Utrustning för bivackövernattning?

Någon som har tips på vad man bör tänka på för "bivackövernattning" på hög höjd, under följande förutsättningar?

* Bestigning av snöklädd topp över 5 000 m hög. P g a risk för laviner/svaga snöbryggor på glaciär hinner man inte från ABC --> toppen --> ABC innan snöförhållandena blir förrädiska.
* Förmodligen möjligheter att gräva ner sig 50-100 cm på toppkammens läsida (eventuellt mer, men det är osäkert).

Jag antar att spade, liggunderlag, sovsäck, kök för snösmältning, viss mängd mat (2 dar?) är "basic"... Och sedan? Vad ska man krypa in i? Tält eller någon sorts säck?
 
Släpande av mycket grejor....

Två Holländare gjorde ungefär det du beskriver på Mont Blanc för några år sedan. Dom hade med sig all möjlig utrustning, men dog pga av höjdsjuka. Antagligen mådde dom bra när dom grävde ner sig, men blev sämre med tiden.
 
Riskabelt visst...

Antagligen är det en inte försumbar risk om höjdskillnad mellan lägret och bivackplatsen är stor. En annan faktor är förmodligen hur väl acklimatiserad man är till höjden för lägerplatsen (undrar om de helt enkelt knatade upp från låg höjd för snabbt, tenderar inte bestigningar av Mt Blanc vara över på 3-4 dar?). Hursomhelst, tack för varningen!

Om man istället ponerar att höjdskillnaden inte är så blodig, men att själva uppstigningen tar tid p g a att man traverserar en lång bergsrygg?
Sedan finns en poäng i att bära så lite som möjligt (snabbhet). Förmodligen är det också skillnad mellan planerad/ofrivillig bivack i utrustningsväg.
 
Om du berättar vilket berg det är frågan om blir nog de goda råden flera...

Personligen kan jag inte riktigt se poängen med att göra den typ av tur du beskriver annat än som single-push om det nu inte är så att det mesta måste göras nattetid pga risken för stenras etc.

Precis som Björn säger så är det inte allt för ovanligt att en del mår fina fisken på kvällen men desto sämre på morgonen. I det fall jag bevittnade var personen så illa däran att hon inte kunde röra sig för egen maskin på morgonkvisten.
En Mt Blancbestigning görs i allmänhet på 2 dagar.

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.