Vansinnigheter!!!! "Det värsta jag varit med om"

Tänkte bara att det kunde vara kul att ha en diskussion med olika dumheter som har gjorts och kanske dra nytta av detta!

Dessutom kan det ju vara ganska kul också!

Här kommer min värsta hursomhelst!!

Jag klättrar med en något oerfaren säkrare (topprep), sedan säger personen i fråga när jag är typ 25 meter upp: - Vänta lite, jag ska bara fixa en grej...

Sedan tar vederbörande och kopplar ur sig och knyter in sig igen och säger: - Nu "borde" det vara rätt!!!

Don´t climb with a stranger!!!

/Mac
 
Ok här kommer en!

Säkrade en kille med topprep inomhus. Han klättrar upp så galant så, och jag firar ner honom. Jag släpper på ganska fritt i början och bromsar upp honom mot slutet. Precis när han sätter fötterna i marken så ser jag att han inte knutit in sig i linan överhuvudtaget, linan löper bara rakt genom en karbinhake som är fäst i öglan, och det är bara själva knuten som spärrar linan från att åka rakt igenom karbinhaken. Hade linan löpt genom den bredare delen på karbinhaken så hade det varit aj aj, där gick knuten rakt igenom.
/Daniel
 
Står du bra?

Var frågan som en klätterkamrat fick av sin likaledes klättrande kusin när denne säkrade honom på en kiltur utanför Gamleby. Frågan föranleddes av att Johan (dock inte er undertecknade) som säkringsmannen heter hade upptäckt att han hade klippt i hms-karbinen med sticht och allt i sin T-shirt och inte i selen.
Hade Jonas ramlat hade karbinen bara släppt från tröjan och lämnat Jonas utan säkring.
som tur är stod Jonas bra.
 
sola

Jag och en vän båda rätt erfarna var ute och när d va dags för sista turen med mej som försteman.
vi tänkte va smarta å knyta fast ryggsäckarna i andra änden av repet så d bara va att dra upp dom när andremannen kommit upp. d börja med att andremannen inte får ut en kil i mitten av leden. ok jag firade ner mej till kilen sen när andremannen kom upp och lyckades till sist få bort den. nu skulle ryggsäksrna upp dom hadde fastnat effter slitt å dra å svärord så fick vi upp dommen ja hängde kvar i firningsanordningen och när andremannen drog upp ryggsäckarna så räckte inte repet på grund att ja hängde där ja hängde. då sket jag i va allt va säkerhet hette å solade upp.
 
Kanske inte så farligt..

.. Men aningens pinsamt var det idag när jag tänkte " Äch det är ju varmt och skönt ute, så jag struntar i att ta med mig andra kläder och går hem i klätterkläderna" & sedan när jag klättrade råkade sätta mig just där en bouldrande hjort skitit...

Hallon luktade det iaf INTE om mig..
 
Vansklig säkring uppifrån

Klättrade på ett berg i Blekinge för ett antal år sen. Klippan var inte så hög, ca 12-15 m kanske. Klättrade en ganska känslig sva-led med god potential för fall, men lyckades ta mig upp utan incidenter. När jag stack näsan över kanten såg jag att min kompis (som säkrade uppifrån) satt en bit ifrån klippkanten utan att vara insäkrad någonstans. Repet gick genom hans ATC, sen ner genom ett ankare som var placerat nedanför honom - och sen till mig. När jag frågade honom vad han trodde skulle hänt om jag hade trillat hade hade inte en aning om att han skulle ha flugit ut över kanten. Undrar om han hade haft sinnesnärvaro nog att inte släppa säkringsänden....?

Har också varit med om att folk har stått osäkrade nära klippkanten och så har det kommit en vindil. Vingel, vingel och påfallande blekhet i ansiktet efteråt har lyckligtvis varit enda påföljden..

Det mest förargliga jag varit med om var när vårt rep fastnade i en klippskreva när vi skulle dra ner det efter näst sista firningen på en 120 m-led i Riglos. Vi drog och slet, men det var lönlöst. Så det fick bli repklättring på dubbelrep uppåt för en av oss, medan vi två andra glatt fick stanna kvar i hängande stand 20 retfulla meter ovanför marken - frusna, hungriga och kissnödiga. Det var nästan som att de varma fleeceträjorna nere på marken hånskrattade i kapp med gamarna.
 
clogging med påhälsning

Var ute i Utby och cloggade (i förrgår). När jag hållit på ett tag så dyker det upp ett gäng med tonåringar på toppen av klippan. De springer omkring och bråkar och skriker, efter ett tag är det någon av dom som börjar dra i standplatsen. Jag blir naturligtvis tvärilsk och skriker åt dom att försvinna. Det blir tyst så jag firar ner och tar lunch. När jag åter är mitt på berget kommer snorungarna tillbaks och börjar kasta stenar och grenar över kanten. Jag blir träffad och tvingas fira ned igen. Fly förbannad springer jag upp på toppen av klippan för att mörda någon. Inga ungar i sikte! Min dag var iallafall helt förstörd..
 
Självmordsförsök

Jag var förra vintern i Thailand. Jag och en kompis klättrade på en sektion som kallades Tyrolean wall. Allt var som normalt först, förutom ett konstigt skrik vi hörde en bit bort. Det lät som ett vredesutbrott och vi antog att det var någon som misslyckats på en led. Vi klättrade i varje fall på och efter ett tag så var det ett par som klättrade brevid oss. Rätt som det var blev flickan i paret jättesur när det gick dåligt att klättra. Hon klippte in sig i en bult och började att slänga ner sin utrustning. När hon började fippla med selen började vi förstå att det inte stod rätt till. Vi erbjöd oss att säkra killen så han kunde komma upp och hjälpa henne. När vi såg att hon var på väg att få upp spännet på selen blev det jättebrottom. Han började speedklättra och kom upp ganska snabbt. då hade hon gett upp tanken på att hoppa ur selen och knöt ur repet i stället. Han tog tag i hennes sele men det var för sent, så hon hoppade. Han var stark nog att fånga upp henne med en arm. Jag, som säkrade honom firade ner dem med blixtens hastighet innan han skulle tappa taget. När de kom ner så rusade hon iväg och började besinningslöst att simma ut i havet. Hur det gick är en annan historia.....

PS. Dem kom inte från Sverige. DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.