armstyrka för den som inte redan har?

Eftersom jag inte använder armarna särskilt mycket är de tämligen svaga. Speciellt illa är det med vänster arm; eftersom jag inte kan sträcka den helt bär jag aldrig ens något i den. De flesta övningar som föreslås brukar förutsätta att man redan ÄR stark. T ex chins: jag kan inte göra en enda, så illa är det. Armhävningar? Kan inte göra så många, kanske 3*7, och jag vet dessutom inte om jag gör rätt, t ex om jag gör tillräckligt långt ned. Är kroppen tillräckligt rak?
Jag vet inte.

Här hittade jag ett program:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6750851.ab
som jag inte kan bedöma. I flera fall är det också svårt att veta hur exakt övningarna ska genomföras, t ex nr 2. Det verkar som jag kan göra den första, med mina hantlar, som väger 4,5 kg var.

Man kan hävda att om jag inte gör ngt med armarna så behöver jag inte träna dem. Jag tror dock att jag behöver stärka den övre delen av överkroppen för bättre hållning, för att kunna bära bördor på ryggen utan obehag, etc.

Kan dessa övningar, eller ett urval av dem, utvecklas till något värdefullt?
 
Prova på klättring? Jag gjorde det förra helgen, ska göra det idag igen. Hade inte en tanke om att det skulle vara så jobbigt som det var dessutom var det kul.
 
styrkeprogrammet.se

Den här sidan tycker jag är riktigt bra. Här kan du leta fram passande övningar och även få en hel del nyttiga träningstips.

Men om jag tolkar det du skriver rätt så har du problem med vänsterarmen som inte har med ev avsaknad av styrka att göra? Sjukgymnastik som första alternativ?
 
Tack, jag tror jag har den länken redan. Jag blir förstås överväldigad av det enorma utbudet,
men jag ska se om jag hittar något. Skaffa en kompis som rider på min rygg?

Vänster armbåge är opererad efter en trafikolycka för tre år sen. När man opererar en led så stelnar den. Det tog tre månaders träning att återfå full böjlighet men jag har en bestående sträckningsdefekt på c:a 15 grader.
 
Träning bör kunna utföras enkelt och hemma. Cykelslangar med draghandtag i kan fästas i sänggaveln med skruv och bricka. Både arm och axelövninar och man reglerar själv, blir du för stark övergå till mopedslangar.
 
Tips för chins: Kanske klarar du att göra en halv chin, dvs från "hängandes" upp till att armarna är i 90 grader? Om du sedan kliver upp på något i lämplig höjd så kan du göra den andra halvan, dvs från 90 grader upp till hakan. Övar man ett tag på att göra halvor, så klarar man snart en hel. Jag (jätteklena armar) har provat och det funkade!
Ett annat tips är att lägga upp benen på något så att du inte lyfter hela din kroppsvikt.
På så sätt kan du få upp styrkan och klara det "omöjliga" ;)
 
folk har väldigt bråttom att använda chins, dips och armhävningar som rehabiliteringsövningar.. I princip alla som utför dessa gör dessutom fel. Detta är inga rehabiliteringsövningar, dessa kräver stor styrka och muskelkontroll annars är risken stor att skada förvärras. arbeta med vikter, maskiner eller för den delen gummiband som föreslogs, det viktigaste är att få hjälp av någon som kan sätta samman övningar.. sjukgymnaster är tyvärr inte alltid rätt val om dom inte är inriktade på idrottsskador.
 
fortfarande inga bra övningar om man inte ÄR stark.. lätt att FÅ skador om man inte kan utföra korrekt och kontrollerat.
 
Tips för chins: Kanske klarar du att göra en halv chin, dvs från "hängandes" upp till att armarna är i 90 grader? Om du sedan kliver upp på något i lämplig höjd så kan du göra den andra halvan, dvs från 90 grader upp till hakan. Övar man ett tag på att göra halvor, så klarar man snart en hel. Jag (jätteklena armar) har provat och det funkade!
Ett annat tips är att lägga upp benen på något så att du inte lyfter hela din kroppsvikt.
På så sätt kan du få upp styrkan och klara det "omöjliga" ;)


Jag kanske skulle förklara, apropå detta och ngt annat inlägg, att jag vill göra alla styrkeövningar hemma, med de redskap jag har, allt annat tar för mycket tid.

Mina redskap är hantlar, lite vikter och en gummislang med handtag i ändarna.
En chinsställning har jag förvisso några hundra meter från bostaden, vid ett motionscentrum, men där finns förstås inget lämpligt att kliva upp på. Den är också ofta upptagen.

Jag nämnde detta med chins enbart för att ange läget. Ett mål med träningen vore att tillsist kunna gör åtminstone ett par stycken. Att kunna mäta framstegen är viktigt. Ett annat mått är att den här motionscentralen har stockar som sitter fast med en led i ena änden och som man kan lyfta med bägge händer i den andra. Jag kan lyfta den näst tyngsta. Jag kan rubba den tyngsta kanske en decimeter. Det vore ett annat mål - att kunna lyfta den tyngsta stocken.

I samband med den här trafikolyckan skadade jag också vänster sätesmuskel. Jag kunde inte resa mig från en stol (c:a 42 cm) på vänster ben. Alltså lade jag böcker på stolen till en höjd jag klarade. Sen sänkte jag gradvis höjden och till sist, efter två månader, klarade jag av det.
Jag har höjt anspråken ytterligare. Inte hade jag klarat av så långsamma framsteg om jag inte kunnat observera dem hela tiden. Det är sådant jag efterlyser i det här fallet.
 
En av de viktigaste sakerna med styrketräning är ju att ha rätt belastning. Har du dålig armstyrka ska du självklart köra lätta vikter.

Just för armar finns det väl väldigt många övningar man kan göra med bara nån form av vikt.

Vattendunk med vatten i (lätt justerad till olika vikt), plastpåse med sand eller hantel med lösa viktskivor.

Här kan man hitta en massa övningar för olika muskler:
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
 
Hos VCs sjukgymnaster kan du säkert få två tunna gummiband, finns i olika "styrka". Bra att börja med om cykelslangar verkar för hårda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.