Vilken ryggsäck ska jag välja?

Hej
Jag är just i valet och kvalet vilken ryggsäck jag ska inhandla. Den ska användas till löpning och cykling på tävlingar och träningar. De jag har funderat kring är Litepacs 27 liters säck (någon av dom, det finns ju en löparsäck och en "multisportsäck"), Salomons Raid 30 eller Karrimors 35. Finns det någon som vet nåt om dessa säckar? Fördelar och nackdelar? Litepacks säck är ju lättast men också minst. Hur stor säck behöver man? Hur står roll spelar vikten, när man jämför mellan dessa säckar? Tacksam för alla synpunkter inom ämnet...
Markus Andersson
 
Haglöfs Tight

Kolla http://www.haglofs.se/index2.html
Där finns en massa väskor. Jag har en Tight Pro Medium och den tycks rymma en hel massa. Har haft 7 liter i flaskor i den plus lite löst krafs. Dessutom bekväm att ha på ryggen om man ser till att man ställer in remmarna. Detta går snabbt att göra. Prova en i butiken fast. Trendig och snygg dessutom.
 
Salomon Raid 30

Jag har en Salomon Raid 30 och är supernöjd med den.Sprang med den i norska fjällen för några dar sen, helt otroligt bekväm säck. Jag har recenserat den på utsidans recensionsbank.Jag tror inte att lättast är bäst, eller bekvämast. Stirra dig inte blind på antal gram !
Salomons säck väger väl aningen mer än Litepacs, men deta kanske inte spelar nån roll (har ej provat Litepacs), det är f.ö kanske svårt at prova den live innan köp ?!

MVH Mats
 
Packningen nära ryggen!

Litepac och Karrimor ryggsäckarna har en stor fördel, de har ett effektivt sätt att justera volymen på packningen och spänna in den mot ryggen. Detta är otroligt viktigt om du tänker springe med ryggan. Har själv en salomon men funderar på att köpa Karrimors säck eftersom all packning åker ner i botten på salomonryggsäcken och därför gör den onödigt baktung. Samma sak gäller för haglövs multisportsäckar som ju dessutom är droppformade något som ytterligare förstärker denna effekt. När man springer vill man ha packningen så nära ryggen som möjligt så att den rör sig minimalt i förhållande till kroppen. Det är åtminstone min åsikt! Litepac och karrimors ryggsäckar är ju i stort sett identiska sånär som på volym och material. Karrimors säck har lite grövre väv och mitt intryck är att den är något mera välsydd men den väger ju å andra sidan mer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.