Upplägg acklimatisering

Frågar om följande schema funkar för en bra acklimatisering i Zermatt.

Dag 1, landar i Zermatt 1600m
Dag 2, Riffelhorn ca 3000m, sover i Zermatt
Dag 3, vandring till hörnlihyttan och tillbaka ca 3300m, sover i Zermatt
Dag 4 Breithorn 4200m, sover i Zermatt.

Va tycks?
 
Jag körde liknande upplägg för ett par veckor sedan, fast sov vid Rifflehorn första natten. Fick problem med höjden på Breithorn (frös om tår och fingrar, orken var inte heller som den borde). Gjorde iofs inte normalleden utan påbörjade traversen vi tyvärr reverserade från pt 4109. Normalleden kanske hade gått bättre då den borde gå snabbare. Jag brukar vara känslig för höjd dock.
 
Ok!

Har gjort Riffelhorn, Eck route och knatat upp till Hörli hyttan på två dagar. Hyffsat trött nu. Stigen från schwarzee till Hörnli var ju riktigt jobbig och lång. 4,7 km stenig smal stig med rejält branta sektioner. Tur att resturangen fanns där uppe. Vrålköpte en snickers, twix och en cola och beställde spaghetti Bolognese. Slukade allt. Sen ner igen. Gjorde denna turen i storskorna som jag precis invigt på Riffelhorn. INGET jag rekomenderar nån att ta efter.

Lördag ellet söndag nu blir det Breithorn, vanliga leden, och ev Pollux dagen därpå.
 
Frågar om följande schema funkar för en bra acklimatisering i Zermatt.

Dag 1, landar i Zermatt 1600m
Dag 2, Riffelhorn ca 3000m, sover i Zermatt
Dag 3, vandring till hörnlihyttan och tillbaka ca 3300m, sover i Zermatt
Dag 4 Breithorn 4200m, sover i Zermatt.

Va tycks?

Har varit på Breithorn två ggr. Första året drog vi rätt upp och sov på glaciären vid Kleine Matterhorn. Det var lite väl snabb stigning. Andra gången gick vi först till Gandegghyttan på 3000m.

Climb high-sleep low brukar vara ett bra upplägg, fast om man orkar kan det vara en fördel att höja nattlägret också. Två dagar runt 3000 m är lite over kill om du inte är känslig för höjder.
Dessutom blir det dyr linbana, mycket upp och ned, om du inte tänker gå upp. Tycker inte att leden upp till Hörnli är så speciell. Visst är det häftigt att stå vid foten av Matterhorn, men att bara gå upp och ner dit, njae. Skulle använda tiden bättre.

Varför inte:
1. Ankomst Zermatt
2. Riffelhorn/Hörnli och sedan ta linbanan upp till Trockener Steg och sov i Gandegghyttan på 3000 m.
3. Ta linbanan sista biten till Kleine Matterhorn och gå normalvägen upp på Breithorn W. Väl uppe kan ni välja att gå traversen (lite luftig) bort till Breithorn Central och från sadeln hem, eller tillbaka normalvägen ner. Beroende på ork. Sov igen i Gandegg.
4. Nu har ni en extra dag att göra någon av de andra topparna på kammen. Rekommenderar Pollux eller Castor.
Beskrivning http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64912&highlight=castor

Om ni ska åka tåg från Geneve eller Zürich så glöm för all del inte att köpa halbfahrkarte. Kostar lika mycket som returbiljetten, men sen har ni halva priset på linbanor och bergståg!

Lycka till!
 
{...} Vrålköpte en snickers, twix och en cola och beställde spaghetti Bolognese. Slukade allt. Sen ner igen. {,,,}
Det där hade jag velat se ;) Hur vrålköper man något? Det får mig att tänka på Sören Ohlsons och Anders Jacobssons figur Bert Ljung som skall imponera på Nadjas brorsor genom att köpa raggarballar med blod på.
 
Vrålköper gör man genom att med pengar redan framtagna 100m innan Hörnli, gå raka vägen in i resturangen och i dörröppningen, 10m ifrån, säga högt till hon i kassan" ein cola, ein twix und ein snickers, bitte!". Samtliga varor framtagna när du landar i kassan och pengarna lämnade direkt. Sket i växeln :)
 
Har varit på Breithorn två ggr. Första året drog vi rätt upp och sov på glaciären vid Kleine Matterhorn. Det var lite väl snabb stigning. Andra gången gick vi först till Gandegghyttan på 3000m.

