TYVEK - skala som krävs för paddling

Vad anser ni vara den största skalan som är acceptabel när det gäller att paddla efter karta? Vill ha så lite saker som möjligt och tycker själv att 1:125.000 inte är heldumt, men man förlorar ju en hel del info..

Vad tycker du och varför tycker du så? :)

// Jocke

Beror på

Kartor är ett njutningsmedel för mig och jag tycker att 1/50 000 del är en rätt bra kompromiss mellan överskådlighet och detaljer för paddling i Östersjöns skärgårdar.

1/100 000 om den innehåller vegetation på öarna samt lite djupuppgifter och fyrar och andra sjömärken kan fungera men är inte alls lika rolig att använda.

Själv skalan är inte avgörande i sig utan hur mycket information som kartan innehåller. Det är t ex trevligt med mycket namn och att alla i en grupp har samma namn på öar etc när man skall navigera och planera tillsammans.

För att söka lämppliga lägerplatser är höjdkurvor och vegetationsuppgifter värdefullt.

På en öppen kust kan det räcka med en karta i 1/250 000 men jag föredrar att paddla i skärgårdsområden och där är en sådan karta inte lämplig.

Thure

Jo det är sant. Innehåller Nautiskas specialutgåvor i TYVEK denna info, höjdkurvor o vegetation? Jag har översiktsdelen och där finns ingen sådan info med, bara djup och lite önamn utöver det grafiska.

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Innehåller Nautiskas specialutgåvor i TYVEK denna info, höjdkurvor o vegetation?

Tror inte det. Jag har tidigare fråga folket här om kartor som både har landinformation (höjdkurvor) och sjöinformation (fyrar & prickar etc)... Jag har då fått nej (eller det fanns förr). En karta i bra skala, i Tyvek, med både prickar och kurvor vore mumma!!

Hoppas kan man ju alltid...

Joakim Ambrosson; sa:
Jo det är sant. Innehåller Nautiskas specialutgåvor i TYVEK denna info, höjdkurvor o vegetation? Jag har översiktsdelen och där finns ingen sådan info med, bara djup och lite önamn utöver det grafiska.

// Jocke

Gissar att du menar de vanliga sjökorten tryckta på Tyvek. Det är för lite topografisk landinformation på dessa för att vara idealiskt för paddlare.

Däremot så finns det topografiska kartor i 1/50 000 del över Stockholms och Södermanlands skärgårdar som precis som allvädersjökorten är framtagna av Harry Flam. Dvs gröna Kartan på Tyvek, skala 1:50 000. Underlaget är framställt av Lantmäteriet och de har kompletterat den vanliga kartan med fågel och sälskyddsområden.

Tyvekkartan är i min uppfattning den hittills bästa paddlingskartan och grönsaksbladet innehåller en hel del nautisk information som lysbojar fyrar och vissa djup och grundinformationer.

Se http://www.firmaflam.se/ och klicka på sortiment i vänsterspalten.
Nautiska förlaget har övertagit allväderssjökorten av Harry Flam.

Thure

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg