lämpliga topprep för klubb?

Hejsan är med och driver en liten klätterklubb. Dags att byta rep och jag undrar vad som kan vara lämpligt.

Repen ska endast användas för topprep fast kommer att användas väldigt mycket. Ett par timmar per dag så länge det är varmt nog att klättra utomhus.
Värt att nämna är även att repen inte går genom någon karbin som ankare utan runt en stor rund balk högst uppe.
Hos repen vi har nu är problemet främst att manteln glidit vilket gör att det börjar korva sig.

Kommer behöva ca fyra stycken 30-meters bitar. Några nackdelar med att dela 60-meters rep?

Tacksam för tips
 
på vår klättervägg brukar vi få byta 2-3 ggr per år, beal top gun har funkat bra för oss faktiskt, mantelglidning kommer du nog inte ifrån om du inte tar ett väldigt dyrt rep och då hinner det säkert ta slut på andra sätt före. annars har northstar ett toppres-rep som funkar bra fast det är lite stelt tycker jag men funkar bra och är billigt , det kan du köpa på rulle á 150m eller per meter (går nog att pruta lite på en rulle mot lösmeter) tror jag då får du ut nått rep extra om du inte ska ha exakt 30m:s bitar. rocka free har oxå funkat bra. min rekomendation är att man har dynamiska , det ska du alltid ha om det går att leda på väggen (annars vet man aldrig vad folk ställer till med) led inte med topprepen dock.

//www.mockasin.net
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.