Vaxa skor

Vaxade mina nya Gore-texkängor i läder (svarta) i förrgår. Nu har de blivit helmärkliga och är gråvita här och var. Någon som har en aning om varför? Har jag (som är amatör på att vaxa skor)kanske lagt på för mycket vax?

MVH Marie-Therése
 
M3tess; sa:
Vaxade mina nya Gore-texkängor i läder (svarta) i förrgår. Nu har de blivit helmärkliga och är gråvita här och var. Någon som har en aning om varför? Har jag (som är amatör på att vaxa skor)kanske lagt på för mycket vax?
MVH Marie-Therése

Hej Marie,
det är normalt att färgen förändras eftersom vax har en annorlunda konsistens än fett och stannar på utsidan av lädret istället för att krypa in i det som fett skulle göra. Framförallt när det skon utsätts för kyla kan vaxet bli riktigt stelt och styvt och ser då ut som en tunn gråvit hinna, precis som du beskrev.
Är man estet så skulle man kunna tycka det är fult. Men vad man än tycker -- det är normalt! (Personligen anser jag att praktiska saker är snygga och vaxade skor är minsann riktigt praktiska.)

Det finns filosofi-liknande trosbekännelser vad gäller användning av vax eller fett, personligen använder jag bara vax eftersom jag köper (dvs tror) att fett förstör lädret på lång sikt.

Det konkreta problemet i ditt fall är dock inte färgförändringen: *dramatisk paus*
Möjligtvis lyckades du förstöra skons andas-funktion för gott, eftersom membranen förseglades.
Membranskor får bara behandlas med specialspray.

Facit 1: Skon är tätt nu, ingenting kommer ut.:(
Facit 2: Skon är tätt nu, ingenting kommer in.:)

Om jag vore du skulle jag försöka att leva med facit 2.

I just det här stadiet är det liksom bättre. ;)

Lycka till!!
/Georg

P.S.: ...fixade en felstavning... (fett met två t, är det så pass lika tyskan???)
[Ändrat av sachsaren 2004-12-27 kl 01:30]
 
Borsta

Borsta bort överskottet med en styv skoborste så blir intrycket mera homogent.

Liten färgförändring hör till då ytstrukturen i lädret förändras av vaxet men liksom Georg tycker jag att det är vackert med vaxade kängor.

Thure
 
Hur?

Hur gjorde du?
Bäst resultat får jag när jag har tvättat kängorna rena och ytterlädret fortfarande är fuktigt.
Då duttar jag på rätt riktligt med Nik-Wax vattenbaserade flytande vax och låter det torka in ordentligt, inte 2-3 minuter som det står på flaskan.
Sedan tar jag en frottéhanduk o torkar kängan ordentligt.

Detta funkar bra på de Lundhags, Crispi, Magnum o Hanweg som finns i hushållet.
Även mina nylonskor av halvhög gympamodell blir ganska bra med denna behandling.
 
Va? Så nu har jag köpt gore-tex i onödan?
Är du säker på att membranet inte fungerar längre?
I så fall kan man ju undra varför de på Naturkompaniet
rekommenderar att man ska vaxa? Verkar ju illa värre.
 
Nu har jag läst lite bland de "gamla" inläggen och där står det att fett täpper igen, men att vax ska gå bra. Kanske inte har förstört dem ändå :)
 
Svaret på ditt påstående ligger i påståendet själv: Naturkompaniet: kanske störst men absolut inte bäst....
/samme
 
Internationale Bestürzung.

M3tess; sa:
Va? Så nu har jag köpt gore-tex i onödan?
Är du säker på att membranet inte fungerar längre?
I så fall kan man ju undra varför de på Naturkompaniet
rekommenderar att man ska vaxa? Verkar ju illa värre.

Hej igen Marie,
nää, inte har du köpt det i onödan!!
Själva membranet kom ju inte i kontakt med vaxet, men hela systemet funkar ju bara om alla lager släpper igenom vattenånga eller vad det nu är som brukar bildas där inne i skons mörker.
Nu finns det ett totalt fuktstopp. Inte precis gummistövelliknande, så klart, men själva vaxhinnan släpper igenting igenom, vare sig det kommer inifrån eller utifrån.
Och just detta är ju meningen men en omsorgsfull vaxning. Nu kan jag inte ens hyckla och påstå att just din vaxning inte var så jätteomsorgsfull, för du beskrev ju att det fanns gott om vax på skon.

