Vad kan jag förbättra i min lager på lager uppsättning?

Hej
Är då och då i naturen eller på något sett har utomhus aktiviteter med barnen..

Alltså en dagstur här och där och ev någon tält övernattning och fritid med barnen med tex lek i pulkabacken..

Vill ha ett bra lager på lager system för alla fyra årstider..
Det jag har nu är följande

Första skiktet
Merinoull underställ/ Enklare märke

Andra skiktet
Patagonia R1 Air Zip Neck
Tredje skiktet
Patagonia Nano Puff syntet jacka
(Hadde nog velat ha den med luva igt)

Fjärde skiktet
Patagonia Torrentshell 3l jacket

På benen är det då
Merino underställ
Fleece byxor
Patagonia Torrentshell 3l Rain pants

Skulle vilja ha lite tips på ett femte skikt när det är riktigt kallt och stilla stående

Eller om jag är helt fel ute med min setup? Har bara haft den sen tidig start på sommaren..

Mvh Simon

Skulle man tex kunna komplettera med en Nano Puff väst?

Underställ, R1, Nano Puff väst, Nano puff jacket sen Torrentshell 3l jacka?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Samma förkärlek för ulltröjor som ovan, med villkoret heldraget blixtlås för enkel på/avtagning och värmereglering. Den blir då lager 3 om ja behöver ett extralager, som då gärna består av ett ullfrottéunderställ.
T ex på på vintern (skidor, skridskor):
  1. samma tunna ullunderställ som på sommaren.
  2. ullfrottéunderställ.
  3. M90 Värmetröja. Vid mildare väder samma tunnare fluffstickade ulltröja med hellångt blixtlås som på sommaren. Vid riktigt kallt väder bägge två med M90 ytterst.
  4. samma lätta regn/skaljacka som på sommaren.
  5. dunjacka som rastplagg. Helst utanpå regnjackan så den inte blir nersvettad, men innanför om det regnar. Väntar en stund med påtagningen tills jag ångat av mig.
Till detta buff+mössa som kan bli heltäckande tillsammans, tre par knälånga ullfrottéstrumpor, 1-2 par ullfiltsulor i kängorna och vattentäta skalvantar med tjock urtagbar skalvante.

Tycker du har ett bra system. Men för dom kallaste tillfällena skulle du kunna ha en "storjacka" att dra över övriga lager på överkroppen. Alltså en stor dunjacka av mellan eller tjockare sort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips