Vandra med litet barn

Vi tänkte vår vana trogen vandra i de svenska fjällen. Nytt för i år är vår dotter som kommer vara 8-9 månader vill vara med och det ställer ju lite nya krav på det hela. Att vi måste bo i fjällstugor har vi förstått och att det behövs en bärstol/bärsele.

Frågorna är dock många och svaren få.
* Fjällstuga eller fjällstation med dagsutflyckter och i så fall var då?
* Vad gör man vid regn och kyla, finns det tält till bärstolen?
* Hur länge orkar barnen sitta i denna åldern?
* Hur löser man blöj-frågan?
* finns det något bra att läsa om detta på nätet/böcker
* mm
* med mera

Tacksam för era åsikter och erfarenheter,

mvh Johan, Jessica och Ella (nu 5½ månader)
 
Är faktiskt nästan samma situation. Vår dotter Lovisa är 5 mån och vi (jag) hade planer på att familjen skulle vandra i Sarek, dvs en tälttur. Jag började räkna på det hela och kom fram till att det blir på tok för mycket packning, med blöjor, välling, barn etc. Det skulle bli så pass mycket vikt (och volym från använda/oanvända blöjor) att det förtog nöjet. Sen när man funderar på det lite ytterligare så klarar säkert ett 11-månaders barn (planen var att gå i september) av att sitta tillräckligt länge, men att konstant vara ute i regn och blåst? Inte trevligt. (Tänk blöjbyte på fikapausen, i spöregn...)

Vi hoppar därför över årets fjällvandring och åker till Alperna och gör dagsturer istället.

Det är inte helt givet att ett 8-9 mån barn fixar en heldag i bärstol! Beror på barnets utveckling, och det bör ni ha provat ut innan ni åker.

En fjällstation som är trevlig att bo på är Saltoluokta, bra mat, mysig huvudbyggnad. Nackdelen är väl ett begränsat antal intrtessanta dagsturer.

/Håkan
 
johan_ben; sa:
Nytt för i år är vår dotter som kommer vara 8-9 månader vill vara med.

Jag hoppas jag inte verkar för spydig när jag undrar om detta verkligen stämmer? Att Ella verkligen vill följa med alltså. Ok, jag förstår varför du skrev så, men för att ta frågan allvarligt menar jag att man skall fundera över om en del aktiviteter verkligen är till glädje för barnen, eller bara något man gör som förälder för att man bestämt sig för att barnen inte skall påverka det liv man levde innan. Jag tillhör inte dem som vill att alla föräldrar skall förpassas till en inomhustillvaro inbäddad i velour, men jag menar samtidigt att vissa aktiviteter bör övervägas noga innan man ger sig ut på dem med barn. Då tänkter jag inte på att det skulle vara farligt eller att "man bara inte gör så med barn". Fundera däremot på om det verkligen verkar vara kul för barnet och er själva, eller om det mer är en sak som bara skall göras.

* Fjällstuga eller fjällstation med dagsutflykter och i så fall var då?
Jag skulle satsa på fjällstugor i Jämtland där det inte är så långt emellan och där vandringen går att avbryta om det blir outhärdligt på något sätt. Fjällstation i Jämtland kan ju förstås vara ett alternativ, men är ni väl i fjällen är det väl synd att begränsa sig till att lunka runt en fjällstation. Det är ju inte värra att gå mellan två stugor än att gå på en lång dagstur från en station. Spara definitivt tältandet tills Ella är stor nog att uppskatta det, för det kommer hon att göra snart nog. Redan i tvåårsåldern finns det inget roligare. Sedan håller det i sig som bekant.
* Vad gör man vid regn och kyla, finns det tält till bärstolen?
Japp, det finns det. Vaude har bra tält med utsiktsmöjlighet. Även Norröna tror jag har det.
* Hur länge orkar barnen sitta i denna åldern?
Inte för länge. Problemet är främst att benen blir kalla på grund av dålig cirkulation när de sitter i stolen. Dessutom är det tröttande för ryggen. Inte bara din egen alltså.
* Hur löser man blöj-frågan?
Här är en av anledningarna till att stugor är att föredra framför tält. Antingen bär du med dig två påsar med blöjor, en för oanvända och en för använda, eller så kör du tygblöjor som du sjöljer upp mellan varven. Jag skulle satsa på det första alternativet, och då välja den bästa, tätaste och bäst sittande blöjan som kan köpas för pengar. Du vill inte riskera att råka ut för en tredje gradens bajskatastrof med multilateralt läckage i bärstolen under färd.
* finns det något bra att läsa om detta på nätet/böcker
Äh, det vet jag inte. Jag kan tänka mig det, men det som står skrivet kommer med sannolikhet att vara baserat på sunt förnuft, vilket ni som föräldrar och erfarna vandrare säkerligen redan har mer än tillräckligt av för den aktuella situationen. Tänk förnuftigt och gå korta sträckor. Gör det så bekvämt det bara går och testa några rejäla dagsturer i hemmaterrängen innan.
 
Paddla i stället?

Kanske off topic.

Bärstol fungerar bra någon timme ett par gånger per dag och barnet somnar oftast i den åldern. Barn blir kalla i bärstol vid fulväder. Basläger och tält kan fungera väl så bra som stugvandring.

Med båtanmarsch tillbringade vi en fjällvecka i Trollheimen tillsammans med andra barnfamiljer sommaren 2001. Då var våra 3 barn 3, 4 och 6 år gamla. Härligt. Vi bodde i tältkåta och en natt på Trollheimshytta.

Att paddla fungerar bra med ett barn i ettårsåldern då vikt och blöjproblemet inte är så stort. Ett lagom område som vi paddlade i när vår dotter var 1 år är Blekinge skärgård. (VKV Yoo-A-Kim) Vi paddlade tillsammans med en annan familj med en något äldre dotter.

Hälsningar Thure
 
Min lilla familj (mamma pappa och Erik nu 10 mån och i sommar lite äldre) går i liknande tankar.

Ju mer jag funderar på vandringar desto mer konfunderad blir jag, man märker ju hur mycket roligare Erik tycker att det är inomhus idag där han kan krypa runt, det är lagom varmt och alltid nära till leksaker, säng och välling, livets måsten. Därför kan jag ofta tänka att det här med uteliv i den här åldern är något för mamma och pappa men knappast Erik. Extra tydligt har det varit när vi åkt skidor med Erik i pulka, vi tycker att det är störtkul, värsta nordpolsfararna med pulka och allt men Erik ligger där som en michelin-gubbe modell större och ser i stort sett bara den blå himlen utan chans att göra det han tycker är roligast; krypa och tugga på sladdar (till mammas och pappas förtvivlan).

Därför lutar vi starkt åt att det blir stuga med dagsturer i sommar, semestern måste ju vara kul för alla inblandade.

Vi har införskaffat en begagnad bärstol (Haglöfs för 500 kr) och det verkar finnas ett ganska gott utbud av sådana åtminstone i Stockholmstrakten. Just Haglöfs skulle jag dock rekommendera er att inte köpa, den sitter inget vidare och Erik hamnar ofta på sniskan i den. Just nu tränar vi för fullt att åka bärstol, det är en urpraktisk pryl att ha med sig på stan om man vet att man ska vara inne, t.ex. gå på utställningar o.dyl. Jag tror verkligen att Erik uppskattar utsikten och att komma upp en bit och se sig omkring. Tiden som Erik accepterar att sitta i stolen varierar mycket, från en kvart till två timmar men det blir längre och längre ju mer vi använder den.

Alltså, jag tror man ska fundera på vem semestern är för och förbereda barnet väl för eventuella strapatser (well, värre än regn och bärstol ska det väl inte vara).

/Mille
 
Kalle E; sa:
johan_ben; sa:
Nytt för i år är vår dotter som kommer vara 8-9 månader vill vara med.

Jag hoppas jag inte verkar för spydig när jag undrar om detta verkligen stämmer? Att Ella verkligen vill följa med alltså.

Vill bara inflika att jag släpades med första gången då jag var 2 år, min bror när han var 5 veckor och min syster vid 10 månader.

