Varför är SMS avisering så slött?

Jag beställde grej åt syrran via Internet då det inte finns att köpa där hon bor och hennes dator har gått sönder. Jag klickade i en ruta frö SMS avisering i tron på att det skulle komma ett SMS till henne så fort paketet kommit till Postens serviceställe (Bokia). Nu tog det bra precis 2,5 h från att Postens serviceställe fått paket, och 44 minuter efter att hon hämtat paketet tills dom skickade ett SMS, och då jag ringt syrran och sagt att utlämningsställe fått paketet.

Är det någon som fattat varför det ska ta 2,5 h från att Postens serviceställe fått paket till dom skickar i väg ett SMS? Jag har trott att det skickas iväg ett SMS så fort dom skannat av sträckoden på paket, men så är uppenbarligen inte fallet.

Klipp från godssökning på Posten

Händelser
2010-02-16 16:00 Posten SMS-avisering har skickats till mottagaren
2010-02-16 15:16 Bokia Mottagaren har hämtat försändelsen
2010-02-16 13:34 Bokia Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2010-02-15 03:37 Ånge Sorterad
2010-02-12 19:37 Stockholm Sorterad
2010-02-12 16:02 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen

Per
 
Mja. Slött och slött... jämför med brevavisering, som ju är alternativet. Ibland kommer ju den i lådan dan efter paketet kommit till utlämningsstället.
 

avslutad210712

Gäst
Jag beställde grej åt syrran via Internet då det inte finns att köpa där hon bor och hennes dator har gått sönder. Jag klickade i en ruta frö SMS avisering i tron på att det skulle komma ett SMS till henne så fort paketet kommit till Postens serviceställe (Bokia). Nu tog det bra precis 2,5 h från att Postens serviceställe fått paket, och 44 minuter efter att hon hämtat paketet tills dom skickade ett SMS, och då jag ringt syrran och sagt att utlämningsställe fått paketet.

Är det någon som fattat varför det ska ta 2,5 h från att Postens serviceställe fått paket till dom skickar i väg ett SMS? Jag har trott att det skickas iväg ett SMS så fort dom skannat av sträckoden på paket, men så är uppenbarligen inte fallet.

Klipp från godssökning på Posten

Händelser
2010-02-16 16:00 Posten SMS-avisering har skickats till mottagaren
2010-02-16 15:16 Bokia Mottagaren har hämtat försändelsen
2010-02-16 13:34 Bokia Försändelsen har kommit till Postens serviceställe
2010-02-15 03:37 Ånge Sorterad
2010-02-12 19:37 Stockholm Sorterad
2010-02-12 16:02 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen

Per

2,5 timme känns snabbt i jämförelse med SMS-aviseringen från DHL som i mitt fall tog 18 timmar.

Dessutom passerade jag utlämningsstället 30 minuter efter det att paketet kommit dit utan att jag visste om det vilket innebar att jag dagen efter var tvungen att ta ledigt 1,5 timme från jobbet för att hinna plocka ut paketet.
 
Sms

kan ju ofta dröja innan det levereras. Speciellt om det skall passera flera operatörer.

Den fråga jag ställer mig är om fördröjningen i det här fallet ligger hos posten/utlämningsstället eller i mobilnätet.

Thure
 
Beställde för ett tag sen lite prylar via internet från en butik som jag anlitat förut. Leveranstiden har då varit 3-4 dagar, inkl brev-avisering. Nu skrev de på hemsidan att de bytt leverantör från posten tilll DHL, och kunde därför erbjuda fri frakt mot c:a 2 dagars längre leveranstid. "Det är nästan 2 veckor innan jag behöver prylarna" tänkte jag, och dumsnål som man är klickade jag i rutan, och beställde SMS-avisering.

Leveransen tog 13 dagar (9 vardagar plus 2 veckoslut) så jag hann både åka och nästan komma hem från min minisemester då jag skulle haft prylarna. Butiken har nu ändrat på hemsidan till att man ska räkna med 5-8 arbetsdagar för leverans, men om det har något samband vet jag inte.

Sen att DHL's utlämningsställe bara ligger 1 km hemifrån mot Postens 6 km är väl en trevlig bonus, men det spelar mindre roll för mig eftersom jag passerar båda två på väg till och från jobbet.
 
Bokia har annat att göra?

Jag är tämligen säker på att i detta fallet är det bokia som valt att prioritera annat, t ex under i butiken. PÅ mitt postutlämningsställe (en bensinmack) är det butiken själva som skickar ut SMS och jag har full förståelse för att de måste a betalt av kunder i butiken innan de har tid att skicka ut SMS ang inkomnapaket för avhämtning. Vill du ha snabbare SMS måste utlämningstället öka beamnningen till högre kostnad och det blir dyrare frakt. Jag förerar rimligt pris på frakt och avisering ev med någon timmes fördröjning. Men kolla på postens sida som uppdateras oftare om du har bråttom - och passerar du affären så kan du ju gå in och fråga om det kommit - har du kolli-id är det en smal sak att kolla och butiken slipper skicka ut sms och sparar pengarna för det.

Vid normala teletrafiksiuationer (inte nyår eller musikfestival etc) är fördröjnignen av SMS inrikes i Sverige is torleksordninge sekunder även om det ska passera mellan olika operatörers nät. Prova att skicka dina SMS med motagningskvitto (enkel inställning i din mobil) så vet du att de kommit fram.

/Patrik
 
De flesta SMS

kommer fram snabbt men långt ifrån alla.

Det skulle vara tänkbart att det man ser i översikten är bekräftelsen på att SMSet är levererat.

Thure
 
Vid normala teletrafiksiuationer (inte nyår eller musikfestival etc) är fördröjnignen av SMS inrikes i Sverige is torleksordninge sekunder även om det ska passera mellan olika operatörers nät. Prova att skicka dina SMS med motagningskvitto (enkel inställning i din mobil) så vet du att de kommit fram.

Det är faktiskt inte så ovanligt att SMS fastnar upp till ett par timmar. Eftersom jag är döv använder jag enbart SMS och ofta när jag t.ex. är ute och handlar med familjen och skickar ett SMS till min sambo med en fråga så kan vi hinna mötas vid kassan utan att hon fått mitt SMS.

Det brukar låta:

"Varför svarade du inte på mitt SMS?"
"Jag har inte fått nåt!"

och sen 5 minuter senare när vi sitter i bilen på väg hem

"NU kom ditt SMS."
 
vilken operatör och var?

Det är faktiskt inte så ovanligt att SMS fastnar upp till ett par timmar. Eftersom jag är döv använder jag enbart SMS och ofta när jag t.ex. är ute och handlar med familjen och skickar ett SMS till min sambo med en fråga så kan vi hinna mötas vid kassan utan att hon fått mitt SMS.

Det brukar låta:

"Varför svarade du inte på mitt SMS?"
"Jag har inte fått nåt!"

och sen 5 minuter senare när vi sitter i bilen på väg hem

"NU kom ditt SMS."


Vilken operatör använder ni?
Och var i Sverige händer detta?

Jag har aldrig upplevt sådana fördröjningar med varken telenor eller telia i Sverige, förutom vid uppenbara överbelastningar som nyår, eller festivaler/stora konserter.

/Patrik
 
Vi snackar om Stockholms län, operatören är numera Tele2 men upplevde samma på den tiden jag hade Telia.

Det händer inte ofta, men det händer. Kanske en gång på 100 SMS. (När vi är och handlar kan det ju gå ett tiotal SMS mellan oss när vi springer runt i butiken, vanligt folk ringer ju och diskuterar hur mycket köttfärs man ska köpa.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.