[topprep inomhus] Vill gå upp 1-2 grader... Hur?

En frågeställning som är rätt vanlig skulle jag tro;

Klättrat någorlunda regelbundet ca 2.5 år, mest topprep inomhus, men även lite bouldering inne/ute, å sportklättring & tradklättring utomhus. Har bara tid/lust att klättra 2-3 kvällar inomhus under vinterhalvåret. Övrig fritid blir det främst cykel & kajak och jag inte dra ner på de aktiviteterna.

Med mina förutsättningar, vilken är bästa strategin för att lyckas gå upp 1-2 grader? Vilket för mig skulle innebära att jag då klarar flertalet 6C och någon enstaka 7A en bra dag. Det känns väldigt avlägset nu, tycker steget från 6B som jag oftast fixar nu till 6C är långt..

Vore förstås bra att tappa några kilon från bröstkorgen och nedåt och att bli lite starkare i armar å rygg, men i övrigt? Vad är effektivast; Att nöta på på nivåer man klarar eller att kämpa på en högre grad där man oftast får ge upp efter halva leden? Teknik-kurs, brukar det ge avsevärd effekt? Blir man bättre på topprep via bouldering? Etc.
 
Klättra regelbundet....

Du skrev att du bara orkade köra två tre gånger under vinterhalvåret. Jag är ingen expert men om du klättrar så sällan så kan nog det vara riktigt svårt att utvecklas. Skall du bli en bättre klättrare bör du nog i alla fall klättra en, gärna två gånger i veckan. Frågan hur du skall klättra är nog mindre viktig tror jag men nöt inte bara på leder som du känner du klarar. Häng gärna på någon (för dig) riktigt hård led också. Kort sagt-kör slut på dig bara.
Ökar du på antalet klättertimmar så kommer du garanterat att känna hur du blir bättre.
Extrakilorna du vill bli av med fixar du nog med tanke på att du både cyklar och paddlar också.
 
Jag kan också rekommendera Eric Hörst.

Så, några tips.

Menar du att du klättrar 2-3 kvällar totalt under vinterhalvåret eller 2-3 kvällar per vecka under vintern? I det första fallet är väl svaret ganska givet varför du är kvar på samma nivå. Man brukar säga att om man tränar en gång per vecka så håller man sig ungefär på samma nivå, 2-3 gånger så förbättrar man sig. Ju bättre man är desto fler gånger/vecka måste man såklart addera till denna formel.

I det andra fallet borde du ha förutsättningar att förbättra dig. För det första ska du nog inte vara missnöjd att "bara" klättra 6b-leder efter 2.5 år; de flesta har nog inte bättre utveckling.

Det finns ju massiv av teorier om klätterträning, men föregående inlägg har rätt i att du måste klättra hårdare leder också. Om du aldrig försöker klättra en 7a så kommer du ju aldrig att komma upp till den nivån.

En teori handlar om att bygga pyramider, dvs för att klättra en 6c så bör du först köra ett antal 6b, osv (tror att det finns med i Eric Hörsts böcker).

Det kan också vara bra att analysera sina svagheter, så att du ser vad som hindrar dig från att klättra lite svårare än du gör nu. Om du t.ex. alltid faller för att du är pumpad, så är det ju bra att träna mycket pump, osv.

Sen har vi ju lajfstajl-konceptet, dvs bara åt ut till klippan/inomhusväggen och klättra det du tycker är roligt. Inte helt dumt, men jag tror att det bygger mycket på att man klättrar hårdare än man klarar av (Chris Sharma myser ju inte direkt omkring på 6c...).

Och sen finns det tusen teorier till...

Det viktigaste är dock att du har kul när du klättrar, och om du vill förbättra dig är det också viktigt att du tycker att det är kul att ta i, misslyckas och bli bättre!
 
Det kan också vara bra att analysera sina svagheter..Det viktigaste är dock att du har kul när du klättrar, och om du vill förbättra dig är det också viktigt att du tycker att det är kul att ta i, misslyckas och bli bättre!

Min största svaghet är väl att jag trillar av när det blir små grepp+överhäng samtidigt. :) "Riktiga" klättrare är ju väldigt grova i överkropp och riktigt tunna från midjan å neråt, kommer aldrig se ut så själv men vägde jag 85 istället för 89 skulle det nog märkas väl när det är utmanande led.

Kul har jag absolut, dock är jag rätt försiktig nu i höst. Förra vintern brukade jag ha åtskilliga oplanerade fall varje klätterkväll, vågar inte vara lika offensiv nu när fortfarande är i rehabfas med fraktur-läkning i lårben och bäcken. Därav måste jag också vänta innan jag kör bouldering igen, bör undvika hårda fall ett tag till. Kan inte ens hoppa ner från en stol som det är nu.. Men kanske kan det bidra till utvecklingen också på sätt och vis, tvingas vara lite smidigare när jag inte kan lita på frånskjut i benen lika mycket.

Tror nog att min bristande teknik är största problemet, har kunnat "fuska" mig upp till den grad jag ligger på nu tack vare räckvidd (ca 191 cm lång) och att jag är hyfsat stark. -Brodern som jag klättrar med har nog utvecklats mer i sin teknik då han är svagare relativt sin vikt.
 
Låter som om du har lösningen i svart på vitt i din egen text - börja klättra mindre på styrka och mer på teknik. Dvs - klättra det du brukar klättra men sförsöka klara av det med mindre ansträngning. Hjälper oftast att (oftast) kolla på kortare/svagare klättrare som ofta utvecklar mycket bra teknik istället för att dra sig rakt upp på styrka. En vinter med mycket teknikträning (som dessutom ofta är skonsammare) kan nog hjälpa mycket. Samt att träna på campusbrädor för att ytterliggare träna fingerstyrka kanske.
 
Jag skulle skippa campusbrädan om jag var dig, visserligen ger den väl fingerstyrka men i ditt läge överväger nog risken att ha sönder fingrarna och den ger ju ingen teknikträning. Klättra inte dina gamla vanliga leder för dom sitter redan i ryggen, klättra nya saker och ge dig på svåra saker, flytta dig utanför din "komfortzon". Dom nya lederna putsar din teknik och dom svåra ger dig styrka. Ett tips är att fokusera hårt på fotarbetet på första leden du klättrar vid varje pass för fotarbetet är viktigt. Jag brukar ha målet att ha roligt och lära mig något nytt vid varje pass, inte att sätta en viss led. Jag har hittils uppfyllt mitt mål nästan varje gång :) , att klättra svårare leder kommer helt enkelt som en bieffekt av det!
/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.