Ok jag vart grinig, otrevlig och allmännt sur, men annars har jag klarat mig ganska bra:)

Vad jag menar är att små barn och friluftsliv hör ihop. Man får bara ta det på deras villkor.

mvh Christian
 
chralm; sa:
Kalle E; sa:
johan_ben; sa:
Nytt för i år är vår dotter som kommer vara 8-9 månader vill vara med.

Jag hoppas jag inte verkar för spydig när jag undrar om detta verkligen stämmer? Att Ella verkligen vill följa med alltså.

Vill bara inflika att jag släpades med första gången då jag var 2 år. Ok jag vart grinig, otrevlig och allmännt sur.

mvh Christian

Hmmm. Det var liksom det jag menade.

Kalle
 
späda friluftare

Barn är tåliga, många gånger tåligare än vi tror. De farhågor vi har runt barns förmågor hänger vanligtvis ihop med hur vi som vuxna fungerar. Självklart måste nivåer anpassas efter de faktorer som spelar in, och dit räknas barnet. Givetvis går det bra att vandra med barn och vistas i fjällmiljö, men det är barnets ve och väl som avgör. Någon menade att späda barn inte kan uttrycka det de inte vill, men de kan ej heller uttrycka att det går bra: Det måste vara en föräldrauppgift att göra den bedömningen!Att vistas med späda barn, inärhet av stuga eller fjällstation är inte märkligare än vistas runt kvarteret eller fara med barnet till Ikea; alla aktiviteter kräver sin planläggning vilket också rymmer, särskilt när vi pratar om mindre barn, att man som vuxen måste avbryta eller göra på något annat sätt.Man får som vuxen helt enkelt gilla läget och acceptera, att någon eller några planerade dagar ute på fjället istället blir att rulla barnvagn på någon väg, och tycka att det är gott nog! Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara märkligare än så, man får ju ändå en ledighet tillsammans. Ytterligare ett tips att föra till de som redan givits är, att om mamman ammar sitt barn så är det bra att skydda bröstet från avkylning: Tag med vindsäck att krypa in i, så blir det en varm och skön miljö för mamman och barnet. Jag passar på att slå ett slag för Grövelsjöns fjällstation; trevliga inomhusmiljöer och nära till barnvänliga dagsturer.
 
Babyboom

Tänk på att skydda barnet mot mygg och sol. En 8-9 månaders baby behöver nog komma ner på backen med jämna mellanrum för att krypa omkring lite. Om babyn sover hela dagen på din rygg så får du inte sova överhuvudtaget! Och då är du ingen snäll pappa.
 
I sommar är det fjärde sommaren som vi avstår från en sommarfjällvandring, pga vår son som är tre år. Ibland längtar jag så det gör ont!
Trots det så har vi himla kul ändå; vinterfjäll med bas i en stuga, helgturer med tält, paddlar kanot, cykelsemetrar, dagsturer i svampskogen, ute på skridskoisen, utlandsresor med dagsvandringar mm...
När vi satt hemma och funderade på dina frågor, kom vi fram till att vi måste ha ett lätt sätt att avbryta och planera om, om det blir dåligt väder. Det går knappt att hålla ett litet barn varmt i ett tält när det regnat i några dygn.
När vi har varit ute i bland myggen har vi undvikit att ha myggmedel på huden (lite på ansikte och händer undantaget), istället har vi kletat rikligt på kläderna.
/Stina

PS: Bekanta till oss hade basläger nära en fjällstation och bodde på fjällstationen några nätter, skrev mer om det i ovan refererade tråd. Deras son var då två år. DS
PPS: Jag har hopp om att nästa år kunna göra en enklare fjällvandring. DS.
[Ändrat av cykelstina 2003-03-05 kl 20:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Jenny81 Vandra för första gången med barn (5år) Barn och friluftsliv 3
Asash Vandra med barn med handikapp Barn och friluftsliv 7
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
röd vandra med barnvagn Barn och friluftsliv 4
peter notstrand Vi har tänkt vandra med vårt barn 5 år Abisko/Björkliden Barn och friluftsliv 1
nysteanders Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar? Barn och friluftsliv 7
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.