Uppsala - Istanbul. Intressantast väg?

Uppsala - Istanbul. Vilken väg skulle du tycka var intressantast att cykla genom Europa?

Vad skulle du undvika? Vad skulle du inte vilja missa?


/Skral
 
Uppsala - Istanbul. Vilken väg skulle du tycka var intressantast att cykla genom Europa?

Vad skulle du undvika? Vad skulle du inte vilja missa?


/Skral

Roligast tycker jag, som nationalparksnörd, det skulle vara att cykla "i österled". Färja till Tallin, sedan Tartu och Peipsisjön, Karula nationalpark, Raznas nationalpark, Vilnius, Dzukios nationalpark, nationalparkerna Biebzra och Bialowezia i östra Polen (tror jag skulle försöka undvika Vitryssland), Ukraina, Rumänien med Donaudeltat, ner genom Bulgarien till Evrosdalen i Grekland hela vägen ner till Evrosflodens delta, sedan österut till Istanbul och Bosporen, tajmat så man kommer lagom till Europas coolaste rovfågelsträck där i september.

/stadan
 
Jag skulle nog försöka hitta några mindre vägar mellan Köpenhamn - Hamburg - Berlin - Prag - Wien - Zagreb, sedan ut till Medelhavet och följa kusten ner till Tirana ungefär och sedan sista biten österut genom Grekland och Turkiet. Lite mer konventionella turistländer, men det vore kul att cykla långa sträckor längs Adriatiska och Aegeiska haven.
 
Roligast tycker jag, som nationalparksnörd, det skulle vara att cykla "i österled". Färja till Tallin, sedan Tartu och Peipsisjön, Karula nationalpark, Raznas nationalpark, Vilnius, Dzukios nationalpark, nationalparkerna Biebzra och Bialowezia i östra Polen (tror jag skulle försöka undvika Vitryssland), Ukraina, Rumänien med Donaudeltat, ner genom Bulgarien till Evrosdalen i Grekland hela vägen ner till Evrosflodens delta, sedan österut till Istanbul och Bosporen, tajmat så man kommer lagom till Europas coolaste rovfågelsträck där i september.

/stadan

Instämmer, med några ytterligare motiveringar: billigare länder, bättre mat, mer öppna människor (om du t.ex. vill campa i folks trädgårdar) och mer levande landsbygd (vilken du såklart kommer passera i större utsträckning än tätort om du cyklar).

Lycka till!
 
Uppsala - Istanbul. Vilken väg skulle du tycka var intressantast att cykla genom Europa?

Vad skulle du undvika? Vad skulle du inte vilja missa?

Allra roligast skulle ju vara att cykla norrut och se Norge, Sverige och Finland. Sen färja till Tallinn och snabbare cykling ner till Karpaterna i Ukraina/Rumänien. Sen strunta i svarta havskusten och istället ta dig till Serbien via Retezatbergen och Järnporten. Sen kan du cykla runt i fd Jugoslavien. De bästa cykelländerna där tyckte jag var Slovenioen, Bosnien och Montenegro. Kroatien, Kosovo och Macedonien lite mindre roliga, enligt mig. Albanien är också intressant - vägen mellan Kukes och Kosovo är mycket vacker! Jag skulle ha valt bort Danmark, nordvästra Tyskland, Holland och Belgien.

Västra Bulgarien ska vara mycket bättre cykelland än kusten, om du vill se det landet också. Fastlandsgrekland var roligare än vad jag trott. I Turkiet kan du väla med att cyka den europeiska delen rätt in i Istanbul - eller den intressantare varianten via färjen i Galipoli (hm.. stavfel?) till Anatolien (den asiatiska delen av landet) och sen ta den smidiga färjan från Yalova till Istanbul.

Edit: Skulle jag cykla idag skulle jag vilja få med länder som Vitryssland, Moldavien och icke-landet Transnistrien - men mest bara för jag inte varit där.
 
inte västra Ungern

Jag cyklade från Gyor till Backi breg genom västra Ungern för några veckor sen. Uppriktigt så var det inte den mest sceniska delen av resan. Det var platt, långt mellan byarna. jag hade tur med vädret då det var 32-34 grader och medvind de dagarna, annars hade jag nog förbannat mitt val av väg.

