Varför är det så svårt att köpa Norrønas jackor?

Jag gillar ju att handla lokalt för att det känns bra att bidra till lokala butiker överlevnad men dom lokala butikerna har ett ytterst begränsat sortiment och av detta sortiment har dom oftast bara en färg på lager. Det begränsade sortimentet brukar bestå av Falketind Paclite som jag inte vill ha. Oftast är det bara herrmodellen.

Oki, dags att börja kolla webshoppar. Sortimentet ökar så att man även kan hitta nån Amundsen annorak i bajsbrunt och en fleecetröja modell /29.

Till slut upptäckte jag att man kan ju faktisk shoppa direkt från Norrønas hemsida, så jag la en beställning på det jag ville ha och tryckte in kortuppgifterna. Det kom ett ordererkännande. Sen hände ingenting. Inga pengar har heller dragits. Jag har skrivit mail med en stilla undran om vad som inte händer till _flera_ av deras mailadresser. Inga svar.

Jag frågar mig - kan det bära sig i längden att sköta bizznis på det viset?
 
Konstigt att de inte vill sälja, klart svårförstådd affärsstrategi. I norge brukar de vara mer välsorterade på norrøna-fronten, den bästa jag besökt var skandinaviskt høyfjellsutstyr i longyearbyen, fast det är ju motsatsen till att handla lokalt. Men kan inte de lokala handlarna ta in de modeller du vill ha?
 
Men kan inte de lokala handlarna ta in de modeller du vill ha?

"Nej vi har så många andra jackor" var svaret när jag frågade.

Jag hittade en webshop i UK i går natt, dom svarade på mail redan i morse samt gav en en rimlig leveranstid så nu är beställning lagd på en Norrøna jacka därifrån, det blev dessutom billigare än ifrån Norrøna direkt.
 
Jag har skrivit mail med en stilla undran om vad som inte händer till _flera_ av deras mailadresser. Inga svar.
Har dom inte telefon?

(Fast om de är så nödbedda, så skulle jag tveka att handla av dem. Hur lätt skulle det vara komma kontakt med dem, om du skulle ha ett garantiärende?...)
 
Att handla kläder från Norge kan

vara problematiskt. Det finns nämligen skyddstullar kring EU. Detta kan bli riktigt krångligt om man får fle storlek. Man kan bli tvungen att betala moms och tull flera gånger vet jag av erfarenhet från en beställning för en handfull år sedan.

Thure
 
(Fast om de är så nödbedda, så skulle jag tveka att handla av dem. Hur lätt skulle det vara komma kontakt med dem, om du skulle ha ett garantiärende?...)

Jo jag tvekade också, men jag skulle bara bli surig om jag köpt den nästa bästa från en konkurrent och sen gå och gräma mig över det istället. Bäst för sinnesfriden :)

Jag räknar också helt kallt med att kunna sy och tråckla själv om det skulle behövas, och om det skulle vara helt omöjligt att få tag på Norrønas serviceavdelning. Den har inget vattentätt membran, bara vindtät.


Får man fråga vilken?

http://www.tamarackoutdoors.co.uk/
 
dyr frakt...

Hej,

nedan är ett klipp från www.norrona.com

OBservera order över 2941 Skr skickas gratis...

Kjøp/betalings- informasjon Norge:

Prisene på alle våre produkter er inkludert mva.

Alle bestillinger levert i Norge belastes i NOK. Ved bestilling oppgir du personalia, telefon nr. og din E-postadresse. Etter sendt bestilling vil du motta en ordrebekreftelse på din E-post. I ordrebekreftelsen får du opplysninger om leveringstid og totalsum på bestillingen inkl. porto.
Du kan velge betalingsmåte: Kredittkort (Visa eller Mastercard), postoppkrav.

Porto:
Det tilkommer kr. 70,00 for frakten på alle bestillinger.

Leveringstid: Pakke-leveringstiden er normalt 2 til 3 dager (+ postgang 2-7 dager) .

Angrerett:
(Gjelder for alle bestillinger på over 300 kr,- (inkl. portoutgifter)) se angrerettloven
Skulle du mot formodning ikke være fornøyd med varene, eller angre kjøpet gjelder
14 dagers returrett/angrefrist.
Ved retur skal du returnere varene på rimeligste måte (ikke oppkrav) i originalemballasjen på en slik måte at varene ikke blir skadet.
Ved retur tilbakebetales beløpet direkte til konto innen 5 dager etter vi har mottat varen. Du får ikke tilbake beløpet for frakten.


--------------------------------------------------------------------------------


Freight charges rest of the world:
Orders over EUR 329 / SEK 2941 / DKK 2381 / USD 309 will be shipped free of charge:

Smaller orders will be charged:

Clothing: EUR 46 / SEK 412 / DKK 333 / USD 43.
Backpacks: EUR 79 / SEK 706 / DKK 571 / USD 74.

All duties, and sales taxes are included in the price.

Please contact us on e-mail address:info@norrona.no if you have any questions.


MVH Mats
 
Jag beställde faktiskt två så det blev fraktfritt för mig. Men ändå billigare från UK med frakt.
Kortet är spärrat så dom kan inte dra några pengar nu ändå.
 
Där försökte jag beställa en Haglöfsjacka för lite mer än en vecka sedan. Väntade på nån slags orderbekräftelse och skickade dom lite senare att ett mail och undrade, fick svar tillbaka "Tyvärr är den slut i färgen Pewter, finns bara i Black." Men i webshoppen går det fortfarande bra att beställa.

Dom har inte min Norrøna modell.
 
på Naturkompaniet i Västerås hade de ett stort utbud av herr- och damjackor när jag köpte min Norröna för två år sedan. Det är en Lofoten, som är en herrjacka.

Addnature har Norröna nuförtiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.