Tvätta el vaxa G-1000-plagg bäst?

Tvätta el vaxa G-1000-plagg på bästa sätt?

Hur tvättar du dina G-1000-plagg från Fjällräven? Vad behöver man tänka på?
Specialtvättmedel/vanligt, temperatur, tvättprogram mm? Hur ofta tvättar du dem?

Vidare undrar jag vad dina bästa tips och trix för att vaxa G-1000-plagg är? Hur gör du för att det ska funka optimalt och ge god impregnering på bästa sätt/rätt ställen?
 
Hur tvättar du dina G-1000-plagg från Fjällräven? Vad behöver man tänka på?
Specialtvättmedel/vanligt, temperatur, tvättprogram mm? Hur ofta tvättar du dem?

Vidare undrar jag vad dina bästa tips och trix för att vaxa G-1000-plagg är? Hur gör du för att det ska funka optimalt och ge god impregnering på bästa sätt/rätt ställen?

Som ett par vanliga brallor några gånger per år.

Vaxet är det inte någon som lyckas få på bra. Jag brukar tvätta in impregnering med den blir inte så bra men å andra sidan andas brallorna bättre.
 
Tvättar mina byxor som vanligt i 40 grader. Använder dom ca 1 dag i veckan och tvättar ca 3 ggr om året.

När jag ska impregnera dom så sträcker jag tyget och stryker på ett lager och sen håller byxorna över spisplattan då jag inte har något strykjärn. Lägger på extra lager på knän, smalben, sömmen vid benslutet och rumpa. Om du går till Naturkompaniet så vaxar dom dina G-1000 kläder gratis.
 
Fri vaxning

Om man köper senaste nr av Utemagasinet eller har tidningen turist som man får från STF så finns i den ett presentkort på vaxning av fjällrävenbyxor hos NK, inte ofta jag handlar hos dem men vill de vaxa mina byxor for free så javisst ni slipper tjata..
 
Både och. Tvättanvisningar står på tvättetiketten, 40°. Vid behov. Vaxningsbeskrivningen står på asken. Strykjärn eller varmluftpistol, fön, får in vaxet i plaggets väv. Ingen raketteknologi direkt.
go tur
 
Tvättar dem när dem är extra leriga eller/och svettats mycket i dem.

När jag vaxar får hela brallan ett-två lager, där efter knäna, rumpan, vaderna och sömmarna extra. Vart efter som.
Men att tänka på är ju att ju mer Greenland-WAX du har desto sämre andas dem.
Så vet du att du ska ut när de kommer regna och kalt = mycket vax.
börjar du svettas som en gris, tvätta dem några gånger så försvinner vaxet.

Men ett tips är att vaxa sömmarna efter tvättarna så dem håller sig fräscha :)
Vet inte hur länge du haft dina brallor, men man märker själv vart extra vax behövs. Ett knep är att du
kollar vart blir jag mest skitig? Blöt vid regn? Slits mycket. Så anpassa efter det.
 
Tack för era svar! :) Jo, tanken är att det ska bli lite roliga turer i sommar!

Mina byxor har jag inte hunnit använda så mycket, så antar att de är hyfsat nyvaxade när de är nya? Kändes som att de blev lite svettigt i dem, men att de stod emot väder och vind ok när jag hade dem ute sist (vid regnväder/fuktväder).

Min jacka däremot har jag använt en del, och den suger åt sig vatten rätt bra. Därför funderar jag på att vaxa delar av den. Typ axlar och armar och frampå kanske. Jag bär mycket ryggsäck, så undrar hur ni gör där. Vaxar/impregnerar ni ryggen eller inte?
 
Tack för era svar! :) Jo, tanken är att det ska bli lite roliga turer i sommar!

Mina byxor har jag inte hunnit använda så mycket, så antar att de är hyfsat nyvaxade när de är nya? Kändes som att de blev lite svettigt i dem, men att de stod emot väder och vind ok när jag hade dem ute sist (vid regnväder/fuktväder).

Min jacka däremot har jag använt en del, och den suger åt sig vatten rätt bra. Därför funderar jag på att vaxa delar av den. Typ axlar och armar och frampå kanske. Jag bär mycket ryggsäck, så undrar hur ni gör där. Vaxar/impregnerar ni ryggen eller inte?

1. jo dem är vaxade innan.

2. Om du bär ryggsäck bör du nog vagxa fronten, armarna och lite av axlarna, men lämna armhålor och lite av sidorna så de kan andas lite där i alla fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.