Vandringsled i Norrlands kusttrakter

Jag skulle vilja göra en kortare vandring någonstans norröver tredje veckan i juni. Vandra 2-4 mil någonstans inom tio mils avstånd från kusten från Hälsingland och norrut. Mitt enda kriterie är att det ska vara riktigt vacker natur. Är rädd att de flesta leder som finns mest går över hyggen och genom ungskogar. Lite äldre skog och gärna lite utsikter vore schysst. Jo förresten, ett stort bonus är om området har relativt lite mygg. Någon som har något tips att komma med?
 

avslutad210712

Gäst
3:e veckan i juni, i Norrland och lite mygg - tja under kanske händer men tredje veckan i juni är veckan innan midsommar och med den värme som är i norr nu kommer det formligen att explodera med mygg till den veckan. Veckan innan midsommar brukar normalt sett vara den vecka jag vägrar att besöka skogen när jag skall rasta hunden.
 
I Luleå skärgård finns det en vandringsled som går över öar, kräver att man åker båt mellan. Info finns tydligen hos turistinfo.

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
I Kalix finns Skridfinnarleden men eftersom jag inte gått den själv så har jag ingen aning om hur det ser ut efter den. Anledningen till att jag inte gått den är att en snabb koll på kartan ger att den går över en del myrmark och det är detsamma som mycket mygg en normal sommar.
 
Finnskogsleden i Hälsingland

Sydväst om Bollnäs ligger Finnskogsleden, en rundled på 3,5 mil med början och slut i Annefors. Den är varierad och kuperad, och man går både på hyggen, över myrar, genom avfolkade byar och utmed sjöar. Leden har många vindskydd och några stugor. Marken är ofta knölig, så det kan vara knepigt att tälta. Gott om dricksvatten.
Hör av dig för mer tips. Micke.
 
I Kalix finns Skridfinnarleden men eftersom jag inte gått den själv så har jag ingen aning om hur det ser ut efter den. Anledningen till att jag inte gått den är att en snabb koll på kartan ger att den går över en del myrmark och det är detsamma som mycket mygg en normal sommar.

Jag har planerat att gå den nu i veckan ev med en veckas förskjutning, jag måste förträngt det där med att myggen kommer när jag bestämde det. Det får väl bli biodlarhatt på och vantar. Eller klura på annat hyfsat närliggande ställe. Tycker det är jättekonstigt att det inte finns några vandringsleder som är längre än ett par km här i Bodenskogarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Karta med vandringsled Vandringsleder 2
utesälen Vandringsled västra Götaland, gärna med fiskechans Vandringsleder 0
NyslipadeKanter Vandringsled mellan Åre och Hemavan? Vandringsleder 5
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Ny kustnära vandringsled i Norrbotten Vandringsleder 0
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
Johnne_boy Vandringsled i öppet landskap nära uppsala Vandringsleder 4
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Hakan P Forslag pa vandringsled Vandringsleder 9
Askel Skapa en vandringsled Vandringsleder 17
Valpish Vandringsled Mora-Sveg? Samt Sveg-Vemdalen? Vandringsleder 3
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
NiklasGr9 Vandringsled i norra Småland? Vandringsleder 0
asbrink Vandringsled kalfjäll? Vandringsleder 1
Håkan K Vilken vandringsled i Sydsverige? Med kidsen? Vandringsleder 2
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
Sputnik2 vandringsled i juni Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
Rulaman Vandringsled "Hermelins ridled" Vandringsleder 1
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
Zeeke Ny kustnära vandringsled i Bohuslän och Östfold Vandringsleder 1
8863 elmoppe/scooter på vandringsled? Vandringsleder 8
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
EmelieN Hemsida för vandringsled Vandringsleder 15
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
skånepågen Vandringsled känd från TV efterlyses! Vandringsleder 1
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.