Träningstips inför långvandring

Kanske är jag helt ute och cyklar men jag tar upp det ändå.

Jag ska nämligen på 14 dagars vandring i Nepal nu i april och fick då rådet av arrangörerna att börja träna 2-3 månader innan avresan.

Arrangören menar på att en otränad person absolut kan klara av vandringen men dock kommer all fokus hamna på just vandringen istället för den fina omgivningen. Idag tog jag mig ut i skogen och vandrade 15 km och när jag gått klart sträckan så slog det mig att jag inte tagit mig tiden att kolla in omgivningarna. Vad hemskt det skulle vara att vandra på Himalaya utan att ta in allt omgivningen har att ge. All ära för kameran men jag vill inte sitta och titta på foton och känna att jag inte ens var där.

Ni som har erfarenhet av längre vandringar, hur kommer ni i form?
Jag kan förstå att det är viktigt att träna just ben, rygg och mage men saken är att jag inte går på gym och har mer eller mindre bara naturen och min egen kroppstyngd att träna med.

Alla tips och råd är verkligen uppskattade.
 
Ut och gå. Gå gå gå gå och åter gå. Med packning, utan packning. Ta av packningen och spring. Armhävningar och situps kan göras med jämna mellanrum medan du springer. Avsluta rundan med höga hopp..

Hur tungt ska du bära under vandringen ? Träna med lite mer vikt än så så kommer vikten på vandringen kännas lättare och du njuter än mer av omgivningen.

Mvh // Johannes
 
Jag tror att det räcker att du är hyfsad tränad. Att gå är bra träning m kanske inte så tidseffektivt. Satsa på löpning för kortare pass o gå långt när du har tid.

Om du inte gör det redan, börja cykla till jobbet, anpassa antalet dagar i veckan till längden till jobbet. Eller hitta en "cykla-en-del-av-vägen"-lösning om du har långt.
 
Ni som har erfarenhet av längre vandringar, hur kommer ni i form? Alla tips och råd är verkligen uppskattade.

Jag brukar sticka ut och vandra med ryggsäck några gånger före en vandring. Två pass på 10-15 km samt backträning en eller två gånger. Men grundkondition har jag alltid med 3-4 konditionspass i veckan till vardags.

Tränar Du aldrig är det mycket klokt att gå, jogga, cykla, simma, längdåkning eller långskridskor. Börja inte för hårt bara så att Du drar på Dig några skador. Ja magen är viktig om Du ska bära ryggsäck.

Gå några gånger just inpå resan och testa kängorna både platt och uppför och känn efter så att kallingarna inte skaver, Du har rätt strumpor och rätt längd på stavarna etc samt en plan för vart Du förvarar kamera och vatten lättåtkomligt. Så slipper Du fokusera på det i Himalaya.
 
Det enda jobbiga i Nepal är de ständiga uppförsbackarna (i kombination med tunn luft), så gå i uppförsbackar och trappor! Och gå in kängorna/skorna ordentligt om de inte redan är ingångna.

Nu låter det i och för sig som att du ska gå med en grupp, men annars är ett bra tips att gå sakta. Om du kommer fram precis efter lunch eller fem-sex på eftermiddagen spelar egentligen ingen roll.

Av nyfikenhet, vart ska du gå någonstans?
 
Låter som en trevlig resa du ska göra :)

Fyll en vandrings rygga med 15-20 kg så märker du vilka muskler som är otränade.
Sänk vikten i början av din rygga träning så du vänjer din kropp sakta.
drar du på dig benhinneinflammation tex så kan just det bli långdraget att bli av med.
Ta sen till vana att Hänga på dig den vart hän du ska (ignorera blickarna du kommer få)

Ha en goe resa :)
 
Tack alla för era svar. Mycket av det ni sagt är faktiskt logiskt, men ibland så behöver man bli påmind. Mitt problem har varit att jag i höstas gjorde en mindre hjärtoperation och har sedan dess valt att inte vara så aktiv när det kommer till träning, särskilt då risken för förkylning har varit hög i vinter.

Jag har börjat gå en mil om dagen vart annan dag utan packning samt 5 kilometer vart annan dag med packning. Om några veckor hoppas jag kunna gå i backar med packning.

Min packning kommer att vara väldigt lätt då jag verkligen försökt skala ner på vikten vid mina inköp.
Jag räknar med maximalt 10-12 kilo.

Exakt vart leden går dit vi ska vandra ber jag att få återkomma med då jag inte har alla namnen i huvudet. Dock vet jag att vi har Pokhara som startpunkt.
 
Jag har varit på flera vandringsresor runt om i världen och jag har varit både tränad och otränad inför dessa. Vist blir upplevelsen bättre om man har tränat och förberett sig innan. Oftast så bär man en rygga för dagsturer under vandringsdagarna dvs en rygga på ca: 30 -45 lit. I den bär man lunchpaketet, vattenflaska och/eller termos, regnkläder, en exta tröja samt mössa och vantar. Utöver det så kanske du har lite extra "bra att ha grejor" som toapapper, skavsårsplåster, första förband, anteckningsblock, penna osv. Vad brukar du själv ha med på en dagstur? Packa ryggan med ovanstående grejor och väg den, så vet du dess vikt.

Nu är det bara att sätta igång. Fyll ryggan med önskad vikt. Sätt den på ryggen så fort du lämnar hemmet och du tar inte av dig den förän du kommer hem. Du har den på till och från jobbet, när du går på stan, till affären och handlar, på dejten, på lunchrastpromenaden, när du rastar hunden osv. Kort sagt du bär den på dig tills du upplever den som en del av din kropp. Du kommer snart att upptäcka hur skönt och behagligt det är att bära ryggsäck. Detta gäller även de kängor du kommer att vandra i, så att dessa blir anpassade efter dina fötter och inte tvärt om. Bra och ingångna kängor är A och O för upplevelsen. Alltså; ryggsäck på = kängor på!

Detta räcker gott och väl som förberedelse inför din resa men om du vill utmana dig lite mer så gör du följande: Under någon kväll i veckan och fram för allt under helgerna då du kan vara ute en heldag (ta med en kompis) så fyller du ryggan med några kilo extra + fika, snöra på kängorna och ge dig av till närmsta friluftsmråde. Du går raskare och med längre och snabbare steg längs stigarna. Du känner pulsen slå snabbare och svetten tränger ut i pannan, Du LER! Du letar medvetet efter de längre och brantare backarna, du känner mjölksyran i låren och DU LER ÄNNU MER. Väl uppe på den högsta höjden skriker du: -J@vlar vilka häftiga bilder jag ska lägga upp på utsidan.se!

Önskar dig en härlig och fantastisk upplevelse i Nepal och hoppas förväntansfullt på att få se dina spännande resebilder publiserade här på utsidan.

Trevlig resa!
 
Senast ändrad:
Har egentligen inte så mycket att tillägga från tidigare skrivare men jag vill trycka på vikten av att gå i backar. Man använder lite andra muskler än vid plan gång och man belastar knän och fotleder på ett annat sätt. Men som sagt, beroende på din grundkondition måste du ta det lugnt i början. Att gå så mycket som du gör en en väldigt bra start! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.