Val av klätterrep?

Hade tänkt köpa mig ett rep, 60m, ska fixa allt från tradklättring till is och undrar vad ni har för tankar angående:

Enkelrep/dubbelrep?
Vikt?
Diameter?
Pris?
Max fångryck?
UIAA-fall?
Impregnering?
längd?
OSV, ni fattar vad jag är ute efter, tyck till och ha lite åsikter så att jag kan fylla ut min egen bristande kuskap på området...
 
Att ha ett rep till i princip allt är ja om inte omöjligt, så nästan. Visst, kör du med ett dubbelrep så funkar det överallt, men är rätt bökigt. Själv har jag ett dubbelrep för is/alpint (används som enkelrep alpint), ett rep för trad och ett kort 25 m rep för träning, solo med mera.

Använde ett 70 meters 9,8 mm (tror jag...) för isklättring förr förra helgen och det funkade bra. Dock var det problem att fira, då det inte räckte ner helt. Annars är väl det ett rätt bra allroundrep.
 
Gissar att det är ditt första repköp?

Enkelrep/dubbelrep?
Om du bara ska ha ett rep och främst ska klättra på klippor och is i svenska låglandet så köp ett enkelrep. Absolut mest mångsidigt och smidigt.

Vikt?
Lätt är rätt. Ett lättare rep tynger inte ner dig lika mycket och låter dig sända hårdare och är inte lika jobbigt att bära i ryggen. Kortare livslängd dock eftersom vikt främst sparars på manteln.

Diameter?
Ska du topprepa eller jumarera mycket på repet så bör det vara 10-10,5mm. Tunnare rep är lättare och smidigare att arbeta med men slits fortare och kan vara svårare att hantera. Personligen tycker jag att 9.8mm är den bästa kompromissen, hyggligt lätt, hyggligt slitstarkt och funkar i alla typer av repbromsar.

Pris?
Du får vad du betalar för...

Max fångryck?
UIAA-fall?
Fundera inte så mycket på det. Det är inte så stor skillnad på de flesta rep.

Impregnering?
Absolut. En bra impregnering skyddar inte bara mot väta utan även smuts och grus. Vid isklättring är det extra tydligt med impregneringens fördelar.

längd?
60 meter räcker på de flesta klätterklippor men om man är beredd att bära en stump till så kan det vara mycket praktiskt med 70 meter.
 
Beal Booster -63 g/meter. Diameter 9,8
Beal Flyer- 64 g/meter. Diameter 10,2

Det skiljer 1 gram/meter mellan repen och jag gissar (för jag vet inte) att Flyer är mer slitstarkt. 60 gram är ändå 60 gram (på ett 60 m rep) och det kan ju vara avgörande om man får med sig den extra skruvkarbinen eller en extra q-draw.

För en som inte vet:
Är rephanteringen så mycket bättre/lättare med ett tunnare rep (typ Booster)? Är ett förstarep (som det kanske var frågan om här?) bättre att ha slitstarkt än att tjäna 60-70 gram?
 
Val av rep

Som ni förstått är det mitt första repköp...

Har sett att priserna varierar från strax över tusenlappen till närmare tre. Är det lite att skjuta sig själv i foten att köpa ett billigt rep? Är det att gå ned i slitstyrka eller vad får jag om jag går ned i pris?
 
Priset är ju inte så intimt förknippat med vilken kvalitet det är på repet, priset beror ju nästan lika mycket på var du köper repet!

Kanske är de så att om du ska köpa första repet så är det ett bra tillfälle att skaffa några andra grejer samtidigt, vilket ytterligare kan motivera ett köp från en butik som inte ligger på din egen gata, eller kanske inte ens i Sverige. Rep är i någon mån en kampanjvara, så även om du vill ha ett visst rep så kanske du hittar det till riktigt bra pris, på rätt ställe vid rätt tillfälle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.