Vattentätt blixtlås?

Halloj!
Har börjat sy en jacka i stretch-windstropper och tänkte att det kunde vara sjysst med vatten- (framför allt vind-) täta blixtlås. Någon som har koll på vart man kan tänka sig få tag på sådana i detta avlånga land?
 
Re: Blixtlås

Aardwolf; sa:
Kolla på http://www.recon.se. dom har en massa tyger och jag tror att dom har blixtlås också

Var inne och kolla på deras sida. Där fanns blixtkedjor
[Ändrat av Aardwolf 2002-07-07 kl 12:24]
Jag har i ett drygt år letat efter någon som säljer det "vattentäta" YKK blixtlås som finns på några av Klättermusens jackor och på några av Hillebergs tält. Vanliga YKK blixtlås är inte "vattentäta".
Recon har "bara" icke delbara blixtlås, och att ha ett icke delbart på blixtlås på en jacka är inte så smart. Syaffärer säljer delbara YKK blixtlås.
Jag väntar sedan några dagar på tygproverna från Seeme, men jag glömde fråga vad om dom har för blixtlås när jag ringde och beställde tygproverna.

Per Brune
 
Blixtlås hos Seeme...

Jag ringde Seeme förra veckan och frågade om blixtlås.
Barbro tar inte hem vattentäta sådana men tanken hade slagit henne. Ring och tjata lite - om nån kan så kan Barbro...

[Ändrat av ywiz 2002-07-08 kl 11:42]
 
YKK i Sverige

Hejsan!
Surfade runt lite efter blixtlås och hittade efter ett tag detta på YKK's sida (http://www.ykkeurope.com) - kanske kan vara nån att ta kontakt med?


YKK (U.K.) Ltd, England Filial, Sverige
office@ykk-swe.com

Tel (46) 33 41 81 80 Fax (46) 33 41 65 50

Mariedalsgatan 7-9
50106 Borås (Visitors Address),
50312 Borås, (Post Address)
Box 378

Läste lite om deras blixtlås och dom har ett som är helt vattentätt för torrdräkter mm. - verkar vara lite overkill. Fanns även något som var "splash-proof" vilket kanske passar bättre. Jag har inte sett klättermusens blixtlås live så jag vet tyvärr inte vilken typ det är...

/Johan
 
YKK säljer ej...

Kontaktade precis YKK och fick ett gandska väntat svar - ingen försäljning till privatpersoner...

Det var ju tråkigt då jag kan tänka mig att det är många som är sugna på att använda deras lås i sina hemmabyggen.
 
Re: YKK säljer ej...

ywiz; sa:
Kontaktade precis YKK och fick ett gandska väntat svar - ingen försäljning till privatpersoner...

Det var väl inget oväntat svar från en tillverkare? Men de måste ju kunna tipsa om återförsäljare??

Eller menade de helt enkelt att deras blixtlås inte får säljas löst??
 
Vad dom menar...

Dom menade helt enkelt att privatpersoner får inte köpa under några omständigheter - blir det en så blir det flera var motivet?! - Ja då kanske man kan tjäna pengar vilket inte vore bra...
De visste inte heller om någon sålde deras prylar vidare till privatpersoner. Enda sättet verkar vara att ta kontakt med nåt företag som är så servicebenäget att de tar hem åt en.

/Johan
 
Självklart

Om man tänker efter är det ganska självklart att YKK inte säljer till privatpersoner. Dom är ingen detaljist utan agentur/grossist och säljer alltså bara till återförsäljare och tillverkare.
Ett sätt att kring-gå detta är att prata snällt med någon bekant som har en firma och göra beställningen i firmans namn.
Då kommer tyvärr nästa problem. Grossister säljer nämligen inte enstaka artiklar utan stora antal. YKK har t ex en minsta orderstorlek på 500:- exkl. moms.(många blixtlås blir det). Dessutom måste man förmodligen beställa minst ett visst antal av samma artikel.
Går man ihop några stycken är det här inget stort problem eftersom grossistpriserna är så låga jämfört med priserna ute i affärer så man kan gott köpa på sig en hög för framtida bruk.
/Thomas J
 
Re: vad är det för TFN???

mikerait; sa:
Hur kommer man i kontakt med Seeme???

//Micke
För sent upptäckte jag att jag glömde telefonnumret till Seeme tel. 019-611 79 82 tyvärr har dom ingen hemsida, hade dom det skulle förmodligen försäljningen mångfaldigas.

Nu har jag väntat 4 veckor på tygproverna från Seeme. Får slå en signal och höra om det är dom eller posten som tappat bort mina tygprover.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.