Vad står GT för?

HB-tält brukar finnas med mindre eller större absider. De senare brukar få "GT" med i namnet. Men vad står GT för egentligen? Jag förlitar mig på Utsidans breda bas av kunniga människor, eftersom jag tyckte att det var lite bökigt att hitta på Hillebergs hemsida.
 
Senast ändrad:
Jag röstar också på Gran Turismo. Ursprungligen (1600-talet) en vana inom den europeiska adeln att sticka iväg kontinentens "fina" länder för att lära sig lite klass innan de blev vuxna. Idag används begreppet mest inom bilvärlden. En GT-bil är en sportig men komfortabel bil för långturer.

Jag kan fråga någon från Hilleberg på Fair Enough i helgen.
 
Och här kommer svaret!

Jag fick jättesnabbt svar från Kenneth på Hilleberg:

Hej,

För många år sedan, innan vi tillverkade tält av den typen (med förlängd absid), som standardprodukt i vårt program, gjorde vi en serie tält med förlängd absid till vår största återförsäljare i Tyskland. Eftersom det företaget heter Globetrotter fick tälten arbetsnamnet GT, som förkortning för Globetrotter. Sedan har namnet kommit att etableras, och tält med förlängd absid heter GT.

Hilleberg AB

Kenneth Drake
 
Jag frågade hilleberg en gång i tiden. Tror det tog två-tre mail innan de hajade att det var bokstavsförkotningen jag ville veta vad den betydde inte vad det innebär i form av tältkonstruktion.

Kanske ville de undanhålla svaret eftersom det låter så töntigt. Grand Touring var svaret, som någon redan skrivit.

/Ala

Edit: Ulrika han lägga in ett svar medan jag skrev mitt. Tydligen har förklaringen ändrats!?
 
Senast ändrad:
Att GT står för (återföräljaren!) Globetrotter är så absurt att det måste vara sant.

"Gran Turismo" och andra käcka gissningar är bara tråkigt logiska efterhandskonstruktioner :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.