Hemsida för vandringsled

Jag har precis börjat arbeta med ett projekt som går ut på att rusta upp Bruksleden som går genom Västmanland. Bland annat ska jag göra en hemsida där man kan få tag på information om leden.

Jag skulle behöva tips och synpunkter på vilken information man som vandrare vill kunna hitta på en sådan här sida. Jag är är själv ute och vandrar en hel del och har en ganska klar bild av vad jag vill ha, men det finns säkert många saker jag inte har tänkt på. Sen är det också viktigt att det finns information som både erfarna och oerfarna vandrare har nytta av.

Tacksam för alla synpunkter.
 
Nåt jag ofta saknar i dessa sammanhang är bra kartor påwebben. Det är såklart lite bökigt av upphovsrättsskäl och sånt, men det skulle vara uppskattat.
Man kan ju tänka sig länkar till Lantmäteriets kartor och så, kombinerat med egenritade, enkla översiktskartor.

Tips om var man hittar dricksvatten, var det finns vindskydd och var man hittar de trevligaste platserna generellt är ju också bra. Tips om inkringliggande service är också trevligt - transportmöjligheter, länkar till busstider, tips om affärer för proviantering osv.
 
Ledinfo

Först och främst
Längd & tidsåtgång per etapp
Hur lättvandrad den är(handikappvänlig,barnvänlig,hundvänlig osv)
Kommunikationer till start och mål. (tidtabeller)
Vindskydd & bra tälltplatser.
Grillplatser (ved tillgång)
Vattenställen utmed leden.
Närligande livsmedelsaffärer
Vem som är ansvarig.

Samt lite lokal-historia vore intressant.

Kolla in denna sida:
http://www.sormlandsleden.se/index.htm

MVH
krister Kollberg
 
Kartor

Nordesjö; sa:
Nåt jag ofta saknar i dessa sammanhang är bra kartor påwebben. Det är såklart lite bökigt av upphovsrättsskäl och sånt, men det skulle vara uppskattat.
Man kan ju tänka sig länkar till Lantmäteriets kartor och så, kombinerat med egenritade, enkla översiktskartor.

Tips om var man hittar dricksvatten, var det finns vindskydd och var man hittar de trevligaste platserna generellt är ju också bra. Tips om inkringliggande service är också trevligt - transportmöjligheter, länkar till busstider, tips om affärer för proviantering osv.

Vad jag har förstått så är det "svindyrt" att få lägga upp lantmäteriets sidor på en egen hemsida.

Man kan ju hitta några kartor där leden finns utmärkt & tipsa om att man kan köpa dessa.
Vet ej hur det fungerar men om man tipsar Lantmäteriet exakt hur leden går så kanske dom ritar in den på sina kartor, men då måste man naturligtvis ha uppdaterat var leden går så att det stämmer.

MVH
krister
 
Ja, lantmäteriverket tar bra betalt för att man ska få använda deras kartor, särskilt om man vill lägga ut dom på nätet. Jag tror man betalar någon månadsavgift eller årsavgift. Vi har anlitat en person som ritar nya, egna kartor åt oss så jag hoppas att det inte ska bli några problem med att ha dom ligga på internet.
 
EmelieN; sa:
Ja, lantmäteriverket tar bra betalt för att man ska få använda deras kartor, särskilt om man vill lägga ut dom på nätet. Jag tror man betalar någon månadsavgift eller årsavgift. Vi har anlitat en person som ritar nya, egna kartor åt oss så jag hoppas att det inte ska bli några problem med att ha dom ligga på internet.

Kul att det rör sig lite på Bruksleden!

Kommer det att komma någon nyutgåva av den gamla fina kartan över leden som fanns för mycket länge sedan? Senare har jag bara fått tag på etappbeskrivningar med kartor men särtrycket över hela leden var mycket trevligt! Men den kartan börjar nog bli typ 20 år nu...

/Andraes fd. västeråsare
 
Mina prioriteringar:

1. Tala om var naturen är riktigt vacker! Jag vill inte traska 20 km bruksskog och sedan avsluta turen precis när det snygga börjar. Jag gillar att läsa kartor men tycker att det förutom i fjällen är svårt att känna igen de vackra partierna. Ofta ligger de bästa bitarna i eller mycket nära naturreservat men det är synd att missa andra fina bitar av leden. Även om olika människor tycker om olika saker så borde det inte vara så svårt att ge vissa rekomendationer.

2. Kartor som räcker för att vandra efter och för att kunna hitta bilvägar till och från leden. Det behöver inte vara full terräng/gröna-kartan kvalitet.

3. Illustrera med bra representativa bilder som visar områdets kvaliteter. Ganska ofta ser man menlösa bilder från vackra områden, ibland undrar jag om de är valda för att undvika överbelastning i området. Detaljbilder på växt- och fågelarter ger mig väldigt lite, jag vill se landskap och miljöer för att bli intresserad.


Ett bra exempel: http://www.fritid.t.se/vandra/vandra.asp .