Det är bättre genom östra Ungern ner mot Rumänien.
 
Intressanta svar. Hur är cyklingen i Estland-Lettland-Litauen?

Karpaterna känns mer eller mindre spikat. Då finns ju möjlighet till trekking också om jag skulle känna för det. Vägen dit skulle man ju kunna cykla i österled typ Vilnius-Minsk-Kiev. Vore dock synd att missa polen.

Decisions, decisions! ;)
 
Personligen skulle jag nog valt att cykla ner genom östra Polen, därefter genom ukrainska Karpaterna till Rumänien. Söderut genom Transsylvanien, in i Serbien via Järnporten och slutligen genom Bulgarien (gärna ner genom västra Bulgarien och därefter österut genom Rodopibergen i södra delen av landet).

Generellt sett - när det gäller sydöstra Europa - kan man säga att mer kuperade områden både är vackrare och har intressantare kultur (mer gammeldags byar, mer gästvänlighetosv). Slätterna tenderar vara mer industriella, mer betong och mindre natur.

Att cykla på krokiga småvägar bland bergen innebär att det tar längre tid och blir tuffare cykling, men å andra sidan får du se några av Europas vackraste och mest fascinerande platser. En rakare och enklare väg över slätten och du får bara se ländernas tristare sidor.

Om du tänkt vandra så finns många guldkorn längs vägen, inte minst i Rumänien och Bulgarien.
 
Jag cyklade Tallinn - Odessa genom Estland, Lettland, Litauen, Belarus och Ukraina förra året. Det jag kommer ihåg mest från Baltikum är alla myggen. Så snart jag stannade så blev jag biten. Det varade ända in i Belarus. Baltikum är intressant utmed kusten men annars påminner det mycket om Sverige. Belarus landsbygd var nedlagt, slitet och övergivet. Inga kunde engelska förrän i Minsk. Belarus söder om Minsk är jordbruksland inte så mycket att titta på. Ukraina lite mer intressant.
Du kan läsa om detta på cykelupplevelser.n.nu
 
Tänker cykla Rostock-Istanbul och tänker köra mer eller mindre raka vägen genom Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Turkiet. Har dock ingen erfarenhet av området i sig och sitter och planerar för fullt nu.

När har du tänkt cykla förresten?
 
Tänker cykla Rostock-Istanbul och tänker köra mer eller mindre raka vägen genom Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien och Turkiet. Har dock ingen erfarenhet av området i sig och sitter och planerar för fullt nu.

När har du tänkt cykla förresten?

Jag åker nu på söndag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
perosen Föredrag om cykling i Nederländerna (21/1 i Uppsala) Långcykling 3
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
perosen BOB yak sökes i Uppsala Långcykling 0
perosen Välkommen på Cykeldag i Uppsala Långcykling 0
perosen Cykeldemonstration för bilfri dag i Uppsala på fredag Långcykling 2
shekeba Uppsala-Örebro-Oslo? Långcykling 2
perosen Cykelförening på gång i Uppsala Långcykling 18
perosen Välkommen till Bilfri dag i Uppsala 22/9 Långcykling 4
perosen sällskap Uppsala - Stockholm på lördag? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
perosen cykla Uppsala - Karlstad? Långcykling 4
Peppe83 cykelkartor+tips för cykeltur Uppsala-Barcelona Långcykling 5
nh Cykla Västerås - Uppsala Långcykling 5
avslutat medlemskap1105 Vägval från Uppsala till Klövsjö (södra Jämtland)? Långcykling 4
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18
cillan R downhill uppsala,stockholms området Långcykling 1
Tjohugo Uppsala-Bollnäs Långcykling 1
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
skral Istanbul - Oman. Intressantast väg? Långcykling 3
cocosnot Cykelsällskap Rostock-Istanbul? Långcykling 0
PierreOdengard Slita med cykel Istanbul - Bangkok Långcykling 2
salevik I Istanbul i slutet av maj? Följa med på resa till Kina? Långcykling 1
Polymeras Cykla Teheran-Istanbul? Långcykling 9
pettter ressällskap stockholm - istanbul Långcykling 0
mosare Tallin till Istanbul Långcykling 6
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.