Trasigt vattenavvisande blixtlås...

Hej allihopa!

Har problem med ett vattenavvisande blixtlås på en Musto-jacka. Det har helt enkelt spruckit längst med själva blixtlåset.

Finns det nåt sätt att laga det på? Kanske Aquaseal?

Mycket tacksam för alla svar!

Mvh
 
Prova först att reklamera, eller åtminstone höra vad tillverkar har att säga (till sitt försvar). Ofta tar "dyrmärkena" sitt ansvar för att inte riskera ett nersolkat varumärke.

/A
 
Grejen är att jackan är åtminstonde ett år gammal och köptes på utförsäljning hos en affär som skulle lägga ned. Tror du att man kan ta kontakt med Mustos svenska återförsäljare o höra med dem?
 
Absolut! Jag reklamerade t ex ett tre år gammalt tält från Mountain Hardwear. Enligt uppgift ett av de allra första som importerades till Sverige av det märket.

Jag hade under tre års tid endast tältat i finväder tills den dag, eller natt rättare sagt, då regnet öste ner i survädret på Skottska västkusten. Regnet gick rakt igenom väven. Importörens kommentar var:
- Vilken modell sa du att det var? Ja det var inge vidare tält.... det här fixar vi.
Jag fick inte ett nytt tält, med hänvisning till att jag faktiskt nött ganska flitigt på tältet i tre år, men jag fick en ordentlig rabatt på ett nytt tält. Betalade 700 spänn för ett 3-säsongs tvåmanna som motsvarade det jag tidigare köpt. Schysst tycker jag.

Sen undrar jag, har man inte längre reklamationstid än ett år vid fabrikationsfel? Någon som vet?

mvh

Anders
 
Vid fabrikationsfel har man 3 års garanti enligt konsumentköplagen (se nedan).

Detta betyder att många affärer bluffar när de säger att det är ett års garanti (kolla dock vad garantin gäller), eller skryter med att de har två års garanti. Observera att det bara gäller fabrikationsfel.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."
 
Nja. Man har 3 års reklamationstid, inte garanti. Garanti är något som säljaren helt och hållet själv bestämmer över. Oavsett garanti eller ej har man alltså som konsument 3 år på sig att reklamera en vara.

Om varan är äldre än 6 månader ankommer det dock på köparen att övertyga eller på nåt sätt visa att felet var ursprungligt. (Fel som uppstår inom 6 månader betraktas alltid som ursprungliga och varan ska bytas ut/lagas etc)

Att man har rätt att reklamera en vara innebär ju inte heller att reklamationen med nödvändighet går igenom men i det här fallet ska ju trådstartaren naturligtvis reklamera jackan.
[Ändrat av dave1 2007-05-12 kl 21:43]
 
dave1; sa:
Nja. Man har 3 års reklamationstid, inte garanti. Garanti är något som säljaren helt och hållet själv bestämmer över. Oavsett garanti eller ej har man alltså som konsument 3 år på sig att reklamera en vara.

Om varan är äldre än 6 månader ankommer det dock på köparen att övertyga eller på nåt sätt visa att felet var ursprungligt. (Fel som uppstår inom 6 månader betraktas alltid som ursprungliga och varan ska bytas ut/lagas etc)

Att man har rätt att reklamera en vara innebär ju inte heller att reklamationen med nödvändighet går igenom men i det här fallet ska ju trådstartaren naturligtvis reklamera jackan.
[Ändrat av dave1 2007-05-12 kl 21:43]


Håller helt med dig, David. Jag beklagar min otydlighet :) Vad jag menade var att om det är fabrikationsfel så har du rätt att reklamera varan inom 3 år.

Håller även med om att trådstartaren skall reklamera varan.

/Lasse
 
Tack så hemskt mycket för alla svaren!

Tyvärr tror jag inte att jag kan reklamera jackan eftersom affären där den köptes inte existerar längre. Istället ska jag nog vända mig till den svenska återförsäljaren och höra vad de har att säga. Dessutom har det nu uppstått ytterligare sprickor på det ena blixtlåset till ytterfickan. Riktig EPA-kvalitet. Synd på en så skön jacka....

Önska mig lycka till.
 
Absolut, lycka till!

För övrigt är jag skeptisk med hela lösningen att ha de där gummerade flikarna. Hur länge håller sig gummit fräscht och tätt?

Det är nog bättre med den beprövade varianten med en "tygflärp" över som kan skydda mot regn om dragkedjan går sönder.

Men det går väl mode i allt...

//A
 
Jag tycket som konsument att man inte acceptera att en sak inte slutar funka efter en kort tid även om inte försäljarn finns kvar.

Någon som själv skulle försöka sig på att själv laga en drygt ett år gammal bil därför att det regnar in i bilen?

Vissa saker är för mig så självklara att det inte behöver stå i det finstilta i garantivillkoren. Har man tillverkat en sak för ett visst ändamål ska den saken tåla att användas för detta ändamål. Men tyvärr finns det hos vissa företag paragrafryttare som inte vet vad sunt förnuft är för något.

I detta specifika fall så skulle jag reklamera jackan till importören. Reklamerar man inte kassa saker så fortsätter tillverkarna att tillverka saker som inte håller det dom är avsedda för.

Sedan finns det åtminstone för mig en undre gräns i pris där man inser att denna sak nog inte håller måttet.
Köper man en hålpipsats för 50 SEK på Biltema och ingen av hålpiporna ens duger till att göra ett hål i en Wettexduk eller i ett papper, så ids inte jag reklamera skiten utan slänger det jag köpt, och konstaterar att snålheten bedrog visheten.
Men hade hålpipsatsen kostat 150 SEK och varit lika kass hade jag nog åkt tillbaka och reklamerat.


Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.