Monterosa Ski i januari

Vi tänkte bege oss till Italienska Alperna i början av januari med flyg via Bergamo för bra skidåkning.

Enligt lite läsning så låter Monterosa Ski som ett bra alternativ och kanske det som verkar stämma bäst med plånboken.

Vi siktar på en billig resa och fokus på skidåkningen och mycket mys på kvällarna, alltså inte någon partyhåla, det har vi båda avklarat i Åre. :)

Det vore suveränt om någon kunde tipsa oss om billigt och bra boende, hotell eller finare vandrarhem. Vi kommer ta hyrbil från Bergamo och därav Monterosa Ski så vi slipper köra hela natten.

Finns det andra förslag som ligger inom liknande avstånd så är det välkommet.

Även en lägenhet som vi kan hyra en vecka vore suveränt.

Som ni märker är vi öppna för alla förslag! :)

//Cla & //Jen
 
Hotell Dufour i Gressoney ( http://www.hoteldufour.it/ ) är ett suveränt boende med bra mat (låg där på helpension för några år sedan) och man kan inte klaga på avståndet till lift - ca 100 meter. Vi flög till Torino och fixade transfern med hotellet. Party-tempen är garanterat låg men skidåkningen suverän.
 
Gressoney och Alagna är väl inte de turistmysisgaste byarna i Alperna precis. Skidåkningen är grym om man ger sig upp mot Monterosa på hudar, eller om Punta Indre-liften öppnar, som var stängd hela förra säsongen (Surt, men mindre åkare och bättre träning).
Om det är piståkning som gäller är det nog kanske bättre att bo i Champoluc, större by f ö. Träffade på en svensk snubbe som driver ett B&B där, kolla http://www.sherpa-prasec.it
Under säsongen som gick var snöläget i januari helt öken, fanns knappt ett snökorn i hela Monterosa. Kolla det innan ni åker.

/K
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Precis, Monte Rosa är inte det snösäkraste området i alperna..! Men området har fantastisk potential!! Boka eller inte alls.
Har åkt till Alagna på vinst och förlust (flyg till Milano) ett par ggr både sommar och vinter och brukar inte vara nåt problem att få tag i boende.
 
So far so good, men...

Låter väl bra med detta, men kom gäna med lite fler boendeförslag. Jag har mailat till några boenden men de flesta är ganska dyra fortfarande sen har jag inte hittat så många...

Ni som hyrt bil, var hyr ni och vad fick ni betala för en vecka? Vi flyger ju till Bergamo så bilen måste kunna hämtas där.

Släng gärna med lite bra länkar om boende och hyrbil, tack!

/C
 
Korta avstånd

gör att ni kan välja o stort sett alla alporter. Vänta in i det sista med att välja sida av alperna beroende på väder och snöförhållanden. Kommer ni fram sent kan ni ju bo en natt på icke skidort innan ni åker vidare med bilen.

Januari kan vara kallt på höga och snösäkra höjder men kan också bjuda på soliga terasser med svenskt marsaprilfjällväder.

Ofta helt olika förhållanden i Dolomiterna St Anton samt västalperna.

Logi behöver ni inte boka innan förutsatt att ni inte väljer nyårsveckan.

Ta chansen att prova flera åkområden och orter när ni har bil.

Thure
 
Re: Korta avstånd

thureb; sa:
gör att ni kan välja o stort sett alla alporter. Vänta in i det sista med att välja sida av alperna beroende på väder och snöförhållanden. Kommer ni fram sent kan ni ju bo en natt på icke skidort innan ni åker vidare med bilen.

Logi behöver ni inte boka innan förutsatt att ni inte väljer nyårsveckan.

Vi är nog lite mer planerande än så är jag rädd för... Inte sugen på att hamna i bilen någon natt. Visst, det finns ju backspegel så man kan kolla morgonfrisyren men jag föredrar nog ett rum med säng. :)

Vi åker den 10 januari å är borta en vecka

Kanske kan det vara vär att rulla vidare till någon större ort som Chamonix för att enklare hitta boende.

Några tips där mottages med glädje, även info kring hyrbill från alla ni som hyrt bil från Bergamo tidigare, jag vet att ni finns...

Tack alla som svarat!

/C
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.