Valet står mellan tre ryggsäck.

Valet står mellan tre ryggsäck.

Berghaus vulkan o crusader

bergans finnmark

mina mål är att kunna ha den på ryggen o åka skidor även ha den när jag reser på tåg o flyg.
även under vandringar.

nån som vill hjälpa mig? är desperat
 
Troligen inte till hjälp..

..men min favoritvandringssäck är inte särskilt bekväm som skidsäck då tyngdpunkten blir för hög.Kanske svårt hitta en säck som passar båda färdsätten.
och som resesäck i tåg och flyg kan det ju vara bra att antingen /eller dölja/ta bort remmar och midjebälte.
Bla Haglöfs hade ju såna som kan "omvandlas" till resväska,Osprey också,men har de tillräsckligt stora säckar?
 
Jag har använt min Berghaus Atlas till allt det du nämner och den har fungerat alldeles utmärkt, den är förvånansvärt smidig att ha på resa (flyg, tågluffa, lifta etc) trots att den rymmer 115 liter när den är maximalt expanderad.

Berghaus Crusader är en kombination av Atlas och Vulcan och idag skulle jag välja en sån framför Vulcan, mest med tanke på att du har ett flytande topplock och att botten öppningen är mer praktisk.
 
Prismässigt Berghaus Crusader. Har inte riktigt koll på pundet nu men jag köpte min för ett år sedan för 1800:- inkl frakt från england ( www.shop-outdoors.co.uk tror jag är adressen)
Kan tillägga att jag är oerhört nöjd med min Crusader men har aldrig åkt skidor i den.

Dock så har Bergans Finnmark pulkafästen vilket borde vara praktiskt när du skall skida.
 
Vulcan är ju en outslitlig trotjänare, men tyvärr har jag på senare tid insett att den är ganska överreklamerad.
Den är jättebekväm upp till 20kg, men sedan går det utför. Avbärarbältet klarar inte av belastningen, och har man dessutom packat mjuka saker i botten är det stört omöjligt att få bra stöd.

Vill du ha en stor och riktigt slittålig ryggsäck och inte planerar att bära mer än 20kg, då är Vulcan ett alternativ. Inte annars =(
 
crusader alla gånger. kostar ung 1800 från amazon uk, utan sidofickorna väger den omkring 2.4 kg och den håller för allt. finns fästen på sidorna som borde funka för dig.
 
Bergans Finnmark

är en ramsäck och jag inbillar mig att den är mer en vandringssäck än en skidsäck. Hur mycket skall du bära? Vilken användning är viktigast för dig?

Tomvikten på Finnmark och Crusadersäckarna är hög och skall du inte bära mer än ca 20 kg last är dessa säckar sannolikt överkill.

Thure
 
Varför så stor säck? En mindre säck är lättare att åka skidor med och underlättar vid resa. Den är med största sannolikhet även lättare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.