Nyfiken fråga: Jobbar du för tex. någon länsstyrelse eller är det ideellt arbete?
 
Vatten och bilder

Hej!

Håller med om information vart man kan hitta vatten vore suveränt. Bäckar, sjöar, tjärn med mera.

Skulle också vara intressant med bilder på vindskydden efter leden.

Annars verkar dom andra fått med resten =D

Västmanland? Skall gå Silverleden i Augusti. Är det i närheten månne?
 
GPS-koordinater

Idag har många tillgång till den utsökta uppfinningen GPS. Således vore det trevligt med GPS-koordinater till vindskydd, sevärdheter, utkikspunkter och dyligt, synnerhet om vandringsleden inte passerar precis förbi den aktuella sevärdheten. Så är det ibland på t.ex den Västra Vätterleden. Utan GPS-koordinaterna så blir dessa sevärdheter tämligen värdelösa, om det krävs en (omarkerad) avstickare från leden.

Även tips på relevanta LM-kartblad över själva området vore trevligt.

Givetvis ska eventuella omdragningar av leden snabbt ritas in på webben. I går var jag ute på Västra Vätterleden och kunde notera att den hade fått en bitvis ny sträckning, som låg ca 1 km öster om den gamla sträckningen (åtminstone enligt den senaste pappersvarianten av den gröna kartan och min GPS). Dras leden om, blir ju koordinater till sevärdheterna ännu viktigare!

Slutligen bör GPS-koordinaterna anges i WGS 84 (lat/long), det gamla rikets nät (RT 90 2,5 gon V) samt det nya rikets nät (SWEREF 99), både på webben och ev. infobroskyrer.

/Niklas
 
EmelieN; sa:
Ja, lantmäteriverket tar bra betalt för att man ska få använda deras kartor, särskilt om man vill lägga ut dom på nätet. Jag tror man betalar någon månadsavgift eller årsavgift. Vi har anlitat en person som ritar nya, egna kartor åt oss så jag hoppas att det inte ska bli några problem med att ha dom ligga på internet.

För leder som inte går i närheten av alltför många vägar eller bebyggelse så kanske gamla generalstabskartor skulle fungera, de bör i alla fall inte falla under upphovsrätt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17898
 
Äntligen!

Det är ju verkligen på tiden. Om man går in på turistbyrån i Västerås och frågar om Bruksleden så får man något svepande svar och så undrar de om man inte vill köpa en konsertbiljett istället...

Jag håller med övriga om vilken information som är intressant. Eftersom jag själv vandrar en del med barn så vill jag gärna trycka extra på information om hur pass svår en etapp är. Någon tipsade om nedanstående länk som ju är helt suverän, där har de klassat etapperna i Lätt, Medel eller Krävande. Även om det givetvis är omdömen som varierar med vandraren så ger de en fingervisning i alla fall.

http://www.fritid.t.se/vandra/vandra.asp

I övrigt har jag nog inget att tillägga.

Eller ja, en fråga: När är det tänkt att vara klart?

/Irja
 
Kommunikation

En annan viktig sak att tänka på, ge gärna tips och vilka bussar/tåg som passerar eller stannar nära leden eller vid starten av leden. Jag har ingen bil och försöker alltid planera utifrån kommunikationsmedel såsom buss och tåg. Fixa länk till länstrafiken och gärna tala om vilken linje osv osv. Så folk behöver inte ta bilen till Bruksleden!

Förutom att planera vandring, mat och kolla kartor är största jobbet att ta reda på vilken buss/linje/tåg som krävs för att ta sig fram. De på turistbyrå vet inte alltid hur man ska ta sig fram.

Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
holetaker Karta med vandringsled Vandringsleder 2
utesälen Vandringsled västra Götaland, gärna med fiskechans Vandringsleder 0
NyslipadeKanter Vandringsled mellan Åre och Hemavan? Vandringsleder 5
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Ny kustnära vandringsled i Norrbotten Vandringsleder 0
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
Johnne_boy Vandringsled i öppet landskap nära uppsala Vandringsleder 4
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Hakan P Forslag pa vandringsled Vandringsleder 9
Askel Skapa en vandringsled Vandringsleder 17
Valpish Vandringsled Mora-Sveg? Samt Sveg-Vemdalen? Vandringsleder 3
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
NiklasGr9 Vandringsled i norra Småland? Vandringsleder 0
asbrink Vandringsled kalfjäll? Vandringsleder 1
Håkan K Vilken vandringsled i Sydsverige? Med kidsen? Vandringsleder 2
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
granfront Vandringsled i Norrlands kusttrakter Vandringsleder 7
Sputnik2 vandringsled i juni Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
Rulaman Vandringsled "Hermelins ridled" Vandringsleder 1
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
Zeeke Ny kustnära vandringsled i Bohuslän och Östfold Vandringsleder 1
8863 elmoppe/scooter på vandringsled? Vandringsleder 8
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
skånepågen Vandringsled känd från TV efterlyses! Vandringsleder 1
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.