Uppsala-Bollnäs

Hej!
Jag tänkte mej att cykla upp till Bollnäs/Arbrå från Stockholm via Uppsala. Hade tänkt mej följa längs väg 272. Men det är kanske någon som vet någon annan mysig väg vid sidan om som man kan ta i stället?
Thomas
 
Välj mindre vägar

Jag har cyklat några gånger mellan Uppsala och Gysinge och sedan vikit mot Avesta. Enligt min erfarenhet är 272 alldeles för traffikerad för att vara riktigt trivsam (undantag på Långfredag kväll).


Jag skulle rekommendera Sverige leden mellan Stockholm-Uppsala (även om jag inte cyklat mer än halva sträckan närmast Uppsala!)


Ifrån Uppsala skulle jag välja småvägar via Bälinge till Harbo, men sedan är det svårt att undvika 272, så vida du inte vill ta grusvägar. Dock vet jag inte hur vägarna ser ut efter Gysinge mot Bollnäs.


Ta alltid med dig en väl detaljerad karta, tex den blåa kartan i skala 1:100 000 och leta reda på småvägar. De går ofta kring vackra nejder och är sällan hårt traffikerade. med andra ord kan du inrikta din uppmärksamhet på att njuta istället för att undvika att bli påkörd...


/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.