Edelweiss klätterrep

Hejsan!

Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta märke. Tänkte mestadels på hur det är med kvalitén mm...


Mvh Anders
 
Mitt första rep var ett Edelweiss, jag minns det fortfarande, det var ett ljusblått, 12mm tjockt och 45 meter långt rep som hette Verdon, årsmodell 1982...

Jag var helnöjd med det och köpte massor av Edelweissrep mellan åren 1982 och 1996, mest använde jag modellen Stratos.

Det enda som jag då reagerade på var det att manteln blev väldigt snabbt luden, tovig och tjock. Andra rep som var lika gamla hade inte alls samma tendens att bli på det viset. (Kan ju givetvis ha ändrat sig sedan jag upplevde det här för tio-femton år sedan)

Sedan slutet av nittiotalet har jag enbart använt mig av BEAL, det är det absolut bästa jag kan tänka mig när det gäller klätterrep, en helt otroligt bra Dry Treatment!

BEAL har överlag ett ganska lågt fångryck på sina rep, gillar man det så är det här ett suveränt repmärke.

Peace
 
Ahh ok, tack för snabbt svar:)Blir till och se vad det nu blir frammåt sommaren, bara man kan komma överens med plånboken...
 
Jag håller med, har ett BEAL Top Gun och det har inte blivit behandlat väl, och ändå känns det nästan som nytt.

När repdisskussionen ändå är igång lagom passande till stundande säsong så tänkte jag också ta tillfället i akt och ställa en fråga. Jag har, som sagt, sedan förut ett BEAL Top Gun och är kalasnöjd, men jag funderar ändå på ett Mammut Galaxy eftersom jag hört mycket gott om det repet också. Någon som har några ord att säga så jag gör ett bra beslut? Har tänkt att använda mitt nya rep till uteslutande trad-klättring.
Tack! mvh / Johan
 
Jag har ett galaxy... Det är ett ok rep, men repet är ganska stelt därmed slittåligt men inte så jätte smidigt att använda.

Om jag skulle köpa ett nytt rep skulle det vara ett BEAL booster 9,7mm mycket smidigt och lätt. Det märks skillnad i repdrad och när man ska dra ned detta rep om man har lagt det runt ett träd.

Dock är ju repet ganska tunt vilket gör att det är inte så mycket att slita på men om jag skulle köpa ett nytt rep skulle det i stortsätt bara användas till att klättra onsight på bult och trad vilket inte sliter så hårt på ett rep.
 
Beal Booster verkar ju verkligen intressant. Dessutom är det ett väldigt bra pris också, och det väger ju in lite också. Tack för tippset!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.