Ryggsäck för F.E.M?

Vilken rygga skall man välja som löparsäck? Fjällrävens nya F.E.M, Haglöfs Lim eller HIC eller Salomon Raid? Eller något annat? Berätta om era erfarenheter eller vad ni andra har tänkt att skaffa för rygga? Och vilken storlek har ni valt/tänker att välja och varför? Som till storlek ganska liten tjej funderar jag på en 18 liters säck. Kan den bli för liten?
 
Litepacs?

Har själv ingen erfarenhet men några av de jag känner som springer BAMM kör med Litepacs löparrygga. Den fick bra beröm i RWs test. http://www.litepac.com

I annat fall kanske "originalet" Karrimors ryggsäckar för KIMM vara något.

Peppe
 
Pauliina; sa:
Vilken rygga skall man välja som löparsäck? Fjällrävens nya F.E.M, Haglöfs Lim eller HIC eller Salomon Raid? Eller något annat? Berätta om era erfarenheter eller vad ni andra har tänkt att skaffa för rygga? Och vilken storlek har ni valt/tänker att välja och varför? Som till storlek ganska liten tjej funderar jag på en 18 liters säck. Kan den bli för liten?

Storelek beror inte så mycket på hur stor du är. Det gäller att få plats med all obligatorisk utrustning. Då kan 18 liter vara nästan lite för liten. Men kolla på litepac's ryggsäck och karrimor marathon som är 25 liter. Den borde vara lagom stor. Funderar faktiskt själv på att köpa litepac's 27 racing. En som jag känner har nyss köpt en liknande och han har bara positivt att säga om den. Väger väldigt lite med, det är alltid en fördel.
 
Jag har sprungit två olka MM och haft två olika ryggsäckar. En Jack Wolfskin running någonting (32l) och en Litepac 27a. Båda ryggsäckarna fungerar utmärkt att använda på ett MM.

Jack wolfskin ryggan var mycket skönare att springa med, den har ett bärsystem med axemremmar som är ihopkopplade och rör sig under löpningen vilket gör att den är mycket skön att springa med. Ryggan har även dubbelt tyg vilket gör den förhållande vis vattenavstötande. Den stora nackdelen är att ryggan är väldigt tung(?) med sina 900g. Priset har jag för mig vara ca. 500 spänn

Litepacs rygga är mycket lätt och ganska skön att springa med. Tyvärr är finishen på ryggsäcken otroligt dålig. Min rygga har spruckit på två ställen (plus trasigt nät) plus att spännen är riktigt dåliga. Ryggan har jag lagat själv men det skall visst inte vara något problem att retunera den till Litepac som byter ut den. Men är den verkligen värd 700:-?

När man väljer rygga för MM är det alltid en kompromiss mellan vikt och komfort/hållbarhet. Och mitt tips är nog att man inte skall snöa in i för mycket detaljer utan det funkar fint med att även ta sin gamla sho-sho säck.
 
inte shosho!!!

skulle inte rekomedera SHOSHO men däremot Lim 25l eller salomon raid 30l...
raiden har en jäkla massa nätfickor medans lim har två stycken...
jag kör med lim och kan rekomedera den tack vare att den har en jäkla bra ryggsida som sitter som klistrad mot ryggen... raiden däremot är lite glapp tack vare att det bara är vanligt tyg där...
så mitt råd är haglöfs LIM 25l...
MVh dumle
 
Prova innan

Tjena,

Mitt råd är att prova innan. Jag sprang förra året med en Salomon Raid (ny modell med profilerad nätrygg), mycket bra men den passade inte min rygg fick ett ärr i ryggslutet... Har en LIM 25 nu, passar min bättre rygg men jag gillar Raid bättre i övrigt.

Det är bara ut och prova, skav blir värre ju längre sträcka man kör.
[Ändrat av e6henke 2003-05-29 kl 12:48]
 
Lim säck

jag har en Lim18 Säck från Haglöfs när jag springer och den är aldelles utmärkt sitter som klisrat på ryggen. 18 liter räcker om man bara ska springa och ta med sig något och äta och något förstärkningsplagg ända nack delen är väl att den inte har gummicord som de större modellerna men den är klart godkänd!
 
Jag springer själv med en lundhags T20. Den tycker jag sitter som gjuten på ryggen och avbärarbälter ät placerad under ryggsäcker, vilket jag upplever hjälper oss som är lite längre att slippa ha avbärarbältet under armarna, där det brukar åka upp efter lite löpning. Nackdelen med väskan skull vara att den saknar an massa utvändiga fickor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.