Ett mini Alaska i Skåne

Har inte läst den än men skall göra det lite senare ikväll.
Immeln/Raslången kan jag nästan doktorera i.
Har spenderat en vecka där varje sommar de senast 10 åren.

Skall bli intressant! Alltid roligt att höra vad andra tycker om sjön/sjöarna.
Vad jag tycker råder det väl ingen tvivel om. Har ju trots allt återvänt ett antal gånger.

Hör av mig senare om vad jag tycker. Om du vill, förståss!

/Peter
 
Har inte läst den än men skall göra det lite senare ikväll.
Immeln/Raslången kan jag nästan doktorera i.
Har spenderat en vecka där varje sommar de senast 10 åren.

Skall bli intressant! Alltid roligt att höra vad andra tycker om sjön/sjöarna.
Vad jag tycker råder det väl ingen tvivel om. Har ju trots allt återvänt ett antal gånger.

Hör av mig senare om vad jag tycker. Om du vill, förståss!

/Peter

Hej!

Ja Feedback är alltid uppskattat!

Henning
 
Intressant läsning!
Den är i och för sig väldigt enkelt beskriven och det finns inget att tillägga.

Låt mig bara gissa att ditt första stopp var på den södra "Kvinnoön"?

Angående knäckta kanoter så är det kul att höra att andra har varit med om detta själva.

Personligen har jag inte varit med om det men förra sommaren så stod jag och tittade på när två vänner envist gav sig f_n på att det skulle leda kanoten genom forsen där Gillesjön möter Filkessjön (tror jag att de heter). Vi hade gjort det året innan då vattnet var ca 70cm under det normala. Nu var det 1m över det normala och det var en riktig fors.

Jag vägrade försöka och även de två som kom efter mig. Men de som kom sist skulle bara igenom. De hade hoppat av sina kanoter och lede den genom forsen och de stod i 45graders lutning för att klara av forsen (minst). Men de klarade det inte. Kanoten fastnade i forsen, kom emot en sten och knäcktes på mitten inom loppet av 3 sekunder.
Alla grejer åkte ut och även om vi lyckade samla in det mesta så gick också en hel del förlorat.

Så kan det gå när man inte orkar leda sin kanot uppför en 10m lång ramp.

I och med detta så vill jag säga att det krävs en vagn om man skall ta sig från Immeln till Raslången (eller tvärtom) om det nu inte är väldigt lågt vatten...
Men i övrigt så gillar jag din (enkla) berättelse och visst är det som du säger. Immeln och Raslången är väldigt lättpaddlade.

//Peter
 
Hej!
Tack för feedback,
ja det är en enkel berättelse och tanken är att bilderna i sig skall inspirera, sjön är som sagt relativt nära och jag tycker mycket om platsen så något får den intresserade själv utforska.

Ja den södra av Kvinnoöarna är platsen och i alla fall under lågsäson är den underbar.annars är den uppenbart inte bara min favorit.;)

Forsen från Filkesjön mot Gillesjön är rolig i högvatten, nu har jag en äldre och ganska kraftig kanot som tål en hel del och det blir roligare med en mindre kännslig farkost så man kan leka runt lite mer.

Den blev dock knäckt i höstas i den lite Amazonaslika sträckan mellan Raslången och halen (jag har alldrig upplevt så mycket och så raskt vatten där förut!) Jag reparerade den igen trots tvärbrott och nu är den starkare än någonsin men allt utom lätt.

Ryktesvägen har jag hört att det går att ansluta från Olofström via Holjeån mot Ivösjön, men det jag sett hittils innebär flera "regelbrott" och släpande av kanoten över fördämmningar i tätbebbygt område.

/H
 
Senast ändrad:
Ett stort problem med Kvinnoöarna är just att de ligger så centralt i sjön och därmed alltid är upptagna. Det är sorgligt! Framförallt det östra lägret där vindskyddet ligger är underbart med morgonsolen.

Forsen mellan Raslången och Halen (vid Alltidhult) tog vi oss igenom i somras också. Då hade vi också väldigt högt vatten. Detta var ju dagen innan som de knäckte kanoten ;)

Jag hade spanat in den sträckan tidigare och hade gärna paddlat där. Jag försökte ta kajaken in där men den tvärställde sig hela tiden så jag gav upp det försöket. Så det blev att ta upp allt på vagnen och då blir den en rejäl vandring.

Att det går att ansluta från Olofström via Holjeån till IVÖsjön har jag aldrig hört men det borde dom ju veta på kanotuthyrningen i Olofström.

Tittar man på kartan (Eniro) så verkar det som att ån börjar med "Hålldammen" och då kan man ju gissa att det är just en damm där och att det därmed inte går att paddla. Kartan visar också ett avbrott.
Vidare kan där vara en del forsar, ex Rosenfors, Östafors, Forsagården m.m. Detta kan ju bara vara namn eller så är det forsar som går att ta sig förbi eller så får man bära. Det får man undersöka.
Iallafall så verkar det inte vara helt omöjligt men kanske en aning jobbigt.

//Peter
 
Ang Holjeån: Jag "rekade" av en del när jag var där och om jag minns rätt så är det avbrutna partiet i Olofström en valvtunnel på ca 500 meter med en tillräcklig höjd / storlek att paddla igenom och inte nödvändigvis ett bär, dock blir det några lyft, mellan dammen och dit. Fram med pannlampan alltså;)

/H
 
Och vill man paddla genom en 500m lång valvtunnel.....
Nja jag vet inte riktigt.
Men pannlampa kommer behövas ;)
//Peter
 
Det finns en hel del annat skoj att göra ochså förutom valvtunlar, därför har jag hitils avstått men vem vet, plötsligt får man ett infall!

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas.O Ett klick för Verles gammelskog! Naturområden 12
Kalle E vandring i Alaska Naturområden 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.