Uppladdningsbara batterier

Jga har börjat göra av med många batterier. Det känns inte riktigt bra.
Dels har jag börjat använda GPS när jag är ute och dokumenterar vindskydd i Närke och då går det åt en hel del AA-batterier. Dels använder jag pannlampa mycket och då går det åt AAA-batterier en masse.

Om det finns riktigt bra uppladdningsbara batterier skulle jag hellre använda dessa. Men... då vill jag ha de bästa.

Finns det någon där ute som vet? Har synpunkter?

HåkanF

PS Finns det förresten någon liten solcellsladdare för de batterier jag använder?
 
Jag växlar mellan GP ReCyko & Cotech i min gps. Får ut 2-3 dagars användning per laddning.
I pannlampan sitter det oftast Varta Ready2Use.
Generellt råd är att köpa batterier med låg självurladdning ex Sanyo Eneloop, GP ReCyko eller Varta ready2use. Dock har det ofta lägre kapacitet, GPs "vanliga" ligger på 2700 mAh medan ReCyko ligger på 2100 mAh.

Jag använder två laddare, en stor Vanson köpt på Clas Ohlson samt en mindre laddare från GP som har fördelen att den även kan drivas från bilens ciguttag. Viktigt när det gäller laddare är att laddningen är automatisk och att batterierna laddas individuellt. Undvik även de snabbaste laddarna då batterierna blir onödigt varma i sådana.

Ett av vinterns projekt är nån form av energipack med eller utan solcell för att kunna ladda batterier och mobil i fält.
 
Solcellsladdare må verka phenomenalt, men var avser du ladda dina batterier?
Att bära laddare för 14 dagars gråväder är onödigt.
Laddningsbara batterier dör av tre skäl, ålder och antal uppladdningar samt felladdning.
 
Omformare + Li-jon

Är du bilburen så rekommenderar jag en omformare från 12 V likström till 230 V växelström. Då kan du använda och ladda alla moderna apparater. Kostar från några få hundralappar och uppåt.

Använder du pannlampa mycket och vill ha det bästa så ska du kika på den nya generationens led-lampor som bara funnits några enstaka år. De är inte billiga, men ger ett ljusflöde som är värt pengarna för entusiasten och den yrkesverksamme. De drivs i regel med medföljande laddningsbara litium-jon-batterier vilka är bästa alternativet med tanke på vikt.

Behåller du din gamla utrustning och väljer normala laddningsbara Ni-Hh-batterier ska du veta att de bara ger 1,2 V per cell jämfört med 1,5 v för engångsbatterier. Det kan ha stor betydelse för t.ex. en pannlampa.
 
Jeg er enig med de som anbefaler Eneloop batterier. IMO er det de beste batteriene for fritidsbruk, jeg synes de tåler kulde langt bedre enn andre oppladbare batterier jeg har prøvd.

Når det gjelder ladere er jeg enig med ripnils. Skaff en elektronisk som lader hvert batteri individuellt og slår seg over på vedlikeholdlading når batteriet er fullt. Da gjør det ikke noe om du glemmer laderen med batteriene i :(

Når det gjelder solcelle-lader så har jeg sett på dette men slått det fra meg. For det første har vi nå ikke så forbasket mye sol her nord at det blir så mye til lading. Særlig ikke på vinteren da jeg er ute mer enn på sommeren. Dessuten så fant jeg at jeg sparte litt vekt med bare å ta med 4 ekstra ladede batterier i stedet. Siden jeg har standardisert det meste av mine strømbrukende turgreier til AA-batterier (gps, radio, nødlader for mobiltelefon, hodelykt og kamera), så får jeg heller unnvære radioen eller kameraet hvis jeg skulle gå tom på gps-en.

Biltema har forresten noen små plastbokser som rommer 2 eller 4 AA batterier. Jeg har markert rød og blå side i boksen, og batterier som er brukt blir lagt inn motsatt vei. Da er jeg ikke i tvil om hvilke batterier somer tomme og hvilke som er fulle.
 
Jag använder min GPS ganska mycket och även pannlampor, fotoblixtar och en massa annan trevlig utrustning. Det som jag hade problem med innan var att billiga laddare måste ladda batterier 2 och 2, det ställde till problem då det är tre batterier i pannlampan. Det blev då alltid ett batteri över som blev oladdat.

Till årets fjälltur då jag skulle behöva mycket batterier inhandlade jag ny batteriladdare och batterier. Det som då var viktigt för mig var att det var 4-kanalsladdning, vilket gör att jag kan ladda hur många batterier jag vill och i vilken storlek som helst samtidigt. Valet föll på GP POWERBANK H500
http://www.dustinhome.se/pd_5010110381.aspx
Jag är oerhört nöjd och den "säger till" när ett batteri är klart och sedan fortsätter att ladda de övriga. Trots att det inte står följer det med en 12 volts kabel till bilen.
Batterierna jag köpte var GP RECYKO och GP POWER 2700 MAH. Båda är jag supernöjd med!
Blev förvånad hur länge det blev mellan batteribyten under fjällvandringen. RECYKO valde jag för att de klarar att ligga länge med bibehållen styrka och de andra valde jag för att få mer kraft.

Jag är långt ifrån någon expert på områden men jag lovar att du inte kommer att bli missnöjd om du satsar på ovanstående.
 
Uder fototeknik "bra AA-batterier" så finns en diskution med. Tyvärr fungerar inte min länk där längre till ett dansk test där Uniross vann. Motsvarigheten till Sv Råd och Rön tror jag det var. Jag vet att GPs 2700mAh var med och fick sämre resultat. Kommer ihåg just det för det var dessa jag hade själv.

Kanske någon som vet hur man finner testet igen?

Annars kommer det ett passande test i något kommande Råd och Rön, om just batterier och laddare!
 
De är ute efter Majjens stålar...? = )
Gick inte att beställa på internet (slut) och beställningsvara i alla butiker men det vanliga tvåpacket för 99:- fanns det gott om så mitt försökt till slutsats blir att det är en tillfällig drive.
 
Hej,
Jag använder Powerex batterier samt deras laddare MH-C9000 och är supernöjd. Du kan göra 4 separata laddningar samtidigt med 5 olika driftslägen beroende på batteriets kondition. Är man osäker på detta kör man en "refresh & analyze" för att ta reda på hur batteriet mår. Det går att köra AA och AAA (NiMH/NiCD) samtidigt.

Med 2 stycken 2700 mAh går min GPS i nästan en vecka (sommar).

http://www.mahaenergy.se/c9000.html

Mvh
David
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.