Förbättra styrka och kondis. I vilken ording?

Jag har börjat komma igång med att träna lite mer igen efter lång rehab och brist på motivation.
Jag är väl någorlunda vältränad, men långt från vad jag har varit och skulle vilja vara.

Men vad är egentligen optimalt om man vill höja sig ordentligt? Se till att få bra kondition eller jobba upp muskler och styrka först?

Jag inser att det pga klimatet nog i praktiken mest blir styrka på klätterväggen under vintern och jämnt blandat med cykling under sommaren...
 
Nja det är väl inte fråga om att drilla A, B, C utan att kombinera om du snabbt vill ha resultat. Styrka kan du träna på många sätt, men kondisen finns bara en väg, mer och högre belastning. Kör parrallellt, blanda och gör det roligt och meningsfullt. En av de enklaste kondishöjande åtgärderna är att gå raskt, till den dagliga verksamheten och åter. Är det längre än 1/2 milen, cykla.

Go tur
 
Jo, det är klart att det optimala är att blanda. Men om man ska fokusera på något? På gott och ont står arbetsplatsen parkerad utanför porten, så att gå till den ger inte så mycket.
Å andra sidan innebär yrket en hel del bärande och trappspringande...
För viktnedgång brukar väl rekomenderas att man bygger muskler först för att bränna mer energi eller hur? Jag funderade på om det går att sätta in i mitt samanhang?
Men då vill jag förtydliga att jag inte vill gå ner i vikt, den är ganska lagom, vill däremot omfördela den lite.
 
Jonas P; sa:
Jo, det är klart att det optimala är att blanda. Men om man ska fokusera på något? På gott och ont står arbetsplatsen parkerad utanför porten, så att gå till den ger inte så mycket.
Å andra sidan innebär yrket en hel del bärande och trappspringande...
För viktnedgång brukar väl rekomenderas att man bygger muskler först för att bränna mer energi eller hur? Jag funderade på om det går att sätta in i mitt samanhang?
Men då vill jag förtydliga att jag inte vill gå ner i vikt, den är ganska lagom, vill däremot omfördela den lite.

Grunda först

Börja med coreträning och bygg en rejäl stomme,det går bra att kombinera med övrig styrke- & konditionsträning.


peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.