Vätskesystem

Jag och sambon ska vandra i Picos de Europa i Spanien i början av nästa månad... vi utgår från att det kommer behövas mycket vatten ;) och vår undran är vilket vätskesystem som kan rekommenderas?

Source verkar få bra betyg, men finns det andra som ni vet funkar bra?
 
Har aldrig testat Source men men kolla även CamelBak innan du bestämmer dig. Har kört med kamelen i ett par år nu, till vandring/skidor/MTB och kan inte säga något negativt, möjligtvis priset då, men har inte jämfört. Stora öppningar - lättdiskat/torkat och lätt att knöla ner is i dom. Är man intresserad att komplettera med deras egna bärsystem (t.ex. till MTB eller dagsturer) finns en uppsjö av mindre ryggsäckar/"fodral", jag äger bara ett enklare "ryggfodral" för själva vätskebehållaren. Har inte märkt några brister i kvalitet. Det går att köpa vinterisolerad slang/skydd för munstycket (men i ärlighetens namn funkar inte detta speciellt bra, det blev inte speciellt bra vätskebalans i kroppen i Åre i vintras med slangen hängandes utanpå säcken). Nu är jag ju rätt prylgalen av mig, men jag gillar när det finns tillbehör som "Reservoir Dryer", en sorts torkställning som du trycker ner i vätskepåsen efter användning:)
 
Kör på Source

öringen; sa:
Jag och sambon ska vandra i Picos de Europa i Spanien i början av nästa månad... vi utgår från att det kommer behövas mycket vatten ;) och vår undran är vilket vätskesystem som kan rekommenderas?

Source verkar få bra betyg, men finns det andra som ni vet funkar bra?
Ser ingen anledning att se sig om efter andra system är Source. Jag har själv en Source Widepac 3 liter (har recenserat) som jag är otroligt nöjd med. De är ju även gjorda och provade för betydligt varmare klimat än nordiskt. Svenska utlandsstyrkan ska tydligen använda Source och även jänkarna när de är på väpnad tour i ökenländerna.

En stor fördel är ju förslutningen på tex. widepac. Öppningen är över hela bredden på påsen vilket underlättar rengöring och fyllning osv. Mycket bättre än på min Source Isotainer (eller vad den heter) eller camelback som båda har en skruvkork.

Sen att widepac kan är kross säker, antibakteriell, inte ger smak på vattnet + fler fina funktioner gör den till ett bra första val. Inte är den så dyr heller även om man köper den till svenska priser.

Jag rekommenderar att du kompletterar med en weave-covered tube, en inspunnen slang, som ytterligare förbättrar systemets prestanda och håller vattnet svalt längre.
 
Det finns ju så klart synpunkter på allting, men efter att ha haft sönder ett par platypuspåsar bestämde jag mig i slutet av förra sommaren för att köpa ett riktigt vätskesystem istället. Jag läste då på ganska ordentligt först, och vad jag kan minnas läste jag om flera som hade haft problem med sina Source-påsar. Framförallt i det militära rekommenderades Camelbak i första hand, då deras påsar enligt utsaga var mer stryktåliga än Source-varianterna. Dock ansågs de senare vara lite mer smakneutrala än Camelbaks påsar, som behöver användas lite innan plastsmaken försvinner.

Hur det egentligen förhåller sig med stryktåligheten vet jag inte, men till slut blev det i alla fall att jag köpte en Camelbak unbottle (att jag fick köpa den till inköpspris gjorde så klart sitt till också) som verkar hålla vad den lovar. Har inte hårdtestat den ännu, men redan nu är det uppenbart att den är något helt annat än min gamla platypuspåse.
 
Re: Re: Kör på Source

Papukaija; sa:
carl_; sa:
Ser ingen anledning att se sig om efter andra system är Source. Jag har själv en Source Widepac 3 liter (har recenserat) som jag är otroligt nöjd med.

Vilka andra märken hr du haft som är sämre än Source?
Personligen har jag bara haft Source (fullträff direkt ;) efter en hel del funderande) men jag har kommit i kontakt med några andra också, däribland nämnda camelback. Har även klämt och känt på Platypus, Salomon och andra märken som gått bort rätt fort. Jag var själv 100% inne på Camelback tills jag hittade Source, men har inte ångrat valet för ett ögonblick. Tvärt om blev jag mycket nöjd och har skaffat en hel rad av Source produkter.

Min erfarenhet från det militära var också den att Camelback var det enda rätta, men Source har ju kommit till våra breddgrader rätt nyligen, så det är väl inte lika inarbetat som varumärke än. Vet inte ens om det gick att köpa Source vätskesystem i Sverige när jag gjorde lumpen för 4-5 år sedan. Att utlandsstyrkan redan har bytt till Source säger även detta rätt mycket om kvalitén. Valet av vätskesystem kan ju också ha en del med klimatförutsättningar att göra. Uppenbarligen väljer flera militära styrkor som opererar i varma trakter Source vilket kan vara en hint i jakten på ett bra vätskesystem för Spanien.

Jag använde min Source Widepac 3L under en vistelse i ett stekhett Israel och den var klockren. Då hade jag inte den vävklädda slangen, så nu skulle det fungera ännu bättre. Som i alla system värms ju vattnet i slangen upp fortast men förutom detta så dricker man kallt/kallare vatten många timmar. Vill man kan man ju även nypa på munstycket i ett par sekunder och tappa ut de två-tre klunkarna varmare vatten och alltså dricka kallt och gott vatten hela tiden.
 
Re: Re: Re: Kör på Source

carl_; sa:
Valet av vätskesystem kan ju också ha en del med klimatförutsättningar att göra. Uppenbarligen väljer flera militära styrkor som opererar i varma trakter Source vilket kan vara en hint i jakten på ett bra vätskesystem för Spanien.

Jo, att Source funkar i kombinationen strid och värme är väl inte så konstigt med tanke på att det är ett israeliskt företag.

Själv har jag både Source och Platypus och har inga problem att utse en vinnare. Speciellt kan jag rekommendera Source Transporter. Den ser väl enkel ut för sitt pris, men är förvånansvärt bekväm. Att den är platt gör att man kan ha den under yttersta klädlagret, eller mot ryggen i en ryggsäck. Bland annat har jag haft min istället för pannlampssele vid nattorientering, under tävlingströjan. Funkar lysande ;-)

(/nils)
 
Re: Re: Re: Re: Kör på Source

polkovodets; sa:
Jo, att Source funkar i kombinationen strid och värme är väl inte så konstigt med tanke på att det är ett israeliskt företag.

Ok, det låter ju bra. Finns det erfarenheter från våra breddgrader vintertid också? Kanske ska säga att det slags system vi tittar på ska ligga i topplock/säck och ha slang för att kunna dricka vid gång, men det bör också fungera bra vid matlagning.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.