MP3-spelare med "vanliga" batterier

Hej!

En MP3-spelare som drivs med AA eller AAA batterier verkar vara svårt att få tag i dessa dagar. Nån som har tips om en spelare som passar in på den beskrivningen? Den ska rymma minst 2GB och stödja spellistor och MP3-format. Ska ut på långvandring och tänkte att det vore enklast att ta med ett gäng batterier istället för att fixa solcellsladdare/batteridriven laddare. Hoppas att nån där ute har nåt förslag!

Maria
 
Vet inte varför du inte vill ha en separat batteridriven laddare? Jag har själv en ipod nano med en liten "energizer-to-go" laddare som man driver med två vanliga AA-batterier som räcker till tre uppladdningar. Nanon drar ganska lite ström i sig (upp till 24 timmars lyssningstid på en laddning) och den nya som precis kommit har även videoinspelning och radio.
 
Jag har en iRiver T60. Vanliga batterier (ett AAA), funkar bra, bra batteritid och i alla fall i mina öron bra ljud. Inte världens smidigaste menysystem, kanske dock...

Vet inte om den fortfarande finns att få tag i.

Rescension
 
Tack för svar! Den från Clas Ohlsson skulle kunna funka, om den stödjer spellistor. Hittade en 8GB på Teknikmagasinet men den hade inte den funktionen.

Sorry, vill ha minst 2GB :)

Är helt klart intresserad även av batteridrivna laddare, men testade en till min telefon och den höll inte måttet, la av efter 5min, så jag är lite skeptisk till om de funkar i praktiken. Är du nöjd med din laddare? Skulle gärna vilja ha en 8GB Nano, den får ju alltid så bra testresultat.

Kollade upp just den iRiver (T60) modellen, men tyvärr har de slutat tillverkar den. iRiver verkar ju vara av bra kvalitet annars…
 
Tack för svar! Den från Clas Ohlsson skulle kunna funka, om den stödjer spellistor. Hittade en 8GB på Teknikmagasinet men den hade inte den funktionen.

Sorry, vill ha minst 2GB :)

Är helt klart intresserad även av batteridrivna laddare, men testade en till min telefon och den höll inte måttet, la av efter 5min, så jag är lite skeptisk till om de funkar i praktiken. Är du nöjd med din laddare? Skulle gärna vilja ha en 8GB Nano, den får ju alltid så bra testresultat.

Kollade upp just den iRiver (T60) modellen, men tyvärr har de slutat tillverkar den. iRiver verkar ju vara av bra kvalitet annars…

Jag har bara testat min laddare under den senaste fjällturen och det funkade utan problem. Det är ju ganska "primitiv" teknologi med två vanliga AA-batterier så det borde inte bli några större problem tycker jag. Det är en sån här jag har:
http://www.energizer.com/products/energi-to-go/ipod-charger/Pages/ipod-battery-charger.aspx

Ipod nano är väldigt smidig och nätt. Det funkar ju även att kolla på film på den i nödfall. :)
 
Hur länge ska du vara ute och hur länge planerar du att låta mp3-spelaren vara igång? Kanske räcker det med den "inbyggda" batteritiden?

Jag kom nyligen hem från en sexdagars tur i fjällen. Där klarade min tre år gamla Nano med orginalbatteriet hela resan utan omladdning vid normal lyssning (en stund på kvällen innan insomnande) plus en hel natts non-stopspelande då jag inte kunde sova eftersom tältet höll på att blåsa bort. Plus slutligen resan hem - drygt sex timmar med buss och tåg bara den. Naturligtvis såg jag till att hålla den så varm som möjligt hela tiden när jag använde den för att maximera batteritiden.

Jag hade inget behov av att ladda Nanon under den här turen, och har aldrig haft det behovet under en vandrning. Det är klart, ska man vara ute veckotal i sträck eller blir inregnad flera dagar kan det kanske vara bra, men än så länge har behovet inte uppstått.
 
Är väldigt sugen på en Nano så det kan nog bli ett sådant inköp med just den batteri-laddaren. Vandringen är en 2-veckors tur i Nepal. Beräknar lyssna 1-4 timmar per kväll. Brukar somna till musik. Om det är väldigt lyhört på tehusen kanske den måste gå hela natten. Finns det timer-funktion? Vore kanon att kunna ställa in så den stänger av sig själv efter ett par timmar. Just det, bra tips, att hålla den varm. Gäller det bara just när man använder den? Eller ska man hålla den o kamera-batterier nära kroppen hela tiden?
 
Är väldigt sugen på en Nano så det kan nog bli ett sådant inköp med just den batteri-laddaren. Vandringen är en 2-veckors tur i Nepal. Beräknar lyssna 1-4 timmar per kväll. Brukar somna till musik. Om det är väldigt lyhört på tehusen kanske den måste gå hela natten. Finns det timer-funktion? Vore kanon att kunna ställa in så den stänger av sig själv efter ett par timmar. Just det, bra tips, att hålla den varm. Gäller det bara just när man använder den? Eller ska man hålla den o kamera-batterier nära kroppen hela tiden?

Det är bara när man använder den. Jag hade min i sovsäcken och vaknade varje natt av att jag hade hörlurssladden virad runt halsen på något konstigt sätt och att Dick Harrisson mässade ur ljudboken "den stora döden" i öronen. :)

Tror bara min nano (förra generationen) har belysningstimer. Jag ställde ner ljusstyrkan så lågt det gick och 2 sekunders belysning. Om du har en liten laddare så är det nog helt lugnt för dig ändå; det är ju gränsfall att batteriet räcker hela tiden utan laddning och med en laddare gör det inget om du råkar somna med den på.
 
Ha ha ha… jag har liknande upplevelser av filmmusiken från Det stora blå. Perfekt insomningsmusik. Förutom en låt där de skriker rätt ut. Nu har jag tagit bort den från spellistan :) Har nästintill bestämt mig nu för en Nano, den nya (generation 5), 16GB med en sån där batteriladdare. Skönt att ha det valet avklarat!
 
Har haft samma dilemma ganska länge då jag sökte ersättare till min Iriver T60.
I slutändan kom jag fram till min stora besvikelse att det finns inga "dugliga" mp3 spelare som drivs med vanliga batterier längre.

Det slutade med att jag köpte en Cowon iAudio 7, och blev mer än nöjd!
Underbart med en batteritid på 60h, runt 50 timmar i brukar min gå utan problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nummeråtta Stegjärn till vanliga kängor? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.