Tvätta GoreTex

Jag har en 3 lagers Gortex jacka.

Har mest använts som skaljacka vid regn så nu efter flera år måste den nu tvättas.

Frågan är hur jag gör?

Kan jag göra det själv?
Måste jag kemtvätta?

Har ett svagt minne av att Goretex ej får impregneras stämmer det?
Andningsfuktionen försvinner väl då?

Har för mig att det fanns ett Gortexcenter i en affär i Sthlm där man kunde lämna in kläder för tvättning. Jag vet inte om det finns kvar eller var det finns nu.

Jackan är DENNA

MVH
zzeezz
 
Man skall inte vara rädd för att tvätta sin jacka och det är inga problem att göra det under förutsättning att tvättråden inte kräver att det skall vara någon speciell tvätt.

När jag tvättar min jacka kör jag den i 40grader fintvätts program. Jag använder inte mycket tvättmedel och du skall absolut inte använda sköljmedel.

När detta är klart så måste du impregnera den. Då skall du använda en impregnering som skall användas till membranplagg.

//Peter
 
www.gore-tex.se

Jag svarar mig själv.

Jag hittade denna sida, här står det att man inte ska impregnera goretexplagg efter tvätt.

MVH
zzeezz


Jag har en 3 lagers Gortex jacka.

Har mest använts som skaljacka vid regn så nu efter flera år måste den nu tvättas.

Frågan är hur jag gör?

Kan jag göra det själv?
Måste jag kemtvätta?

Har ett svagt minne av att Goretex ej får impregneras stämmer det?
Andningsfuktionen försvinner väl då?

Har för mig att det fanns ett Gortexcenter i en affär i Sthlm där man kunde lämna in kläder för tvättning. Jag vet inte om det finns kvar eller var det finns nu.

Jackan är DENNA

MVH
zzeezz
 
Jag hittade denna sida, här står det att man inte ska impregnera goretexplagg efter tvätt.

Var läser du? Själv läser jag:

"Du kan helt återställa ett GORE™-plaggs DWR-behandling (durable water repellency) genom att använda en topisk DWR-behandlingsprodukt för utomhusmaterial, som finns att tillgå i friluftsbutiker. (Obs! Vi rekommenderar inte behandlingar som en del av tvättningen.) Dessa särskilda behandlingar hjälper till att bibehålla och återställa DWR på materialets ytterskikt, så att det förblir vatten- och fläckavstötande. Vem som helst kan underhålla DWR på en GORE™-produkt.När vattnet inte längre formas till droppar på materialets ytterskikt, stryk på ett topiskt DWR-behandlingsmedel i enlighet med medlets instruktioner."
 
Tvätta

Min fråga var ju hur jackan ska tvättas!

Så jag läser följande:
"Hur tvättar jag mitt GORE-TEX®-plagg på bästa sätt?Det är hur enkelt som helst. Tvätta ditt GORE-TEX®-plagg i tvättmaskinen i varmt vatten (40° C). Använd pulver- eller flytande tvättmedel, men hoppa över skölj- och blekmedel. Torktumla sedan plagget på normal värme och det är klart att användas. Det är allt som krävs. Var noga med att läsa tillverkarens skötselrådslapp i plagget för specifika instruktioner. Se vår funktion Skötselcenter för mer information."

ANG Impregnering så läser jag följande!

"Impregnering
Så här återställs vattenavstötningsförmågan
GORE-TEX® Ytterplagg:
Håller du ditt plagg rent och följer skötselråden, har du ett effektivt skydd. Plagget du har köpt impregneras vid tillverkning. Denna impregnering återaktiveras när värme tillförs. Efter tvätt rekommenderas därför att du tillför värme genom torktumling eller strykning på låg värme. Vid återimpregnering kontakta en butik för övriga rekommendationer."


MVH
zzeezz
 
Tvättråd

Att tvätta G-tex är inte så märkligt. Du kör jackan på 40 grader fintvätt med tvättmedel men UTAN sköljmedel.
Men jag brukar använda flytande tvättmedel då det ibland visat sig att pulvertvättmedel inte riktigt löser upp sig i 40 grader. Sen finns det ju specialtvättmedel för G-tex för den som vill och har råd. Jag tvättar mina jackor max 2 ggr/år. Mer behövs sällan.

När det gäller impregnering så kollar jag om vattnet på jackan "prärlar sig" eller om det sjunker in i tyget. Vattenpärlor= impregnering OK, vattendroppar sjunker in= dags att impregnera.

Lycka till!
 
Ett ytterliggare tips som de inte alltid är så bra på att skriva ut är att använda lägsta centrifugering. Anledningen till detta är att det annars kan pressas mycket vatten genom membranet vilket sliter på det i onödan.
Glöm inte stänga alla blixtlås och karborre innan tvätt så att de inte river och sliter på tyget.
Använda som sagt rätt tvättmedel, utan tensider som lämnar hydrofila rester på/i plagget.
Impregnera efteråt och torktumla.
 
Ingen fara

"tex-material" är inga konstigheter. Det är helt enkelt ett teflonmembran som är insytt i ett bärarmaterial.

Det är bara att tvätta i milt tvättmedel.
Impregnera efter tvätt med spray eller "bad"

/Peter (som har jobbat med teflon)
 
Det finns bara ett tvättmedel som är godkänt av Gore själva, nämligen Grangers. Jag brukar köra Grangers 2 in 1 så får man impregnering på köpet... Avsluta med att torktumla eller köra i torkskåp för att återaktivera DWR-behandlingen.

http://frilufts.e-supplies.dk/default.aspx?load=main&&Data=productprops&Key=20927&show=20927

Jo, men Gore har lagt ner miljarder i marknadsföring av deras Goretex. Därför ska Du inte "kunna tvätta det hur som helst" Det är ju exklusivt vettu!

Att det sen går lika bra med vanligt tvättmedel är en annan femma.

Undvik gärna tumling, centrifug etc eftersom materialet är ömtåligt för mekanisk åverkan.
Kemiskt är det däremot väldigt tåligt.

/Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.