Vad behöver jag?

Hejsan! JAg tänkte sent om sider köpa egna klättrings prylar, jag är 190 cm lång och väger 87 kg, har klättrat i några månader. Vad ska jag köpa för grejjer? Har ni några tips på märken eller modeller? Ha det bra!

Staffan
 
Kolla Vertical Explorer

Hej!

Jag kan rekomendera dig att vända dig till Vertical Explorer i Göteborg.
Kolla in deras hemsida http://www.verticalexplorer.com eller ring dem 070-758 44 46.

Jag har själv hadlat mina prylar hos dem och alltid vari nöjd.
Bra priser, top-prylar.

Lycka till
 
Göran Kropp

Jag var igår hos Göran i Jönköping och handlade skor, sele, karbiner och kritpåse. Han har mycket bra priser och en service som inte liknade någonting. Han visade mig runt i butiken som var till hälften lagringsplats för hans expeditioner, det låg tält och en massa prylar på golvet. Det finns nybörjarpaket för lite över tusenlappen och sedan bar det av upp. OBS..Han har en vit SAAB 93a.

http://www.kroppshopp.se

Dan
 
LGJ Klätter och Högfjäll

Beställ dina grejor av LG Johansson Klätter och Högfjäll. Klart billigare än i butik. Prova skor, sele mm i en butik och beställ dem sedan över nätet. Du behöver:

+Skor
+Sele (gärna med ställbara benslingor, då har du ett större användningsområde)
+Kritpåse
+Ett par skruvkarbiner
+En repbroms

Ovanstånde utrustning räcker för inomhusklättring, där du har tillgång till rep.

Då du vill börja klättra mer på riktigt dvs utomhus så börja med och köp en hjälm och använd den.
 
north star trading

Hej!
Jag tycker att man ska köpa ett par skor, sele, kritpåse och några skruvkarbiner första rundan. Så man vet om man vill fortsätta, det är dumt att slänga ut en massa pengar.. Men hos north star trading så kan man köpa allt det där plus lite till (ett rep bla.) för ca 2000:- Det är ett bra klipp!
Lycka till med klättringen..
Stina
 
Aja Baja Anton!

Visst är det billigare att köpa via nätet men vet man inte vad man är ute efter så är en butik bättre. Är det så att man måste gå till en butik för att prova storlekar/modeller tycker jag till skildnad från Anton att man ska premera butiken som har personlig service. Anledningen till att webbutiker kan hålla så lågt pris är att de inte behöver hjälpa vilsna personer hitta rätt i utrustningsjungeln. Mitt råd är att gå in i en butik och fråga efter råd, handla sedan i den butiken.

/Mathias
 
Tjena!!!

Kul att du är intresserad av klättring. Först tycker jag att du ska köpa dig ett par klätterskor,5.10 är ett bra märke, modellen Anasazi Lace-up är rätt skön.
Sele är bra att ha, rock empire är ett bra och billigt märke.

Klättra på bra/En annan klätter intresserad kille.
 
Visst OK med näthandel

Visst är näthandeln billigare genom att de inte håller med en lokal där kunden kan kolla på varan och så, men det gör inte så mycket. I värsta fall få man göra en fuling och kolla in sina varor in den lokal butiken och sedan handla där det är billigast. (Nu blir butiksägarna upprörda men jag köper där det är billigt och bra.) Dessutom finns det några nät/postorderbutiker som du kan ringa till för att få hjälp. Både northstar trading och LGJ klätter och högfjäll kan du ringa till (tror jag) dessutom håller northstar riktigt bra priser. Även redan nämda globetrotter är billiga och lätta att handla från. Till sist, det du egentligen frågade om, vad du skall köpa. Om du inte har någon utrustning alls bör du köpa ett nybörjar set. Det brukar innehålla en säkringsbroms, sele, skor och någon karbin. Med det kan du klättra på den lokala klätterväggen. Skall du sedan ut behövs eget rep och quickdraws (räcker för bultat sportklättring) plus ev. några kilar. Ett tips är att låna en bok på Biblo och läsa lite om det. Där finn bra tips om utrustningsval. Läs tex. Handbook of climbing.
 
Ingen fuling.

Det är ingen "fuling" att kolla in varan i butik och sedan handla billigare online. Låt butikpersonlen demonstrera och ge råd också, och prova naturligtvis också. Sedan finns det ingen som hellst anledning att handla i butik av sentimentala själ.
 
parasiter?

Var ska du prova dina prylar när din lokala klätterbutik gått i kk?
Visst utbud och efterfrågan- jag vet

Har själv handlat en hel del via nätet tidigare men har börjat tänka om lite efter att ha varit tvungen att resa land och rike runt när jag skulle byta modell på klätterskorna...

Svåra frågor - jag tycker definitivt inte att man (till synes) oreflekterat kan ge råd som en del gjort ovan
 
HJÄLM!

Många ovanstående inlägg är vettiga, visst man behöver skor mm för att kunna klättra.
Men jag vill bara trycka ytterligare på ett inlägg ovan. HJÄLM!!! Oavsett om man sport eller tradklättrar så är hjälm en jävligt billig försäkring. Då har man iallafall gjort vad man kan...

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.