varmt under hjälmen i vinter

Hej

Jag undrar hur man skall bära sig åt i vinter om man vill ut med sin MTB för att inte frysa skallen av sig. För man har ju köpt en hjälm med en massa vädringshål för att inte få värmeslag på vintern. Men nu får man ju ont i huvudet av kylan i stället. Finns det något smart att ha under hjälmen eller tvingas man ställa undan sin älskade cykel till vårvärmen kommer. Man kanske får ägna sig åt långfärdskridskor.

Det skall vara något tunnt men vintätt!

MVH Daniel
 
För personer som jobbar utomhus med hjälm (tex byggnadsarbetare) finns det sk hjälmmössor, som är tunna men ändå går ner över öronen (brukar vara gjorda i akryl). Kan kanske köpas där det finns arbetskläder. Är det riktigt kallt så är en sk rånarluva bra.

Hjälmmössa: http://www.cykelframjandet.a.se/handla mjukt.htm

Hjalmmossa%20.jpg


Rånarluva:

04-42-43b.jpg

[Ändrat av KLAGER 2002-11-08 kl 12:46]
 
De flesta cykelaffärer har mössor som funkar under hjälmen.
Personligen tycker jag att en Buff är bäst så länge det inte är alltför kallt.
I januari -01 var det kallaste jag cyklade i -18. Då hade jag mössa och rånarhuva...
 
Pearl Izumi

Jag kör med en rånarluva från Pearl Izumi. Den har också pallat med -18, det måste väl ha varit 01 det med. En bra sak:Den täcker även munnen om man vill, så slipper man andas in iskall luft. Bra för oss bronkitiker(heter det så?) Har oxå en tubformad scarf från HED, den går att vika och knyta till vilken form som helst men funkar bättre när det bara är några minus.
 
Buff

Diskussionen har hållit på ett tag på Funsport, men i korthet så kan man sammanfatta den som sådan:
Allt tunt som går in under hjämlen fungerar. Du kan lägga 500 kr och du kan lägga 45 kronor. Är det någon skillnad? Vet ej.

Jag kör med en Buff (150 kr på addnature) Smidig, kan bäras på mängder av sätt och den är tunn.

Blir det kallare så har jag ett goretex windstopper hjälmöverdrag för att stoppa den isande luften att komma in innanför hjälmen. Stoppar även snö från att komma in i hjälmen vilket är mycket trevligt.

/Mattias
 
Hjälmmössa

mlindstrom skrev:...Blir det kallare så har jag ett goretex windstopper hjälmöverdrag för att stoppa den isande luften att komma in innanför hjälmen. Stoppar även snö från att komma in i hjälmen vilket är mycket trevligt...
Verkar jättevettigt! Jag har själv en Tierra-mössa av lite småstrechande tunn windstopperfleece. Fantastisk passform i hjälm, inga obekväma sömmar. Täcker öronen ergonomiskt bra, men lätt att vika upp för att frigöra öronen. Superb även innanför grovstickad ullmössa. Fantastisk skön även i sovsäcken på vintern. Dessutom kostade den bara en spottstyver. Finns/fanns i två storlekar S/M eller L/XL.
 
Billig variant

Gå in på en järnhandel och titta på en hjälmluva. Alla yrkesgrupper som nyttjar hjälm i arbetet har sådanda.
 
Tejpa över hålen

7309; sa:
Hej

För man har ju köpt en hjälm med en massa vädringshål för att inte få värmeslag på vintern. Men nu får man ju ont i huvudet av kylan i stället. !

MVH Daniel
Antar det smög in sig ett litet skrivfel men det ska jag inte bråka om.

En kille/man i långfärdsskridskoföreningen har tejpat över ventilationshålen på sin cykelhjälm med silvertjep för att det ska bli mindre kallt.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.