Underkläder i ull?

Har snöat in totalt på ull. Har gått över helt till Merinounderställ samt strumpor och sockor. Även ulltröjor osv.

Men hur är det här med kallingar i ull? Är det verkligen så bra som t ex ett underställ i ull?
Användningsområdet är vandring främst.
 
Jag skulle säga att det beror på vilken aktivitet du håller på med. För hög aktivitet är det nog bättre med nylon.
Jag använder ullkallingar för alla typer av friluftsliv.
 
Varför skulle ull inte passa i kallingar om det passar i underställ, strumpor och sockor (och tröjor, mössor, halsdukar och vantar)?
 
Jag klär mig i ull från topp till tå i alla lager utom det yttersta, men vid kallingar går min gräns p g a risken för skav. Plus lite tjockt att skölja upp/torka över natten i tältet. Men inget syntet heller för min del, det blir obehagligt svettigt väldigt fort, och då är det risk för skav av den anledningen. Nej, lent siden eller till nöds viscose är vad som gäller :)
(fast det kan ju bero på om du är kille eller tjej, och hur känslig hud du har).
 
Jag har extra långa boxershorts i ull från Woolpower. Och jag har nästa slutat med långkalsonger för att de värmer så bra.
 
Ull i sig - i trosor för min del - är mycket skönt. Problemet tycker jag är att hitta modeller som har bra resår, dvs inte sitter åt, samt är lagom tjocka och lite längre. Det verkar finnas en övertro på att tjejer vill ha minimalistiska modeller till fjälls.
 
Ull i sig - i trosor för min del - är mycket skönt. Problemet tycker jag är att hitta modeller som har bra resår, dvs inte sitter åt, samt är lagom tjocka och lite längre. Det verkar finnas en övertro på att tjejer vill ha minimalistiska modeller till fjälls.
Du borde ge feedback till tillverkarna.
 
Ullunderkläder släpper en del fibrer och de har för min del en tendens att ansamlas dels i naveln vilket inte besvärar men även mellan skinkorna vilket kan irritera huden lite. Det senare kanske blir värre med ullkallingar innerst? Problemet uppträder för min del även när jag har en tunn merino undertröja och boxerkallingar i bomull.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Arcadia Strumpor och underkläder Kläder 15
Willetjåkkå Ogenomtänkt söm; Underkläder Kläder 3
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
Notsoraw Underkläder i bambu. Kläder 21
Balaclava och underkläder material Kläder 7
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
awn Underkläder? Kläder 6
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
Underkläder Kläder 2
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...