Climb high-sleep low brukar vara ett bra upplägg, fast om man orkar kan det vara en fördel att höja nattlägret också. Två dagar runt 3000 m är lite over kill om du inte är känslig för höjder.
Dessutom blir det dyr linbana, mycket upp och ned, om du inte tänker gå upp. Tycker inte att leden upp till Hörnli är så speciell. Visst är det häftigt att stå vid foten av Matterhorn, men att bara gå upp och ner dit, njae. Skulle använda tiden bättre.

Varför inte:
1. Ankomst Zermatt
2. Riffelhorn/Hörnli och sedan ta linbanan upp till Trockener Steg och sov i Gandegghyttan på 3000 m.
3. Ta linbanan sista biten till Kleine Matterhorn och gå normalvägen upp på Breithorn W. Väl uppe kan ni välja att gå traversen (lite luftig) bort till Breithorn Central och från sadeln hem, eller tillbaka normalvägen ner. Beroende på ork. Sov igen i Gandegg.
4. Nu har ni en extra dag att göra någon av de andra topparna på kammen. Rekommenderar Pollux eller Castor.
Beskrivning http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64912&highlight=castor

Om ni ska åka tåg från Geneve eller Zürich så glöm för all del inte att köpa halbfahrkarte. Kostar lika mycket som returbiljetten, men sen har ni halva priset på linbanor och bergståg!

Lycka till!

Tack för tipsen och dina erfarenheter!
Ligger just nu och slöar i Zermatt efter 4 dagar på bergen omkring.
Det blev så här:
1 zermatt
2 Riffelhorn
3 Hörnli hyttan
4 Trift
5 Breithorn

Jag hade känt av den höga höjden under veckan men Breithorns höjd tog ut sin rätt.
Blev fort trött uppför. På vägen ner kom huvudvärken, yrsel och illamående.
Väl nere i zermatt mådde jag bättre men vaknade i morse och mådde piss. Balansen var inte 100, kände mig lite full, och mådde allmänt skit. Detta har gått över helt under dagen, tack o lov.

Nästa år blir det annat upplägg helt klart med övernattningar på omkring 3000 m, och vänja sig vid den höjden så fort som möjligt och sen stanna på den höjden och över. Jag har tagit lärdom av era inlägg och numera egen erfarenhet. Att ha höjdsjuka är för jävligt.

Nu hör jag räddningshelikoptrarna surra över hotellet igen. De har varit uppe på flera berg oh hämtat folk i veckan. Matterhorn är tydligen ovanligt svårt i år och många vänder en bit upp på berget. Även guiderna. För mycket snö och stora väderväxlingar gör det farligare än normalt.
 
Grattis till första (?) 4000-metarn.

Brukar inte själv få huvudvärk eller må dåligt, men kondisen sjunker som en sten. Om du tänker sova på höjd men blir dålig, se till att ha en plan att komma neråt. Sen är det lätt att gå för fort för sin "höjdkondis" i början. Tillsammans med lite vätska kan man få symptom som liknar höjdsjuka, men är dehydrering/överansträngning.

Lycka till nästa år.
 
Acklimatiseringbehov och höjdpåverkan är väldigt personligt och påverkas dessutom av dagsform, vätskeintag och en massa annat. Jag flög ner igår och var upp på en acklimatiseringstur till Breithorn idag utan att må dåligt. Inget säger att jag mår lika bra nästa gång :)

Lär känna din kropp och ta det lugnt så du får njuta av bergen!
 
Gott jobbat Gunnar!

Själv är jag precis hemkommen.

Nu börjar planerna för vintern. Ser fram emot lite isklättring i någon lämplig del av världen samt planera inför nästa sommar. Då blir det mycket längre semester nere i Europa.
Dyrt, men det är det värt.

Som sagt det här med höjder är lite klurigt, och det gäller att dricka mycket uppenbarligen.
Luriga är att man inte blir lika törstig på den höjden, samt pissar mer. Ingen bra kombo.
Nåja, en ton med erfarenheter har man ju fått denna veckan. Det blir perfekt att ha med sig till nästa sommar äventyr!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.