Vildmarkskänsla i Skåne?

Hej alla som kan Skåne!

Jag är (fortfarande) hyfsat nyinflyttad i Lund och letar efter bra tips på vart man kan åka ut i naturen och tälta en natt eller två -- utan att känna att man campar på någons bakgård. Skåne har ju jättefin natur, men tyvärr handlar det ofta om mindre områden (jag tänker t ex på Hovs hallar). Det jag söker är nånstans där man i alla fall kan inbilla sig att man är en liten bit bort från alla andra.

Sedan räcker ju inte inbillning alltid till -- jag minns med viss fasa en afton på Kinnekulle när tältet var uppslaget och matlagningen i full fart när det plötsligt började strömma förbi folk -- och det sattes upp en amatörteater 30 meter från vår fina tältplats. Det var tydligen just den kvällen som hela bygden skulle upp och gå nån slags marsch på kullen ifråga... taskig tajming...

Åter till Skåne; Jag misstänker att man bör leta sig i nordostlig riktning -- eller? Alla tips mottages tacksamt!
 
Raslången

Ja visst är det Nordöstra delarna som gäller om du vill ha ”vildmarkskänsla”. Skogarna runt Raslången tycker jag att du ska satsa på. Annars finns det många andra småsjöar i samma trakter. Hela Kust-Kust leden ligger i fin skogsmiljö. Att senaste stormen tog mycket av skogen och framkomligheten blev sämre gör ju bara vildmarkskänslan större :)

/g
 
Rommeleåsen vid Genarp (mycket fint och nära Lund)

Knivsåsen (rätt litet men vackert)

Söderåsens nationalpark (mycket folk om sommaren)

Kullaberg (mycket folk)

Stenshuvud (inte heller så stort)

Hallandsåsen (långt bort)
 
9219; sa:
Rommeleåsen vid Genarp (mycket fint och nära Lund)

Knivsåsen (rätt litet men vackert)

Söderåsens nationalpark (mycket folk om sommaren)

Kullaberg (mycket folk)

Stenshuvud (inte heller så stort)

Hallandsåsen (långt bort)

Det är fina ställen du har räknat upp, men de har inte mycket av vildmarkskänslan. Mer lämpade som utflyktsmål med familjen, men det är ju bara min åsikt.

/g
 
Söderåsen och Raslången

Tjena.

Rekomenderar vandring och MTB på Söderåsen mellan Klövahallar och Odensjön.
Vidare är det jäkligt fint att paddla i Raslången, rena Dalslandskänslan.

Stefan
 
Sedan finns ju militärens övningsfält, Revingehed och Ravlunda, när inte militären är där och övar förstås. Inte precis vildmark men man campar garanterat inte i närheten av någons bakgård.

Johannes

[Ändrat av f91jsw 2005-04-28 kl 15:10]
 
strand; sa:
9219; sa:
Rommeleåsen vid Genarp (mycket fint och nära Lund)

Knivsåsen (rätt litet men vackert)

Söderåsens nationalpark (mycket folk om sommaren)

Kullaberg (mycket folk)

Stenshuvud (inte heller så stort)

Hallandsåsen (långt bort)

Det är fina ställen du har räknat upp, men de har inte mycket av vildmarkskänslan. Mer lämpade som utflyktsmål med familjen, men det är ju bara min åsikt.

/g

Är väl böjd att hålla med iofs, men då måste jag nog tyvärr också säga att så mycket vidmarkskänsla finns nog inte i Skåne förutom möjligen upp i skogarna mot småländska gränsen. Raslången, var ligger det? Kanske värt ett besök någon kommande helg!
 
Jäkligt fint.

Raslången ligger öster om sjön Immeln och väster om Olofström.
Paddla från Bökestad sågmölla upp till norra änden av Raslången.

Även mycket fin i Halen och Filkesjön som du når efter korta lyft.

Även MTB är fint i dessa trakter med MYCKET backe.

Stefan
 
Re: Jäkligt fint.

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Raslången ligger öster om sjön Immeln och väster om Olofström.
Paddla från Bökestad sågmölla upp till norra änden av Raslången.
Även mycket fin i Halen och Filkesjön som du når efter korta lyft.
Även MTB är fint i dessa trakter med MYCKET backe.

Stefan

Stefan, du glömmer vandringen, Raslången är fin att paddla i, MEN skogarna runt omkring är minst lika mycket värda ett besök. Halen ska man nog undvika på grund av mycket folk, sommarstugor, båtar osv. När vi ändå är på det hållet så slår jag gärna ett slag för hela Harasjömåla och Nyteboda. Skulle kunna sitta och skriva mej varm hela kvällen om de är trakterna för där finns hur många naturupplevelse som helst.

/g
 
Hmm, känns som man missat något i sitt sydvästliga hörn av Skåne... Får ta och åka upp till snapphanebygderna snart.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.