Men men...
Varför jag tycker att membranköpet inte var i onödan?
Vitsen med en membran är ju att den är absolut vattentätt (@alla: ingen hårklyveri-diskussion om "absolut", tack!!) och någorlunda ångporös. Måttet "någorlunda" definieras här genom faktorerna tid och mängd. Men för eller senare skall all ånga kunna passera membranen. Vitsen med en membran är alltså inte att man inte alls svettas, utan att man - något förenklat sagt - kan torka under membranet medan regnet plaskar på.
I ditt konkreta fall kommer ångutsläppet att ske lite långsammare men det kommer att ske i alla fall. Visserligen sa jag att vaxhinnan är tätt, men jag sa också att det inte är någon gummistövel. Det kommer att uppstå små små sprickor i vaxhinnan så snart du använder stövlarna och går med dem. Regndropparna kommer fortfarande att hoppa över dessa små små sprickor, men ångan kommer ut. Fast lite långsammare som sagt.

Jag sammanfattar:
A. Fundera inte längre på den saken. Nästa gång tar du spray.
B. Gå till Naturkompaniet och ställ till med en ordentlig scen. Om de verkligen rekommenderade vaxning så kommer jag på bara tre tänkbara förklaringar till det:
1. De har inte fattat hur en membran funkar.
2. De vet att membranet är så uselt att det inte uppfyller vattentätthetskravet.
3. De är ena riktiga pessimister och/eller teknikskeptiker som tror att membraner är nymodigt sattyg och som helst hade velat sälja dig en rejäl gummistövel.

I alla fall ligger vaxning av membranskor utanför alla trosbekännelseliknande toleransmöjligheter. Tror jag.

Gå till de och säg att deras råd har orsakat internationell bestörtning i expertkretsar, javisst. ;)
Men öva först framför spegeln, för du borde absolut inte flina medan du väser fram det... :cool:

Ha det,
/Georg
 
M3tess; sa:
Nu har jag läst lite bland de "gamla" inläggen och där står det att fett täpper igen, men att vax ska gå bra. Kanske inte har förstört dem ändå :)

Alla typer av impregnering påverkar "andningen" i gtx-kängor. Fett täpper till lädret och förhindrar att fukt tar sig ut, dvs inte bra. Fett använder du om du måste mjuka upp lädret någonstans. Vax påverkar också men i mindre uträckning i och med att det ligger som en impregnerande hinna på lädret. Sprayer tycker jag själv inte fungerar så bra och använder dem bara på skor som jag använder på stan. Vaxning fungerar bra både på gtx-kängor och kängor utan membran. Lägg gärna på ett tunnare lager och vaxa in dem lite oftare istället.
 
tiddelipom; sa:
Alla typer av impregnering påverkar "andningen" i gtx-kängor.

Ett koherent inlägg, fast om man vill vara petnoga kanske man bör pàpeka att alla typer av impregnering pâverkar andningen av alla láderkángor, inte bara de med GTX, eftersom det ju är ládret som impregneras.

Mvh, mats
[Ändrat av Malindo 2005-01-12 kl 09:42]
 
Om du bara har kladdat på vaxet med fingrarna, utan att först värma/smälta det så ska det inte vara nån fara.
Färgförändringen handlar nog om överflödigt vax som ruggar och får en matt yta.
Borsta bort det överflödiga och putsa ytan blankare.

När man vaxar läderskor utan membran vill man ha en djupare vaxning, och då kan man värma vaxet en smula, och se till att lädret är lite fuktigt.
Membranförsedda skor behöver bara en vattenavvisande yta, och då funkar ett tunnare lager vax.
 
Nordesjö; sa:
När man vaxar läderskor utan membran vill man ha en djupare vaxning, och då kan man värma vaxet en smula, och se till att lädret är lite fuktigt.
Membranförsedda skor behöver bara en vattenavvisande yta, och då funkar ett tunnare lager vax.

Värma till vilka temperaturer då? Fingervarmt? Eller varmare än så? (Jobbar på att vaxa upp ett par kängor, så frågan är av intresse!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.