Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn

Visst är det grymt imponerande, men det kräver att man dels tummar på säkerheten dels att man överlåter den på andra. Om något skiter sig har han inte mycket att göra i shorts och löparskor. tyvärr ser man en del personer i just den munderingen på höjd i Alperna. Utan uppbackande säkerhetsteam. Har själv varit med att rädda en sån, på just Matterhorn (jag vände).

Här är ett klipp när Kilian passerar Rifugio Carrel.
http://www.youtube.com/watch?v=rDV1j0SZMZI
 
Det syns ju tydligt i de länkade youtube-klippen att han drar i fast utrustning för att ta sig upp och då kan han väl inte tillgodoräkna sig klättringen, väl? Då är det ju typ A0.
 
Det syns ju tydligt i de länkade youtube-klippen att han drar i fast utrustning för att ta sig upp och då kan han väl inte tillgodoräkna sig klättringen, väl? Då är det ju typ A0.

Nja, det handlar om stil. Äkta alpin stil är det inte om man använder fasta rep, men visst har han varit på toppen och tillbaka. Det är en godkänd bestigning. De flesta använder de fasta installationer som finns. Man klättrar i den stil man klarar av och känner för.

Bragden ligger inte i klätterstilen utan att ha sprungit upp och ned.
 
Det syns ju tydligt i de länkade youtube-klippen att han drar i fast utrustning för att ta sig upp och då kan han väl inte tillgodoräkna sig klättringen, väl? Då är det ju typ A0.

Ja, gör du något liknande så får vi se om vi kan tillgodoräkna din bestigning. ;) Skämt åsido, men det blir lite löjligt att inte bli imponerad av en sådan här prestation, när man själv vet hur jobbigt det är att parkera lite längre bort för att inte irritera närboende.
 
Ooops! Naturligtvis var mitt inlägg ett försök att vara rolig. Jag fick inte med ett ";)" ser jag och då ser ju mitt inlägg ganska plumt ut. Naturligtvis är Kilians prestation fantastisk och jag skulle aldrig komma på tanken att jämföra mig själv med honom (även om jag ibland kör backintervaller bredvid hoppbackarna i falun!).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Nytt Nose-rekord Alpin / Bigwall 12
Felixl Nytt rekord! Alpin / Bigwall 2
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.