Sköta skor.

Hej...

Jag har ett par Salomon kängor i Gore Tex. Jag undrar om någon har några bra tips på hur man ska sköta dem för att de ska hålla sig bra och vattentäta så länge som möjligt ?

Mvh Palle
 
Nya kängor

Jag lärde ngt nytt förra veckan i en sportsaffär. Dom sa at sko gärna skulle leggast i varmt vatten när dom va nya, och gåast inn innan dom va torra. Då blev dom mjuka, men samtidigt bettre till at hålla sig vattentetta.
Annars rekomenderar jag Mink olja, det är så det heter i Norge! Smör inn kängorna så ofta som möjligt!
 
Ett mindre dramatiskt tips som jag har fått och även använt är att blöta/fukta ett par sockor och gå in kängorna hemmavid. Det gäller att få dem att sitta bra efter foten men inte bli för stora så att de inte behåller ett bra stöd för hela foten och vristen under långa vandringar. När det gäller ytbehandling så brukar jag använda vax (t ex SnowSeal)och inte fett/olja. Jag har använt skofett/olja tidigare och har erfarenhet av att det kan göra lädret för mjukt. Om du vaxar kängorna när de är varma (ställ dem i solen eller använd hårtork) så tränger vaxet in en bit och både impregnerar och återfettar lädret men det behåller sin stadga.
 
Blöta kängor

Tipset att gå in kängorna genom att blöta ner dem fungerar bäst för ofodrade kängor. Fodrade kängor ändrar inte formen så mycket.
 
Vaxa

Jag använder vax till mina kängor. Burken är köpt på Naturkompaniet och jag har för mig att det är Meindl's vax. Den innehåller bivax och ska smörjas på varma kängor så jag brukar lägga dem i ugnen på en tidning i cirka 40-50 grader. Det tar bara några minuter för kängorna att bli varma, men de tappar också värmen fort så man får växla mellan att smörja höger och vänster känga och ha den andra i ugnen under tiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.