Powebank med 21700 lithium batterier

Någon som har koll på Xtar PB2S Charger & power bank.
Det är en kombinerad batteriladdare och powerbank. Den har plats för två stycken 21700 lithium eller ett gäng olika mindre batterier.
Det skulle kunna vara vikteffektivt om den är bra. Ett 21700 väger ca 70g och kan ha som mest 5000mh. Poerbanken väger utan batterier ca 80g. Så för varje tillagda 5000mh är det bars att lägga på 70g. Har man dessutom en pannlampa med passande batterier kan det ju bli en väldigt bra lösning.
Någon som vet om den presterar likvärdighet med en bra dedikerad powerbank,?
 
Jag hänger inte riktigt med i den tekniska utvecklingen längre, och kan ju uppenbarligen inte svara på din fråga, men får jag passa på att undra vad skillnaden är mellan en powerbank och en batteriladdare? Jag fick inte riktigt klarhet i det via länken heller.
 
Jag hänger inte riktigt med i den tekniska utvecklingen längre, och kan ju uppenbarligen inte svara på din fråga, men får jag passa på att undra vad skillnaden är mellan en powerbank och en batteriladdare? Jag fick inte riktigt klarhet i det via länken heller.
Precis. Alla powerbanks är ju batteriladdare. Vad ska man annars använda de till?
 
Ja alla powerbanks är batteriladdare, man kan ju ladda upp powerbanken. Men grejen med den här är att man köper lösa batterier. Powerbanken är alltså bara ett plastetui med elektroniken för laddningen. Tillsammans med två 21700 batterier på 5000mh skulle den väga ca 220g. Men sedan blir det bara 70g mer för varje 5000mh man tar med. Plus skulle batterierna ta stryk av kyla går de alltid att byta ut.
 
Jag tycker det verkar vara en smart pryl. De laddbara ("lösa") batterierna kan ge en powerbank på 10.000 mAh. Det är inte så dåligt. Jag skaffade en powerbank på just 10.000 mAh eftersom jag bedömde det vara ok för mina behov och att de på t.ex. 20.000 mAh var lite väl tunga/otympliga.
Att kunna ta med sig (fulladdade) extrabatterier verkar vara en smart lösning. Hade jag inte redan en powerbank som är ok för mina behov skulle jag definitivt "chansa" på att köpa/testa denna.
 
Nitegear har en liknande lösning. Man slipper ju "skalvikten" på powerbanken och eftersom den i sin tur innehåller likadana batterier som du har i lösvikt så sparar du vikt.
 
Batteriladdare kan också vara en som måste vara ansluten till ett fast eluttag. En Powebank är mobil och kan ladda driva olika produkter. Därför anser jag att man bör skilja på namnen så det inte blir missförstånd.
 
Ja alla powerbanks är batteriladdare, man kan ju ladda upp powerbanken. Men grejen med den här är att man köper lösa batterier. Powerbanken är alltså bara ett plastetui med elektroniken för laddningen. Tillsammans med två 21700 batterier på 5000mh skulle den väga ca 220g. Men sedan blir det bara 70g mer för varje 5000mh man tar med. Plus skulle batterierna ta stryk av kyla går de alltid att byta ut.
Ah, tack, nu är jag med
 
Någon som har koll på Xtar PB2S Charger & power bank.
Det är en kombinerad batteriladdare och powerbank. Den har plats för två stycken 21700 lithium eller ett gäng olika mindre batterier.
Det skulle kunna vara vikteffektivt om den är bra. Ett 21700 väger ca 70g och kan ha som mest 5000mh. Poerbanken väger utan batterier ca 80g. Så för varje tillagda 5000mh är det bars att lägga på 70g. Har man dessutom en pannlampa med passande batterier kan det ju bli en väldigt bra lösning.
Någon som vet om den presterar likvärdighet med en bra dedikerad powerbank,?

Som jag förstår det, kan man även se det som en powerbank med utbytbara interna batterier. Skönt att slippa kasta och köpa nytt när batterierna blir sämre. Sett till anslutningarna känns det som en skapligt framtidssäker produkt.

Det är inte ovanligt att uppladdningsbara produkter byggs med 18650 batterier (som är en av typerna laddaren klarar) och givet att elektroniken för laddning är likvärdig borde (väl?) prestandan (verkningsgrad) i stort motsvara en powerbank som byggts med 18650 internt (ex. Goal Zero Sherpa 50/100).
 
Skulle den även gå att stoppa i vanliga engångsbatterier för att använda som powerbank?
Jag tänker att det kan finnas lägen då man har tillgång till ett gäng AA-batterier, men inget eluttag.
/OJ
 
Skulle den även gå att stoppa i vanliga engångsbatterier för att använda som powerbank?
Jag tänker att det kan finnas lägen då man har tillgång till ett gäng AA-batterier, men inget eluttag.
/OJ
Det är kanske möjligt men polspänningen på ett uppladdningsbart batteri är 1,2 volt och polspänningen på ett vanligt AA är 1,5 volt. Det finns alltså en risk för att elektroniken i laddaren tar stryk. (Min gissning är att den klarar sig utan att något fel uppstår.)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.