Val D'Isere i januari?

Skall boka första alpresan efter en herrans massa års åkande i svenska och norska fjällen. Jag och min sambo är sugna på Val D'Isere i början av januari, men jag är lite fundersam över snötillgången.
Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?
Någon som tycker till om valet av ort?

Tack å bock...!
 
Januari är tidigt i Alperna, precis som i Sverige
Det kan vara kanon med massor med snöfall, men risken är att basen är dålig. Bergen där består av ganska vassa stenar så det kan nog gå hårt åt skidorna tidigt på säsongen.
Själv ska jag nog en vecka till alperna runt nyår och Val D är alltid en bra kandidat eftersom jag hittar där.
 
De gånger jag har varit Val d'Isere i januari så har det alltid varit gott om snö.

Tror man kan säga så här att snötillgången alltid är något bättre i Val d'Isere än alperna i övrigt.

Skulle det mot förmodan vara så att där är lite snö så finns ju alltid glaciären Tignes att tillgå. Den ligger i närheten.

//Peter
 
Både Val di Sere och Tignes borde ju i a f ha goda förutsättningar att ha bra med snö, ligger ju högt, men några garantier är ju alltid svårt att ge. Snögaranti verkar f ö vara ett svenskt påhitt.
 
Va i Val D Isere januari 2007. Kom ner 19 januari då va det jätte lite snö, det fanns i backarna så det va inge problem att åka men det va inte så mycket mer.

Men jag hade tur. Första natten snöade det typ en halvmeter o sen snöade det lite då o då. Den här vintern tänkte jag åka ner lite senare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.