Kasserade klätterrep

God afton,

Jag är inte klättrare, men har en minnesbild av att klätterrep kasseras efter ett visst antal år, eller efter ett visst antal fall med en viss fallfaktor.

Nåväl, var hamnar dessa rep sedan? Jag är i behov av ett par bra rep och hållfastheten är inte så verksamhetskritisk som för klättring.

/Mats
[Ändrat av eyck 2004-04-27 kl 21:51]
 
Det var ett bra svar om hur man hedervärt tar avsked av en viktig "kamrat".

Har en kompis som gjort gungrep av sitt pensionerade klätterrep. Det sitter ju lite extra högt i ett träd och har suttit uppe året runt i några år och såvitt jag vet så sitter det där än idag.

Det har med andra ord inte degenererat och blivit ett torrt pulver trots att åren gått och solen lyst på det. Att därmed påstå att det forfarande duger att klättra med skulle jag dock inte vilja för allt i världen.
 
eyck; sa:
Nåväl, var hamnar dessa rep sedan? Jag är i behov av ett par bra rep och hållfastheten är inte så verksamhetskritisk som för klättring.

Det beror på, oftast hamnar de väl i en garderob hemma hos nån klättrare som är för snål för att slänga dem. Som hos mig t.ex. :)

Annars så slängs de nog, eller säljs till folk som behöver rep där det inte är så noga med hållfastheten, som i ditt fall :)

Tips: hör med närmaste klättervägg, de brukar kassera mängder med rep, speciellt de större väggarna, typ Klätterverket och Karbin.

Om du behöver ett 60 m-rep, grått, så har jag ett att sälja.
 
Mitt äldsta är vid det här laget borta..

Det senast kasserade gör fortfarande tjänst när jag behöver greja med något på taket eller ta ned grenar från ett träd eller så...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.