Vätskesystem

Hej..

Jag har länge funderat på att skaffa mig ett vätskesystem för att kunna hålla en hög och jämn prestanda under längre sträckor. Jag söker endast ett system som uppfyller kraven av att släcka törst. Förvaring etc är jag inte så intresserad av. Någon som har erfarenhet av ett sådant?

Fördelar?
Nackdelar?
Hur stort system ska man köpa? 0,5L 1L eller 2L?
Vilka egenskaper bör man leta efter när man köper sitt system?
Vart kan man köpa ett bra system?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Tanken är att jag eventuellt ska använda det under vasaloppet.

mvh alexander
 
Som i allt annat får man oftast vad man betalar för. Vinterbruk kräver slangisolering och bitmunstycke som tål frost. Alla gör inte det tyvärr. Eftersom du avser bruka det vid längre ansträngning, nu vet rgo ju inte hur fort du kommer att åka. Men om du är motionär så talar vi om större delen av dagen och då är 2 l på tok för lite. Påfyllning utmed spåret bör planeras oavsett volym.
Hur avser du medföra dina kilon? Som ego ser det behöver din förfrågan kompletteras på ett par väsentliga punkter.
 
Kör flaska!

Vis av erfarenhet från längdskidåkning, toppturer och alpinåkning kan jag bara ge ett råd: Är det kallare än ett par minusgrader, kör med flaska alternativt vätskebälte runt midjan.

Isolerade slangar, frostskyddade munstycken osv. är bara trams. Är det kallare än nån minus och lite vind fryser systemet ihop. Själv har jag provat det mesta: isolering, frysskyddade munstycken ljummen vätska, sett till att blåsa tillbaka vätska ner i påsen igen...

Likväl så står jag snart där och försöker tugga sönder isproppen som sitter i munstycket, bänder med den isfyllda slangen. Slutar på samma sätt: Upp med påsen ur ryggsäcken, skruva loss slangen, drick direkt ur påsen. Och då kan man ju köra keep-it-simple från början istället...

På sommaren är vätskesystem med slang grymma, men dessa har ingenting att göra ute i vintertemperaturer.
 
Sådär ja.. Då var årets vasa avklarad :)

Provade med vätskesystem men det frös tyvärr i slangen som jag trodde. Glömde givetvis blåsa tillbaka vätskan till behållaren.

Innan det frös tyckte jag att det fungerade optimalt och hade man bara kunnat lösa problemet med slangen använder jag gärna ett vätskesystem igen.

Någon som vet var man kan köpa isolering till slangen eller som kanske är händig och vet hur man skulle kunna isolera den så att man slipper problem med is i slangen??
 
Sådär ja.. Då var årets vasa avklarad :)

Provade med vätskesystem men det frös tyvärr i slangen som jag trodde. Glömde givetvis blåsa tillbaka vätskan till behållaren.

Innan det frös tyckte jag att det fungerade optimalt och hade man bara kunnat lösa problemet med slangen använder jag gärna ett vätskesystem igen.

Någon som vet var man kan köpa isolering till slangen eller som kanske är händig och vet hur man skulle kunna isolera den så att man slipper problem med is i slangen??

Jag har camelbaks isolerande slang och är det -5 fryser det ändå på en grisblink. Tyvärr är enda sättet att blåsa tillbaka all vätska. Det känns ju lite obekväm helt uppblåst på ryggen kan jag tycka men det är roligare än flaskor. Det tar ju en stund att tina den med.

Eftersom jag inte kan nåt om tyg så vettefan va det är för nåt men det är inte tjock iaf, 2-3mm kanske.
 
Det enda som hjälper mot frysning är att blåsa tillbaks vattnet ur slangen och förvara munstycket "varmt". Antingen instoppat i halslinningen eller som jag brukar, instoppat i 'armhålan' genom ventilationsdragkedjan under ärmen.
Isolerande överdrag enbart, förlänger bara tiden det tar för vätskan att frysa i slangen.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.