Vätskeintagning på hög höjd

Efter en träningsvecka med vandringsturer och några toppbestigningar i Jotunheimen inför min Mont Blanc bestigning i September har jag klurat en del på hur man på bästa sätt skall lösa vätskeintagning och vattenförvaring. Jag har prövat lite olika varianter:

1) Vattenflaska i ryggan
2) Camelbag med isolerad slang
3) Vattenflaska hängade på ryggrem

Mina upplevelser:

1) Krångligt och tidsödande men säkert och isolerande
2) Möjliggör snabbt vätskeintag men kanske för energikrävande på hög höjd när man tvingas suga i munstycket. Risk för förfrysning av munstycket. Slangen är i vägen och camelbagen tar mkt plats i ryggan. Svårt att suga i sig sista delen av vattnet.
3) Snabbt vätskeintag men risk för att vattenflaskans lockrem slits. Risk för att flaskan går sönder samt förfrysning?

Nu vill jag gärna veta hur ni gör när ni går på hög höjd.

Vilken sorts flaska använder ni samt storlek?
Vilken isolering?
Hur förvarar ni flaskan / hänger upp den i ryggan?
Övriga nyttiga tips och erfarenheter?
 
Jag har kollat på dessa http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21955377 men tyvärr inte haft möjlighet att väga dem ännu. Verkar bra i alla hänseenden förutom det att de eventuellt väger för mycket då. Var svårt att uppskatta i affären när man var pigg och utvilad genom att bara lyfta på dem.

I främsta hand siktat in mig på mattermosen i matlagningsssyfte, sätter man på locket håller det sig varmt, blir ordentligt tillagat (ibland är det segt med att laga direkt i påsen tycker jag) och garanterat säkert om man skulle råka välta den eller dylikt.
 
Jag har inte

varit högre än 3500 m ö h i Alperna men antar att det kan vara rätt kallt på natten/morgonen toppdagen på vägen upp på Mt Blanc.

Föreslår i första hand literflaskor med t ex varm blåbärssoppa i rastplagget i mitten av ryggsäcken.

Håller värmen 6-8 timmar i 15 minusgrader. Har använt detta under otaliga vinterturer.

Om det inte är så förtvivlat kallt fungerar vattenpåse med slang utmärkt. Du skulle kunna ha det också centralt i ryggsäcken och ta fram slangen när temperaturen ökat.

Termosar väger och innehåller inte så mycket vätska. Trevligt med en liten kaffetermos tycker jag men tveksamt om jag skulle släpa upp en sådan på ett högt berg.

Koffeinabstinens kan hållas i schack med tabletter.

Thure
 
Förmodar du ska gå normalleden och tälta. I så fall går det bra med en flaska på runt litern, som du lägger i ryggan tillsammans med dunjackan. Med camelbag är det lätt hänt att man gör slut på vattnet snabbt. Det stora problemet är inte att få med sig vatten, utan får tag på det. Vanligen får man smälta snö, så ta med en extra flaska gas för det.
 
Hej

Lite förtydligande

Jag kommer att gå med guide och bo i hyttor där vi kan köpa vatten antar jag. Mina funderingar rör sig mer praktiskt hur vattnet förvaras säkert på bästa sätt samtidigt som det är lättåtkomligt, vill inte slösa onödigt med tid på att plocka i ryggan vid varje drickepaus om väderförhållandena är dåliga. Kanske en isolerad flaska hängande i ngn ryggrem med karbin? Verkar vara en populär lösning av det jag sett bland andra vandrare.

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SIGGISOLATIONPOUCHES_NEO1L
 
Kissmodellen

liten flaska runt halsen innanför jackan. Stora flaskan inpackad i kläderna. Uppvärmt vatten är bäst för magen.
//J
 
En variant

jag använt vid vintertävlingar är att ha en vattenpåse innanför yttre klädlagret i mittenfickan av en cykeltröja på ryggen. Munstycket och slangen innanför yttre klädlagret och munstycket lättåtkomligt innanför blixtlåset framtill. Behaglig temperatur på drickat samt bra placering av tyngden bakom länd och korsryggen men lite obekvämt om man skall ha en ryggsäck utanpå.

Thure
 
Vattenpåse med slang

Traskade upp på Kilimanjaro häromåret och då rekommenderade Friluftsfrämjandet att man skulle ha Camelback eller liknande vätskesystem med isolerad slang. Jag använde oisolerad 2-3 litersvariant och munstycket frös igen efter några timmar, men det gick temporärt att lösa genom att ha slangen innanför jackan en stund. Tyckte ändå att det funkade bra! Mycket viktigt att dricka ordentligt på hög höjd...
 
Camelback helst med isolerad slang, vanlig fungerar men första klunken blir kall. Ha helst behållaren innanför jackan på magen, ryggen eller under ena armen i en slinga runt nacken. Drycken håller sig lättare varm och munstycket har du lätt instoppat i kragen så att det inte fryser. Har du behållaren i ryggsäck så stoppar du in mustycket i kragen. Flaska i en rem runt halsen innanför jackan skall inte heller föraktas.
 
blås tillbaka...

Camelback helst med isolerad slang, vanlig fungerar men första klunken blir kall. Ha helst behållaren innanför jackan på magen, ryggen eller under ena armen i en slinga runt nacken. Drycken håller sig lättare varm och munstycket har du lätt instoppat i kragen så att det inte fryser. Har du behållaren i ryggsäck så stoppar du in mustycket i kragen. Flaska i en rem runt halsen innanför jackan skall inte heller föraktas.

Om det inte är väldigt kallt så funkar camelback med isolerad slang är min erfarenhet MEN ingen har sagt att man minskar frysrisken mycket genom att blåsa tillbaka vätskan från munstycke och slang efter man druckit. Då finns inte någon vätska som kan frysa i slang eller munstycke.

Kraften att suga i sig vätska är väldigt liten, i alla fall i min vattensäck som är en camelback orginal, mule tror jag modellen heter. Om det fryser så är det i min eftermonterade ventil som å andra sidan hindrar läckage i bilen på väg till och från aktivitet.

Ska ni sova i stuga så fryser ju inte säcken under natten om du har den inomhus.

/Patrik
 
Blåsa tillbaka..... så enkelt ....genialist...... Varför har jag inte tänkt på det? Sannerligen ett paradigmskifte!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.