Vem har bäst kondis?

Pulsintervallet, dvs skillnaden mellan max- och vilopuls, har ju stor betydelse för ens kondition. Men om man jämför två personer som har samma pulsintervall men olika maxpuls (i övrigt så lika varandra som möjligt). Tex:
Person 1: Maxpuls 195, vilopuls 55
Person 2: Maxpuls 175, vilopuls 35
Båda har pulsintervallet 140. Men har de samma kondition? Givetvis är det individuella saker som spelar in. Men går det att säga något generellt?

Morsning korsning!
/R
 
Inte för att jag är expert på träningsfysiologi, men...
Kondition måste ju handla om en hel del annat än puls. Hur tränade musklerna är etc...

Och hur definerar du kondition? Är det att springa en viss sträcka så snabbt som möjligt, eller att orka springa så långt som möjligt.

Men antag att personerna i övrigt är lika tränade:
När det gäller hjärtat så måste väl kondition vara så stor pumpförmåga under så lång tid som möjligt.
Antag att dina expempel springer med maxpuls:

Exempel 1: Pumpförmåga = 195 * vänsterkammarvolym
Exempel 2: Pumpförmåga = 175 * vänsterkammarvolym

Om personen i exempel två har mycket större volym än ettan så kan han pumpa mer blod/minut. Fast hur länge kan han uppehålla så hög hjärtminutvolym?

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att man kan dra definitiva slutsatser bara av maxpuls och pulsintervall.
[Ändrat av Retrovirus 2003-01-15 kl 18:02]
 
Hej,

Tror inte det generellt går att jämföra kondition utgående från pulsintervall.
Jag har läst en del böcker i ämnet pulsbaserad träning men har aldrig stött på något sådant samband.
Möjligen kan den låga vilopulsen på 35 bpm indikera en bättre kondition än det mer normala 55 bpm. Det är ju framförallt vilopulsen som sjunker vid konditionsträning.

/Torbjörn
 
Bäst kondition har den som har högst VO2max, det är den "klassiska" bedömningen. Den är dock inte helt relevant. Jag tycker för övrigt att det är ointressant att prata om bäst kondition. Resultaten är det väsentliga! Bästa tid på 10000 m, Vätternrundan säger mer om en persons kapacitet än hur effektiv syreupptagning man har.

/Håkan - som dock varken har några klockade tider på Vätternrundan eller 10000 m
 
Den som orkar mest?

Bäst kondition borde vara den som orkar mest och är mest uthållig, vem som vinner borde vara den av de som tål mest smärta.
 
Re: Den som orkar mest?

klippen; sa:
Bäst kondition borde vara den som orkar mest och är mest uthållig, vem som vinner borde vara den av de som tål mest smärta.
Nä, det är riktigt. Vem som vinner har inget med kondition att göra. Förmågan att segra är direkt proportionell mot pannbenets tjocklek. ;)
/R
 
Den som är vinner är den som har den bästa kombinationen av:

- bästa konditionen
- uthålligaste musklerna (i konditionsidrotter då)
- bäst tekniken (t ex löpteknik)
- bästa tävlingsdisposition/taktik
- starkaste psyket
- största vilja att vinna
- bästa prylarna (om det är relevant för sporten)

/Håkan
 

Guest

Gäst
BRA INLÄGG

(- bästa konditionen
- uthålligaste musklerna (i konditionsidrotter då)
- bäst tekniken (t ex löpteknik)
- bästa tävlingsdisposition/taktik
- starkaste psyket
- största vilja att vinna
- bästa prylarna (om det är relevant för sporten)

/Håkan [/QUOTE])


MYCKET BRA OCH VÄLSKRIVET INLÄGG. JAG ÄR HELT ENIG.
 
Som sagt lite svårt att säga vem som har bäst kondis av ovanstående personer; det beror ju som sagt hur man def. kondition.

MEN, om man nu ska göra nåt uttalande utifrån dina siffror så är *troligtvis* personen med lägst vilopusl och maxpuls mest tränad eftersom BÅDA dessa värden sänks vid uthållighetsträning.

Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang med att pulsintervallet var en viktig aspekt runt kondition? Kan du förklara vad du menar?

/Per
 
docco; sa:
Som sagt lite svårt att säga vem som har bäst kondis av ovanstående personer; det beror ju som sagt hur man def. kondition.

MEN, om man nu ska göra nåt uttalande utifrån dina siffror så är *troligtvis* personen med lägst vilopusl och maxpuls mest tränad eftersom BÅDA dessa värden sänks vid uthållighetsträning.

Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang med att pulsintervallet var en viktig aspekt runt kondition? Kan du förklara vad du menar?

/Per
Är det verkligen så att maxpulsen sänks vid träning??? Vad jag vet så kan man bara påverka den marginellt med träning.

Ang. pulsintervall: Vid noll ansträngning har du vilopuls. Anstränger du sedan kroppen så ökar pulsen successivt för att kroppen ska kunna syresättas. När maxpulsen är nådd så har du så att säga nått taket. En person som istället har något större intervall kan då öka på ansträngningen ytterligare innan han når taket, då han har ett större register att arbeta över.
Men det här är absolut inte mitt expertområde så rätta mig om jag har fel.
/R
 
Surjamten; sa:
Är det verkligen så att maxpulsen sänks vid träning??? Vad jag vet så kan man bara påverka den marginellt med träning.

Precis, träning kan påverka maxpulsen marginellt. Maxpulsen kan sjunka något.

Surjamten; sa:
Ang. pulsintervall: Vid noll ansträngning har du vilopuls. Anstränger du sedan kroppen så ökar pulsen successivt för att kroppen ska kunna syresättas. När maxpulsen är nådd så har du så att säga nått taket. En person som istället har något större intervall kan då öka på ansträngningen ytterligare innan han når taket, då han har ett större register att arbeta över.
Men det här är absolut inte mitt expertområde så rätta mig om jag har fel.
/R

Det är svårt att nå maxpulsen, eftersom den ligger ovanför den s k mjölksyratröskeln. Mjölksyratröskeln är i princip då kroppen producerar lika mycket mjölksyra som den klarar av att transportera bort, vid högre ansträngning klarar inte kroppen av att transportera bort mjölksyran, musklerna "dör". Man kan höja mjölksyratröskeln genom träning och även vänja kroppen vid högre mjölksyranivåer.

Angående pulsintervall. Det är bra med stor differens mellan max- och vilopuls, hjärtat har hög pumpkapacitet. Sen är det ju så att det gäller att kunna ta upp syre i tillräcklig omfattning och sen kunna ta till vara syret när det kommer ut i musklerna oxå.

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.