Varaktighet av acklimatisering?

Jag har precis återkommit från en tvåveckorstur i Alperna. I huvudsak har jag vistats på höjder runt 4000m, både sovit och klättrat. Återvände till lägre höjd för några dagar sedan. Saken är den att jag ska till Elbrus om knappt en vecka, och jag undrar nu om effekterna av min höghöjdsvistelse kommer att hålla i sig tills dess. Vi pratar alltså om ca. 10 dagar på lägre höjd. Det vore ju bra ifall jag fick någon glädje av acklimatiseringen jag gjorde i Alperna.

Mvh /Joel
 
Tjena Joel. Spännande turer, du får höra av dig när du passerar Boden. Vore skoj att höra mer!

Ang din fråga. Jag citerar här från Ward, Milledge and West; High Altitude Medicine and Physiology:

"..how long does acclimatization last? There are very few hard data to guide us, though one study by Lyons et al (1995) showed that a group of subjects who had been at 4300 m for 3 weeks retained some beneficial effect after 8 days at low altitude exposure. A later study by the same group (Beidleman et al. 1997) with a similar protocol helped to quantify this carry-over effect./../The effect of acclimatization probably falls of exponentially with time over perhaps 2-3 weeks, though some feel there is some residual benefit even after months at sea level."

/D
 
Hej David!
Jag lär komma upp till mina fagra hemtrakter i slutet av denna månad, så det vore kul att snacka lite över ett par öl ;)

Tack för ditt svar!

Mvh /Joel
 
The effect of acclimatization probably falls of exponentially with time over perhaps 2-3 weeks, though some feel there is some residual benefit even after months at sea level."

Jag kan nog vidimera det ovan. Jag var mycket välacklimatiserad vid ett tillfälle. Tillbringade drygt tre veckor på låg höjd (900-1200m) för att sedan klättra direkt till toppen av ett 6700m berg på tre dagar. Jag vet att det aldrig funkat om jag inte varit acklimatiserad så nära inpå. Vid några andra tillfällen har jag varit "nere" i ca en månad och återacklimatisering har då gått mycket fort.
 
Du kommer ha stor nytta av din tid pa 4000 meter. Ueli Steck ar pa G2 just nu sedan ska han hem till Interlaken i 10 dagar for att sedan aka till Makalu. G2 ar acklimatisering med frugan.
 
Jag tänkte bara bekräfta att det verkat stämma det dave1, Corax och E9climbing alla har varit inne på. Jag kom ner från 4000-metershöjder i Alperna den 4:e och först den 17:e kom jag upp på lite högre höjder igen. Jag hade inte en tillstymmelse till huvudvärk, trots att jag nådde över 5600, dvs. en ökning på 1000m jämfört med tidigare. Nu genomförde jag uppstigningen av berget metodiskt och efter konstens alla regler, då det fanns andra med som inte alls var acklimatiserade.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.