Skåne rockar fett!

Hallå gott folk!
Eter att läst runt lite här på utsidan så märker
jag att Skåne är underrepresenterad som frilufts
livs område,landsända.Hur kan det komma sig?Här
finns allt utom kalfjället,underbara boksogar,barr
skogar,ängar,åsar,kusten och myrar.Hela Skåneleden
för dig fram 93 mil genom en oerhört variationsrk
natur.För mig är Skåne fantastiskt.Fram för mer Skåne
här på utsidan.Sverige är mer än bara fjällen.
De som inte varit här nere går verkligen miste om
något stort.
Mvh Nicklas,100% skåning.
 
Jämfört med många andra områden så är Skåne definitivt överrepresenterat här på Utsidan. Men annars kan jag ju bara hålla med om att skåne är värt att uppmärksammas, det är verkligen annorlunda, väl värt att vara överrepresenterat.
 
Synd bara att det ligger så otroligt långt bort! Finns det något speciellt i skåne som gör resan värd? (förrutom Tina :)
 
maskon; sa:
Synd bara att det ligger så otroligt långt bort! Finns det något speciellt i skåne som gör resan värd? (förrutom Tina :)

öööh... spiddekaga å majonäs!!

Nu vet jag att det inte har med friluftsliv att göra men matkulturen är på sina ställen i Skåne klart överlägsen resten av landet, man har inte käkat Julbord om man inte ätit ett Skånskt!!

Så om inget annat så tillhör det vanligt folkvett att minst en gång ha besökt ett Skånskt gästgiveri..
 
Inte nu igen

FJS90/91; sa:
öööh... spiddekaga å majonäs!!

Nu vet jag att det inte har med friluftsliv att göra men matkulturen är på sina ställen i Skåne klart överlägsen resten av landet, man har inte käkat Julbord om man inte ätit ett Skånskt!!

Så om inget annat så tillhör det vanligt folkvett att minst en gång ha besökt ett Skånskt gästgiveri..

Patric, det här var inte första gången som du försöker ta död på tråden med din matfrossa...
 
Skåne?

Nja, överlägsen?

Ål, räkor, spettekaka och hare
vs.
palt, souvast, halstrad röding och ripa

hedar, bokskogar och bron
vs.
lules skärgåd, kebs berg och muddus urskogar

regn och lera vs. snö och is

dyra herresäten vs. billiga norbottensgårdar

skånska vs. pitemål

cykling och paddling på vintern vs. skidåkning och skridskor

paddling i åar vs. neförsbacke

Nja jag skall inte dömma men i mina ögon är Skåne fint men nån måtta får det vara;-)

Norrland är mer än kalfjäll:)
 
Som uppvuxen i Boden men bosatt i Malmö får jag väl lov att säga att jag saknar de norrländska vintrarna, eller ffa skidåkning/snowboard. Det vägs dock till viss del upp av fisket i Skåne som är mycket bra. Världens kanske bästa havsöringsfiske på österlen, trolling efter grov lax utanför Simrishamn och monstergäddor i Lödde å.
Sen är ju åsarna väldigt trevliga.. romeleåsen, söderåsen etc. Österlen är väldigt vackert med ett magiskt ljus.. En annan plats jag ofta återvänder till är Kullaberg.. dramatiska klippor som stupar rätt ner i havet. Sen de små pittoreska byarna och de gemytliga små krogarna med den omnämnda maten...
Var plats har sin charm..

Dave
 
Spettekaka, havsöring å Tina... Verkar inte så dumt trots att det ligger "på fel sida älven". Det kanske får bli ett studiebesök, men det får vänta åtminstone till april-blasket.

Är det rökt som gäller när man ska äta skånsk ål?
 
Gammal tråd som bör tas upp på nytt.. :=)

Myten om att Skåne bara är en "platt åker" bör avlivas helt och hållet. Frågan är om det finns något landskap som kan uppvisa en sådan bredd i naturtyper som Skåne gör.

Jag tänker bland annat på:

- platta odlingslandskap i främst sydvästra Skåne
- orörda myrområden med ödsliga vidder
- vattenfall (små och ovanliga, men de finns..)
- våtmarksområden med myller av fåglar (tex stork)
- flygsandsområden med mäktiga dyner
- härliga milslånga sandstränder
- imponerande skira bokskogar
- dramatiska landskap med lodräta branter
- grottor, klyftor och klippformationer likt raukar
- alkärr som påminner om tropikernas mangroveträsk
- karga blockmarker
- 3 kustlinjer med hav
- mjuka, kulliga backlandskap
- unika skogar som påminner om stenålderns lövurskogar
- basaltkupp, dvs utslocknad vulkan
- ängsmarker
- urskogsrest
- djupa sprickbildningar
- fågelrika sjöar
- fantastiska äppelodlingar

Lägg sedan till allt djur- och växtliv som finns i dessa områdena. Tänker då på tex:

- Falsterbo som är en av landets mest berömda flyttfågellokaler. I närheten ligger "Skanörs Ljung" med Sveriges bästa rovfågelsträck där man har möjlighet att få syn på alla Sveriges rovfåglar.

- Hovs hallar som under höstens stormar är en av Sveriges bästa fågellokaler för havsfågelskådning. Här har man chans att få se tex stormfåglar.

- Krankesjön..en av Sveriges finaste fågelsjöar.

- Kullaberg där man kan uppleva mängder med havsfåglar.

mm mm mm mm mm mm... ;=))

Men visst, Skåne har ju inte fjäll..och ingen skärgårdsmiljö..inga björnar och ingen vargstam.

Men jag hoppas att jag avlivade lite av myten att Skåne skulle vara platt som en pannkaka i alla fall.. :=)

Kanske skulle man ta och flytta tillbaka till sitt kära Skåne!? Fast det är ju det där med avsaknaden av skärgård.. :=/
 
Låglandsvandring

Här kommer mitt första inlägg på utsidan (fast jag läser ofta)

Blir glad när jag ser att ni skriver om Skåne. Har planer på att eventuellt vandra där nästa år, delar av Nord till syd-leden tänkte jag. Vill veta allt om denna led!

Har väldigt lite erfarenhet av att vandra men kommer att fjällvandra en hel del i sommar.

Att vandra på en låglandsled verkar lite jobbigare med tanke på att vattnet inte är drickbart i samma utsträckning som i fjällen. Hur löser man detta?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.