Något att ha under vevpartiet

Jag skulle vilja ha något att sätta under vevpartiet för att skydda drev etc., har fått några rejäla smällar där redan. Har sett något sådant på trialcyklar, någon som vet om detta funkar på MTBs eller får man kanske bygga något själv?
 
Bashguard

Det du söker kallas BASHGUARD eller BASHRING!

Det finns olika lösningar. Ett exempel är vevpartier med en liten krans, en mellanstor, och där den största är ersatt av en s.k bashring.

# Magnus
 
tappar

Tänk på att du "tappar" yttersta kransen. Det bästa vore ju att ha en sån krans som kedjeskydd i stället. Vad jag vet finns de bara i plast och lär inte hålla för allt för mycket stryk.
Thomas.
 
Kedjeskydd i metall

Jag hade en gång i tiden (närmare bestämt runt -96) ett kedjeskydd i metall på min GT, som funkade precis som en bashguard. Jag har försökt få tag på ett likadant eller motsvarande i flera år, utan att lyckas. Nu verkar de bara göras i plast. Hör av dig om du har bättre tur än mig!
 
Hittat en

Var och frågade på cykelcity om bashring, de sa att de kunde beställa hem en som passade drev med 44 tänder så att man slapp ta bort den ytttersta klingan. Detta skulle kosta mellan 300-600kr. Han sa dock att detta inte var något som man hade när man kör XC, utan endast vid t ex. trial, han hade nämligen haft kompisar som haft den till XC och sedan plockat av den för att de tyckte det var onödigt.
Så jag får se hur jag gör med den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.