Vätskesystem

Det har bnlivit populärt med olika vätskesystem på senare år. det verkar väldigt praktiskt vid vandringar sommartid då man ofta behöver dricka mycket. Men är de värda pengarna och vilken ska man välja?
 
Just för vandringar så har man inte så stor nytta av vätskesystemen. Man behöver ändå stanna och rasta och kan då ta fram flaska istället. Möjligtvis så är det ergonomiskt bra att förvara vattnet (det tunga i packningen) nära ryggen som man gör med ett vätskesystem. För cyklister och löpar är det mera användbart.
 
bra för alpinism

Köpte en vattenpåse med slang som jag använde vid lite alpinismövningar i Franska alperna, till detta är den helt perfekt då det kan vara lite knepigt att hitta vatten på lite högre höjd, enda problemet är ju att man plötsligt dricker så mycket som man borde, så man får ju bära en del vatten.....
Jag vet inte riktigt vilket fabrikat det är på den, men det är plastvarianten och den har livstids garanti, tror den finns på naturkompaniet/friluftsbolaget.
 
Slang och hygien?

Jag bär gärna drickpåse på dagsturer men på en flerdagarstur med hygien i den burna packningen så väljer jag flaska och/eller vattenblåsa. För hur gör man i fält tillräckligt rent, slang och munstycke?
Så mitt råd är för träning och dagsturer är det utmärkt och för flerdagarsturer är det tveksamt.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-12-10 kl 09:15]
 
Camelpack

God morgon.

De ryggsäckar som produceras nu upp till 30-35 liters har allt som oftast följt med trenden att sy in ett utrymme för en camelpack.

Hur det är med säckar över runt 70-95 liter vet jag inte, men det finns säkert några som har det.
Själv tycker jag att det är ganska praktiskt, ger inte direkt någon rogivande paus i vandrandet men det ger ju onekligen snabb vätska...

Det finns även specialsäckar producerade för just camelpack, de är säkert bra men om de är praktiska låter jag vara osagt. Utrymmet i dem är ju inte direkt för den som tänkt göra någon större vandring..

Jag har själv enbart köpt vattenpåsen camelpack, kostade runt 300-400 kr om jag inte minns fel, vilket jag säkert gör :)

Den har jag använt både in min gamla Haglöfs climber vid löpning, cykling, telemarksskidåkning då har den funkat kanon trots att den inte är anpassad efter en camelpack!
Den har även funnits i min Haglöfs Alaska 90 liters, i den stora sidofickan, något bökigt men det funkar..

Det jag märkt är att den camelpacks "drickslang"? jag använder går att fästa till en vanlig PET-flaska.

Sedan vill jag varna för isbildning i slangen...
Något jag bittert fått erfara ett antal gånger när slangen hänger oisolerad utanför ryggsäcken.
Det finns någon form av fleece isolering till camelpack, om de går att köpa utan väska vet jag inte men försöka kan man ju alltid göra.

Se vad du ska ha den till och sedan att pröva.

Go tur.
Jan
 
Enbart vatten

Jag har en "Camel" som jag har använt både på lätt men skapligt varm vandring, motion (rullskridsko och löpning) samt mc-turer. Den har i stort sett fungerat jättebra. Några små kommentarer dock
- Jag använder bara rent vatten eftersom de är omöjliga att diska.
- Du får ett plaskande ljud när du springer med den.
- Det kan komma lite vatten på bröstet, dels när man släpper slangen från munnen och dels om munstycket kommer i kläm.
- Slangfästet på ryggsäcken gick sönder första gången jag använde den.

Biltema har riktigt billiga alternativ men de är av engångstyp (de håller inte någon längre tid).
 
vatten

Som någon tidigare skrivit så får man verkligen i sig det vatten man behöver och om man vill kan man ha camel-väskan mellan vanliga ryggsäcken och ryggen så förhindrar man att vattnet fryser så lätt. (Då kan man också smälta snö om man känner för det fast med risk för att börja frysa lite om ryggen förståss om man inte har en så bra jacka) Att stoppa den i sidofickan går också bra (på min Vulcan iallafall) eller bara se till att den står upp i vilken säck som helst.(min sho-sho 3000 funkar bra bara man packar rätt så det bör fungera för andra säckar också bara slangen räcker till.)
[Ändrat av Zaijdan 2002-12-10 kl 12:07]
 
varning för att smälta snö!

Tänkte bara varna för att smälta snö direkt i en camelpack.
Av egen erfarenhet så kan jag meddela att risken för en dålig mage är stor när du smälter snö direkt i t.ex. en camelpack.
Dels pga. bakterier som finns i snön och dels för att vattnet blir för kallt att dricka.
Det går åt "energi" för att värma det kalla vattnet, något som behövs när du är ute på vidderna, och dels så reagerar magen genom att bli kall, och lös...
Ingen höjdare med andra ord...
 
Hygien och isbildning

För att förhindra isbildning, använd vanlig rörisolering av lämplig dimension. Man kan även lägga in en ståltråd för att staga upp slangen så att den blir lättåtkomlig.

Själv glömde jag min vätskebehållare halvfylld med sportdryck i rumstemperatur från december till januari förra vintern, det blev ett intressant experiment...

För att förhindra detta kan man göra det till en vana att alltid slänga sin påse i frysen när man kommer hem.
Den tinar snabbt när man plockar fram den och den är alltid fräsch !

Mvh Janne
 
Billigt alternativ

Hörde av en kompis som är aktiv kanotist att de brukar fylla lavemangspåsar med vatten och ha i kanoten. Borde vara betydligt billigare än en kamelsäck. Finns på apoteket och levereras med slang och läppvänligt (mun)stycke.. :)

(Kan även användas om man skulle få i sig för mycket blåbär.)
 
För mycket blåbär...

Om man får i sig för mycket blåbär så löser sig lavemangsbiten också. Blåbär fungerar nämligen bara "uppstoppande" till en viss gräns. Fortsätter man att proppa i sig blåbär så kommer den motsatta effekten att ta överhanden... ;)
 
Mina erfarenheter:

Fördelar med typ Patyplus vätskepåse med slang vid vandring:
*Du slipper ställa av dej ryggan för en kort vätskepaus.
*Den tar mindre plats ofylld.

Nackdelar med vätskepåse med slang vid vandring:
*Omständigt att fylla på och fixera i packningen om man inte hittat något bra system för detta.
*Zip-låset är opålitligt, man måste tillsluta det väldigt omsorgsfullt och med stor kraft för att det skall hålla för yttre tryck och man kännar sig aldrig riktigt säker.
*Frestande att bälga i sig mer än nödvändigt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.