Ull

Vad finns det för riktiga ullkläder? Jag menar inte ullfrotte, utan jag vill ha kläder som det är ull i rakt igenom och utan en massa andra material..?

MvH/Johan
 
Vill du ha alla kläder av ull? Om du talar om om det är underkläder, mössa , handskar, jacka, byxor eller rubbet du vill ha i ull så kanske det är lite lättare. Underkläder, mössa och handskar finns det ju rena ullalternativ till. Överiga kläder finns ju också i ren ull men kanske inte alltid stora tillverkare utan mindre lokala.
 
Vill man ha allt i riktig ylle så ere väl bara att köpa vadmal på löpmeter (160-200kr) och sy själv.. Mer ylle än så blirre inte.
 
Underställ i 100% ull

undar; sa:
Vad finns det för riktiga ullkläder? Jag menar inte ullfrotte, utan jag vill ha kläder som det är ull i rakt igenom och utan en massa andra material..?

I Sverige är det inte så lätt att hitta prisvärda kläder i 100% ull (själv letar jag sedan månader en tjock ull-balaklava, utan framgång). Om du har vägarna förbi Norge är det en annan situation, normännen älskar ull, och utbudet är stort.

http://www.northstar.se finns ett prisvärt (ca 550 kr för långkalsonger + polo, tror jag) underställ i 100% merinoull, från norska Akla/Troll. Jag använder själv ett sådant och kan varmt rekommendera detta. Detta underställ är dock rätt tunnt, tunnare än t ex ullfrottés 200g-underkläder, så jag (som i och för sig är rätt mager) måste förstärka med ytterligare lager om det blir minusgrader.

Annars finns t ex Nya Zeeländska Icebreaker (tror jag de heter)-underkläder på KG Jonsson Sport i Solna, men de är dubbelt så dyra.
 
Ull i Norge

Stämmer att norrmännen verkar gilla ull i mycket stor grad. Här i Norge har bl.a. Vegard Ulvang en hel klädkollektion i mestadels ren ull: underställ, tröjor, strumpor, vantar och mössor - även balaklava. Kolla http://www.ulvang.no

Dom är populära här, men jag vet inte om dom säljs i Sverige. Någon annan som vet?

/Martin Lindgren
 
Östergötlands ullspinneri

Östergötlands ullspinneri har en del kläder, garn vadmal mm. Jag har själv en mössa därifrån som är jätteskön http://www.ullspinneriet.com/
Annars är det så att det inte gör något, med något utblandad ull. Det tillför slitstyrka utan att försämra ullen så mycket speciellt i strumpor. Jag tycker 80% ull fungerar mycket bra. Ju mer syntet ju snabbare blir plagget smutsigt men det blir också slitstarkare.

Hans
 
de lana!

På min 204 dagar och 6820 kilometer långa kajakexpedition runt de yttre gränserna av Sverige, Danmark, Norge och Finland använde jag bland annat yllekläder från "de lana".

Jag hade använt dem innan, och visste att de var bra, men de överaskade mig ändå fullständigt.

Mitt första par "cykelbyxa de lana" slängde jag dag 165. Då hade jag paddlat, gått och cyklat 5550 kilometer med min 80-105 kilo tunga kajak. Dagen då jag slängde byxorna hade jag aldrig tvättat dem, men sköljt upp dem två gånger i kallvatten utan tvättmedel.

Jag vädrade dem hängandes i innertältet då jag sov, vädringen gjorde att de aldrig luktade speciellt illa. Jag vet att det låter fullständigt orimligt, men det är sant.

I början sov jag med byxor i en blandning av ylle och syntet. Efter en månad luktade de fruktansvärt illa i skrevet. När jag bytte till de lana byxor hade jag inte det problemet: men det är viktigt att vädra dem. Sovkallingarna höll hela varvet utan tvätt.

Jag använde även en tröja från de lana som jag är fullständigt nöjd med.

Pia som utvecklar och säljer de lana är liten i branchen och lägger väldigt mycket resurser på att kläderna skall vara ekologiska mm. Hemsida, brochyrer o liknande blir pga tidsskäl och fokus inte så flashiga, men produkterna är SANNSLÖST BRA.

Jag hade med mig mycket utrustning som fick utstå oerhört mycket hård användning, men dessa kalsonger är tveklöst bland de som gjorde mig mest positivt överaskad i sin prestanda.

Det står lite mer om dessa byxor på min hemsida, det skrev jag före expeditionen.
http://www3.utsidan.se/fischer

Mest info finns på de lanas hemsida:
http://www.minni.se
 
Ull hos Fjällräven

Nu har även Fjällräven märkt att man kan tjäna pengar på ull.
De har i varje fall börjat sälja tröjor utav ull.

Mvh, Per Nyberg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.